Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
SvetsarenGBG

Mercruiser bigblock/Bravo3 drev....byta rotation

Rekommendera Poster

Jag har två stycken 7.4 liters big block som är direktinsprutade utbytesmotorer som jag ska sälja.

Problemet är att dom är motroterande, dvs den ena går motsols o den andra medsols vilket var perfekt när jag skulle ha dom med vinkelväxlar. Omständigheter gör att jag måste sälja dom.

Nu till problemet: Köparen har två Bravo3 drev (duoprop) som är gjorda för moturs rotation på motorn.

Frågan är: Kan man ändra rototionsriktining på den ena motor och i så fall hur, kan ju inte räcka med att byta startmotor och tändföljd....oljepump mm måste väl också bytas i så fall? Eller kan man ändra rototrion på det ena Bravodrevet?

Tacksam för svar.

post-10013496-1394236264,4433_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bravodreven ska gå att köra med motorer med båda riktingingarna. Alpha har counter rotation men med Bravo ska man kunna använda samma drev oavsett sida/rotation. Har inte grejat själv med just detta men man ändrar växlingen helt enkelt. Back i stället för fram o en annan propeller givetvis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för svaret. Problemet är att jag hört att just BravoIII drev inte kan köras åt båda hållen. Jag får forska vidare och tar gärna emot fler tips av er därute.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns inga höger och vänster Bravodrev vid dubbelmontage så det ska allt fungera

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har av Göran på drev.se fått svaret att Bravo III drev endast fungerar tillsammans med motur roterande motorer. Han säger också att det kanske är svårt att ändra rotationsriktning på den motor som är medurs rotation på. Nån som är av annan åsikt och vet vad som krävs för att byta rotationsriktning på Mercrusier 7,4l ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hallå.

Nu e ite jag helt hundra men startmotor och kamaxel.

men ett tips e ju att gå in på en amerikansk sida som har sprängskisser och art nummer och jämföra..

på bravo 2 så kan man göra som du har tänkt då det finns höger eller vä proppar, men bravo 3 går alla åt samma håll..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så alla båtar som har dubbla Bravo III har motorer som är motroterande? Aldrig hört talas om. Måste ju finnas andra proppar till de också i stället för olika motorer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

iom att bravo 3 är dubbelpropp så behövs inte motrotation, så ja, dubbelmontage bravo 3 går åt samma håll!

dubbelmontage enkelprop = motroterande proppar. detta sköts antingen i motorn, backslag eller i dreven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...