tiger51 0 Postad 8 Mars , 2010 Hej , Sommaren närmar sig och nu är det snart dags att skaffa en egen båt. har tittat mycket på stortrissen men undrar om den finns någo´ n för/nackdel med mk1 an eller mk2 an Här är länkar till båda jag tittat på , Mk1 an http://www.blocket.se/halland/Stortriss_mk1_25804742.htm?ca=15&w=3 Mk2 an http://www.blocket.se/alvsborg/Stortriss_25470135.htm?ca=15&w=3&last=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 8 Mars , 2010 Jag tycker MK1:an med fullattestoren ser asgrym ut. Köp den! Kolla in den här trimmade Stortrissen med LYS 1.0 Det finns även en kille i Göteborgsområdet som har en Stortriss med extra allt och som kom typ 9:a på Tjörn Runt för några år sedan. Klart kul att se! Senast ändrad av Stream | 08 mars 2010 | 19:09 Senast ändrad av Stream | 08 mars 2010 | 19:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tiger51 0 Postad 8 Mars , 2010 ok , Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 8 Mars , 2010 Jag tycker att Mk 1:an är trevligare då den har ett fönster framåt också. Den har pentrydelen vid nedgången medans Mk 2:an har den mitt i båten. Mk 2:an är dock rymligare då ruffen går ända ut till skarndäck. Nya segel är lite unikt för en Stortriss då de kostar lika mycket som båten. Bra segel kan betyda vad som helst - måste kontrolleras av en kunnig person. Ytterligare en sak att tänka på när det gäller en båt med ett begränsat innerutrymme är att ett sittbrunnstält är oerhört värdefullt. Är det regnigt och kläderna är blöta är det skönt att kunna lämna dom utanför ruffen. Sittbrunnen är också stor på en Stortriss och man kan umgås många i den i ett sittbrunnstält om kvällen. Jag hade ett på min MK 1:a som sträckte sig för om masten så det blev ingen kondens akter om den. Annars blir det mycket kondens som droppar i en Stortriss som är gjord i enkellamianat. Det finns en till Stortriss med segel från -07 och sittbrunnstält - och mycket annat renoverat, bla bättre ventilation. Kan det vara något? Jag skulle definitivt titta på den Glöm inte att en sådan här lite båt kan man ta i sin vagga på ett släp bakom en personbil. Den väger bara 500 kg!! http://www.blocket.se/ostergotland/Stortriss_MKII__Nytt_storsegel__07_26090757.htm?ca=10&w=3 Senast ändrad av ciaraud | 08 mars 2010 | 19:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tiger51 0 Postad 8 Mars , 2010 Tack , dina råd var mycket bra , har tittat på den du sa , men mina föräldrar är inte så sugna på att åka och hämta den ,(bor i göteborg) Men du tycker altså mk1 an ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 8 Mars , 2010 Det viktigaste är att det är bra segel och gärna sittbrunnstält. Skulle jag hitta det på en MK 2:a men inte en 1:a med det så skulle jag köpa den. Titta på båda typerna och se själv vad du vill ha. Kanske tycker du att MK 2:an är trevligare - sådant är subjektivt. Det är hur som helst en trevlig första båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PolePole 0 Postad 10 Mars , 2010 Sittbrunnstältet är mer än halva båten när det gäller Stortrissen. Den blir dubbelt så stor invändigt. Det blir mycket utomhusliv i en Stortriss. Att kunna sitta torrt i sittbrunnen på kvällen när det regnar är ovärderligt. Utgå ifrån att det är lika omöjligt att köpa ett begagnat sittbrunnstält som lätt begagnade segel till en Stortriss. Nytt lär kosta minst lika mycket som båten. Det är väl använda pengar att köpa en med ett sittbrunnstält och att sedan vårda det, för det gör båten lättare att sälja när den dagen kommer. Jag har för övrigt en Stortriss MkII med sittbrunnstält, motor och trailer som jag ska sälja, men dessvärre i Stockholm. Annons kommer på blocket längre fram i vår... När jag köpte den var sittbrunnstält ett absolut krav. Seglen är alltid gamla på Stortrissar, allt annat går att köpa till löst, men inte sittbrunnstältet (på ett rimligt vis) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tiger51 0 Postad 10 Mars , 2010 Tack., Jo jag vet , sittbrunskapell är jäv*igt gött när det regnar , farsan har det nämligen i sin båt. Men för mig är det inte ett måste då jag bara kommer vara ute med kompisar över någon helg eller så , resten e man ju ute med farsan . men om några år så kanske behovet kommer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 154 Postad 11 Mars , 2010 Om några år snor du farsans båt :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tiger51 0 Postad 11 Mars , 2010 Hahaha , Jo det är va han sa också , är snart 14 och han sa att jag får låna den hur mycket jag vill när jag är 15 , men det e ju inte samma sak =( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eirisch 1 Postad 12 Mars , 2010 Denna slår ju alla de andra med hästlängder! Spinnaker och rullfock! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tiger51 0 Postad 12 Mars , 2010 och med denna menar du ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eirisch 1 Postad 12 Mars , 2010 KÅNTRÅLL VEE http://www.blocket.se/vasternorrland/Stortriss_MKII_26268773.htm?ca=15&w=3 Lite långt bort kanske Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tiger51 0 Postad 12 Mars , 2010 ja den var jädrigt fin , Men som du sa , alldedes för långt bort Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaveh 0 Postad 12 Mars , 2010 Köp den så har du en fin seglats nu till våren! =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tiger51 0 Postad 13 Mars , 2010 Önskar jag kunde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kyllenbeck 0 Postad 15 Augusti , 2010 hur har det gott med stortrissen? //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser