Gå till innehåll
fredag 02 maj 2025
frejo

Sjövattenfilter, knepig dimension på slangen?

Rekommendera Poster

Skulle byta intagsslang häromdagen. Den tidigare slangen hade jag sedan innan tagit hem, mätt och slängt. Kruxet är nu att jag får inte dit min nya slang på sjövattenfiltret. Det är 19mm i genomföringen men det jäkla konstiga filtret från Volvo Penta, verkar ha 20mm anslutning. Helt omöjligt att få dit slangen. Jag köpte en heliflexslang (tror jag det heter) men provade även med en vanlig armerad plastslang. Jag har även värmt änden i varmvatten och gnidit in kopplingen med såpa för att det ska glida lättare. Några tips? jag vill helst inte byta filtret då det finns så bra fästen för det gamla i skottet vid motorn, och dessutom verkade det omöjligt att får bort även slanganslutningen till motorn, där dimensionen ser mindre ut. Det är en Yanmar.

Undrar ju även om det ens är möjligt att Penta någon gång tillverkat ett filter där anslutningen ligger på 20mm, verkar ju jättekonstigt. Finns det annars filter med 19mm in och tunnare dimension ut passande Yanmar? Eller bör jag köra med annan slang? Slipa på anslutningen till filtret? Tacksam för alla idéer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varmluftspistol. Men försiktigt och med diskmedel bör gå även med heliflex.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska prova med varmluftspistol. Såg annars att Seasea att kylvattenslang med dimensionen 20mm. Kanske kan man prova den men det känns ju väldigt osäkert att använda 1mm för stor slang vid ventilen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ju en engelsk båt och drabbas av samma problem som du, någon millimeter hit eller dit på slangstosarna.

Min erfarenhet är att heliflex/spiralarmerad slang går att värma upp till någon millimeters överdimension på stosen. Men då krävs värmepistol. Men den går inte att få sitta bra på en något för liten stos. det handlar ju inte bara om att få tätt, den skall sitta fast ordentligt då det hanslar om ett sjövattenintag, eller hur?
Annars kanske jag hade vågat mig på att bygga upp stosen med vulktape.

Vanlig armerad slang duger ju annars även för kylvattnet på sugsidan. Och den är lättare att få på/greppa på stosar med fel dimension. Jag har exempelvis vattentanksavlopp med 17 mm stos där jag får en vanlig armerad plastslang att täta och sitta fint (med dubbla klämmor) fast slangen är 19 mm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gick till slut med mycket besvär och hjälp av en varmluftspistol och skruvmejselhandtag som jag lyckades köra in i slangen med den var varm och mjuk och därigenom töja den.

Tack för tipset.

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...