Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
frejo

Kärvande bottenventiler - tips för smörjning?

Rekommendera Poster

Jag har några stora rackarns kulventiler, i brons skulle jag gissa, men de kärvar. Eller rättare sagt två av mina fyra går inte att rubba alls med enklare handkraft. Jag har kört lite med 5-56 ovanifrån utan effekt. Finns det bättre sätt att smörja dem? Vågar man knacka lite försiktigt på handtaget med hammare utan att hela ventilen lossnar från skrovet?

Tips mottages gärna.

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är kulventiler - byt! Tveklöst och utan minsta tvekan.

Oavsett hur lätt ventilerna går skall du knacka på dem/genomföringarna med hammare varje år. Hårt.
För att förvissa dig om att materialet inte utsatts för korrossion och försvagats. Håller inte ventilerna/genomföringarna för hammarknack på land är båten inte sjövärdig!

Men det finns ju en möjighet att det är äkta kilventiler av brons. Dessa kärvar lätt om de inte används regelbundet. Och de är det finaste som finns i ventilväg och går att renovera med ventilslippasta och litet tålamod. Dessa ventiler, om de får litet omvårdnad då och då, håller båten ut. Minst.
Sitter ventilhuset fast med 4 bultar genom skrovet tyder det på kilventiler.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Fredrik!

Min bästa kompis sedan många år är en gasolbrännare á la handhållen matlagningsmodell, fast rejälare. Värm på den del du vill ska släppa greppet och inte på den del som sitter fast. Värme gör ju, som bekant, att saker expanderar.

Sen tar du alla andra bra tips du fått i den här tråden.

Hej so lång!

A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Betänk att många kulventiler har tätningar av nylon!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är kulventiler som kärvar så, så byt dem. Tänk på att alla kranar och ventiler behöver motioneras för att inte kärva, ta för vana att göra detta några gånger varje år. Som tidigare nämnts så är det bra att bända eller sparka på skrovgenonföringarna innan sjösättning varje år, tänk på att försäkringsbolgen inte ersätter skador pga korrosion, så brister en skrovgenomföring i sjön och båten sjunker så finns det risk att försäkringen inte gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar. Om jag nu har sådana här kilventiler, vilket säkert inte är omöjligt eftersom allt annat på båten är ytterst påkostat och de inte heller ser ut som mer traditionella kulventiler, hur går den här omvårdnaden ut mer i praktiken? Trycker man ned slippastan och drar runt ventilen?

Jag kan ta någon bild och lägga upp framöver, men nu ska jag åka skidor några dagar så det tar ett tag.

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den typ som eilean pratar om kan se ut så här: http://www.westmarine.com/webapp/wcs/stores/servlet/DisplayIncludeDynamicView?storeId=10001&inc=high_res.jsp&image=129009.jpg&desc=Full-Port Flanged Bronze Seacocks

Till skilnad mot en vanlig kulventil som bara gängas fast på en skrovgenomföring. Här ser du skilnaden: http://www.diybob.com/diySeacock.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att de ser ut så här. Kommer i sådana fall från Blake och det verkar i alla fall finnas reservdelar.

post-25857-1394236264,6497_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I så fall har du den finfina varianten Skrattande

Är det exakt den varianten du har så finns där inbyggda smörjnipplar. Köp en smörjspruta på bilbuttricks och tryck i fett.

Senast ändrad av cerber0s | 09 mars 2010 | 10:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var precis sådana jag misstänkte att de kunde vara. Dessa kan du fixa till, antingen genom att skruva isär och öppna dem samt smörja med vattenfast fett. Eller om de är slitna och otäta genom att slipa in dem med ventilslippasta.
Om du är intresserad har jag en anvisning på engelska för jobbet liggandes någonstans, troligen ombord.

Vill du inte göra det utan skall byta dem är jag kanske intresserad av att köpa dem av dig till ett rimligt pris och litet beroende på dimension.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nu googlat lite mer och blivit mer säker på att det är dessa jag har. Men troligt är dock att eftersom mina är tjugo år gamla så har de antagligen ingen smörjnippel, de verkar vara en senare uppfinning.

Eilean, tack för erbjudandet men jag vill gärna inte byta ut dem om de går att fixa. När det gäller en eventuell instruktion på smörjning har jag troligen hittat ett par på nätet, dock även de på engelska, och fackspråk är inte alltid alldeles självklart. Men om du vid något tillfälle är nere i båten, hittar instruktionen utan ansträngning så får du gärna hojta till.

Åter tack, och det är ju kul att jag verkar ha en bra modell av genomföringar. Nu ska man bara få dem att funka som de ska också...

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De var ju lätta att indentifiera när man tittade mer noggrannt på dem, det stod Blake med ganska stora bokstäver på handtaget. Jag skicka i lite 5-56 underifrån, tog i med lite mer kraft än tidigare och då var det inga problem att dra runt dem. Sedan pillade jag in lite fett och då snurrade de ju hur fint som helst. Väldigt skönt att slippa byta dem.

Tack för era svar och idéer.

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...