Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Lillis

MV-Marin 6600 eller Finnmaster 7050

Rekommendera Poster

Har (nog) kommit underfund med att en kabinbåt med övernattningsmöjlighet skulle kunna vara våran grej. Frågan är vilken man ska satsa på, fördelar och nackdelar eller tips på annan båt i storlek och prisklass som dessa två? Eller är Uttern C68 ett bättre val med trevliga dörrar bak som går att öppna upp helt?

Budgettak 450'.

Krav: Sovplats för 3, toalett och pentry.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har några bra erfarenheter eller åsikter om båtarna?

Ståhöjd, rörelseutrymme, sovplatserna eller båtarnas beteende i vattnet?

Finnmaster 7050

Uttern C68

Mv-Marin 6600

Var och tittade på en Aquador 22HT men tyckte den kändes lite trång, plus för trevlig soffa bak jämfört med kabinarnamen kojplatsen känns lite trång och ståhöjden kändes lite väl låg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker iaf att MV Marins båtar har en dålig finish på plast och detaljer..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, håller inte med Mark i sak. Utan tycker att det beror på ens referensramar, tydligen tycker Mark att alla nya båtar håller låg kvalitet (http://www.maringuiden.se/forum/;thread=334336)

Enligt mig håller Mv-Marin bra kvalitet i prisklassen några snäpp under Yamarin, AMT osv. med jämnlikar som: Bella, Finnmaster, Askeladden, Ryds, Uttern mf.

Mvh // jiha

Senast ändrad av jiha | 14 mars 2010 | 10:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

C68 är väldigt trång och kompakt, alldeles för mycket på sån liten yta korta kojer i förpiken. Råder dig att titta på den bara så att du kan ta bort den från din lista sedan.

Vad sägs om Yamarin 74/7440/7400 ? Om du inte har upptäckt den så kolla närmare på den.

Mvh Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det tycker jag inte alls! Börja inte påstå vad jag tycker när du inte har en aning om det..

Har kollat MV Marins båtar, tänkte t.o.m köpa en, men gillade inte finishen och en del detaljer..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mark: Ta och tagga ner!

Jag utgick ifrån vad du själv skrev i din tråd som jag  refererade till.

Efter att ha varit på mässan i helgen och bankat och klämt på båtar så är det skrämmande hur försämrad kvaliten har blivit på nya båtar.

Äger själv en MV-Marin och har haft ett flertal båtar som jämnförelse och tycker väl att jag har större/bättre underlag att bedömma kvalitetsnivån.

I rest my case.

//

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har helt rätt. Jag var och tittade på en i helgen och inser att det inte är vad vi söker. Ingen riktig toa, alldeles för liten förpik och ingen stickkoj gör att den går bort från önskelistan. Alldeles säkert en trevlig båt för övrigt dock.

Yamarin 7400 har gått mig förbi, tack för tipset!

Senast ändrad av Lillis | 15 mars 2010 | 09:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Av dessa tveklöst Finnmaster. Mv har snurra som knycker massa plats på ett redan litet akterdäck och badbrygga. Dock har inte Finnmastern något vidare akterdäck heller men är betyderligt bättre planerad. Fördelen är väl med MV att man kan smita ut genom fören, nackdelen är att dessa dörrar väsnas och kan börja läcka med tiden.. Av samma anledning ratar ja Aquador 22, trång liten och ingen riktig hyttbåt utan mer en stor Ht båt med en minst sagt underlig planlösning. Vet att vissa gillar den men inte nått för mig iaf..

Sedan har ja lite svaga minnen av att just 7050ian är en Marino igentligen eller delar iaf det mesta med minstingen i marino serien.. Då man själv går i hyttbåt tankar har man ju hunnit med endel. Den båt ja fastna för i dessa klasser var Bella Falcon, något dyr kanske men å andra sidan större och bekvämare.. Annars står ju en Targa eller liknande högst upp på listan, men man får nog bytta upp sig några gånger innan dess.. Annars är ju en flipper 717C eller S fina båtar med. Börjar dock bli till åren nu precis som Bellan men absolut värt att kika på.. Snurra hör hemma på en släpdinge det var väl en riktig båt du eftersökteFlört

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördelen med MV:n som jag såg det var dubbelkojen under akterdäck. Stora sovutrymmen på en så pass liten båt. Å andra sidan är den fortfarande rätt dyr för sin storlek, sen håller jag med om att utombordaren inte lockar så mycket..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kikade både på MV660 (jäkligt nära köp) och Falcon 26 innan mitt senaste båtköp.

Mina sammanfattade tankar om:

MV6600 - ganska trevlig båt, men man måste helatiden lyfta och flytta på saker. Trappan ut i aktern måste fällas upp om man ska in på muggen - vad händer om du är ute ensam, går på muggen och trappan faller ner? Stegen till rutan i fören stör när man ska sova. Helt öppen till förpiken. Pappsmälla på badbryggan = dyrare försäkring. Mycket trängre och mindre. Trevligt med akterkoj, om än för barn.

Bella Falcon - Går bättre i sjön än en Mv6600, har ett erkänt bra skrov. Bättre toalett. Mer avskiljt sovutrymme i fören. Pentry som inte kräver att man fäller förarstolen. Dock endast liten stickkoj. Man kan iofs bädda ner dinetten. Inombordare och bättre badbrygga! Skrovlängd är inte att förakta när det blåser på!

Skulle jag stå i valet av dessa två skulle jag gå på en något äldre Bella Falcon 26 framför en MV6600! Mer båt på många vis. Dessutom är det en båt som funnits länge - många presumtiva köpare när du tröttnat.

Lyckatill det är ett gemytligt problem :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har ju helt rätt, Bellan är mycket mera båt, dessutom snyggare än de andra jag funderat på. Problemet är att det inte finns så många äldre till salu, endast halvnya med en prislapp långt över 500' vilket är för mycket för mig. Men jag ska helt klart hålla utkik efter en Falcon kring år 2000 och se om jag inte hittar något intressant...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.blocket.se/vastmanland/Bella_Falcon_26_26351579.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Bella_Falcon_26141495.htm?ca=11&w=3

Den över ligger inom din budget..

Den under lite över, men det går säkert att pruta..

Min erfarenhet av båtar är: Köp den du vill ha, det är VÄRT det!

Ha lite is i magen.. Det kommer att dyka upp bra båtar till bra priser!

Annars kan ju en Flipper 760 kanske vara ett alternativ.. Riktigt BRA båt om man kikar på dom senare årsmodellerna.. Lite flatbottnad å slår i krabb sjö, men annars grymt fina båtar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så, nu är det klart. Och under budget hamna jag också... :)

Blev dock ingen kabinbåt, utan en HT...

Senast ändrad av Lillis | 09 april 2010 | 09:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...