Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
matnor02

Motorn trycker ut kylvatten ur expansionskärlet.

Rekommendera Poster

Jag har sedan 2 säsonger en nymonterad motor, Iveco 4341 SRM 87 (en vitmålad Lombardini). Problemet är att den trycker ut vatten ur locket till expansionskärlet när jag tar ut lite varv på den, vid lägre varv och snipfart är det inga problem. Det kan trycka ut ett par liter efter en tur så jag måste ha koll hela tiden. Har varit tillbaks hos varvet som installerade den men då gick den utan problem. Var inne på om den får för lite kylning och tilluft, men den har tryckt ut vatten med motorumsluckan helt öppen också. Är det nån som har någon idé? Jag har ju garanti ett år till men om allt funkar när man är där är det ju inte lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo så är det nog. En lite spricka i topplockspackningen kan klara en lägre effekt men när trycket ökar med högre effekt blir det gas från förbränningsrummet som trycker ut vatten på liknande sätt som en kokning.

Kokar gör den också strax därefter då vattnet slutar att cirkulera då vattnet tagit slut eller det blivit gasblåsa i cirkulationspumpen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trasig topplockspackning kan ge de symptomen. Jag bytte topplockspackning på bilen för en månad sedan med exakt samma symptom. Funkade fint upp till hundra, sedan började det spruta vatten. Igenslaggat kylsystem kan ge samma resultat också, men inte så troligt att du har det på en så ny motor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla också att värmeväxlaren får tillräckligt med kylning (sjövatten) när du ökar farten på båten. Det händer att sjövattenpumpen tappar sugen i vissa farter men sedan funkar perfekt i annan fart. Annars lutar det åt topplockspackning eller glömd efterdragning av topplocksbultarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försöker lära mig genom detta inlägg, hur kan kylvattnet träng ut från expansionskärlet om topplockspackningen läcker, borde det inte läcka runt topplocket då?Oskyldig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det mesta blir det en liten läcka mellan cylinderlopp och kylvattenkanal, kompressionen läcker då ut i kylvattenkanalen och tillsammans med heta förbränningsgaser ökar trycket i kylsystemet. Ibland kan man märka en avgasdoft i expansionskärlet. Det är inte så vanligt packningen går sönder mellan kylkanal och utsida, trycket är inte så högt där.



Senast ändrad av Jan-- | 10 mars 2010 | 09:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du var på varvet satte dom en kylarprovare/manometer där kylarlocket sitter och provade så att det inte blev förhöjt tryck under gång?

Min första tanke är att värmeväxlaren inte får tillräkligt mycket vatten/ att någon slang sugs ihop/kommit i kläm/ förlitet vattenintag/ havstulpaner i intaget.

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inget om din Motor,men vissa motorer,b,la Vag,s Bilmotorer har ett högre tryck,Dottern hade det problemet på en Golf där Packningen till locket på expansionskärlet ej Tätade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke från början var att locket var kass, det såg lite deformerat ut vid gängorna (plastlock). Så jag fick ett nytt utan att det hjälpte. När jag var på varvet kördes motorn på tomgång med locket avtaget för att se om det bubblade i expansionskärlet. Jag kunde inte heller se att det kom några bubblor men nivån steg ju upp till kanten. Min teori har sedan jag fick nytt lock också varit att det måste komma ut kompression i kylsystemet och att det blir värre på högrevarv och när turbon laddar. Varvet trodde även på en teori att värmeväxlaren skulle läcka och saltvatten pumpen skulle trycka in vatten i färskvattensystemet. Det skulle ju förklara att det tryckte ut vatten men nivån sjunker ju också, i det fallet skulle det ju hela tiden bli fullt i systemet fast med saltvatten. Det kommer bra med kylvatten ur avgasröret och temperaturen har aldrig dragit iväg (utom en gång då det tryckt ut ca 2 liter och nålen började röra sig). Sjuk koll på tempen efter min gamla MD21 erfarenhet.

 



Senast ändrad av matnor02 | 10 mars 2010 | 17:28



Senast ändrad av matnor02 | 10 mars 2010 | 17:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara svårt att se bubblor om gasblåsan lägger sig nånstans vid cirkulationspump. Därvid blir det ingen transport av kylvätska med bubblor i. Gasblåsan blir bara större och större och pumpen pumpar inte om det är gasblåsa där. Däremot kan vätskan bli ful och lukta annat än bara glykol och vatten. Färgen inte grön eller röd längre utan snarare svartbrun.

Låg effekt kan gå bra. Hög effekt trycker gasen ut vatten.

Väldigt likt en vanlig kokning.

Men kolla lite av kylvätskan i ett glas. Ser den skum ut så är det nog en lite läcka i ringen i topplockspackningen vid en cylinder. Kan vara svårt att se så man får kolla noga, den kan ha delat på sig i själva metallringen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker topplockspackningen låter misstänkt. Skummar kylvattnet som kommer ut? Olja blandat med kylvatten under tryck har en tendens att löddra fint. Som någon sa ovan, lukta på kylvattnet. Det brukar lukta avgaser om du har en läcka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla ideer och tips. Jag tog kontakt med Rodahls för att få lite tips om hur jag skall gå vidare. Jag fick då reda på att det tillverkats en serie motorer med felaktiga expansionskärl. Påfyllningshålet är av för liten diameter så locket tar emot innan gummipackningen får möjlighet att täta mot kanten. Alltså är det bara en plastkant mot metallen som ibland har tätat hyggligt. Väntar nu på besked om när jag kan få ett nytt expansionskärl monterat.

 

post-20522-1394236285,6563_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att det inte var värre än så, då kommer det att lösa sig smidigt. Fast ganska klumpigt att släppa ut ett sånt fel på marknaden kan man tycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr var detta inte lika självklart som jag trodde. Iveco vill inte kännas vid att det är några problem och jag har nu väntat drygt 4 veckor på besked när det skall åtgärdats. Enligt Iveco finns det inga sådana problem med nämnda motor, trots att Rodahl har upplyst mig om att det är så och detta är en Lombardini tillverkad motor. Känns lite motigt just nu. Hoppas att det löser sig så inte denna säsongen också blir förstörd av utsprutande kylvatten. Trodde Ivecos längre garanti var ett skydd!?

 



Senast ändrad av matnor02 | 22 april 2010 | 17:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om nu locket tar emot innan packningen tätar, skulle det då inte gå att sätta dit en tjockare packning? Visst man skall alltid åtgärd källan till felet, men man vill ju åka båt också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur då tar emot innan locket tätar. Att täta är väl just att ta emot? Snarare börjar läcka innan ventilen öppnar, skulle jag gissa?

Litet lock är rimligen en fördel tätningsmässigt, så länge påfyllnad inte hindras. De fjäderbelastade ventiler som sitter i locket skall också få plats rent praktiskt, men trycket är alltid N/ m^2, alltså kraft per yta enligt definitionen.

Stor yta gentemot omgivningens normallufttryck innebär ju då bara högre belastning (kraft). Antagligen är locket felaktigt för att det lyfts (börjar läcka) innan ventilen öppnar? Men då rimligen för att packningen inte tätar trots sin litenhet. Eller ...

/ Thomas  Oskyldig

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är alltså att måttet A (om det syns på bilden) är större än hålet i påfyllningen. Detta innebär att det tar stopp mot plasten i centrum istället för mot gummipackningen som ligger längdre ned i locket. Jag har tänkt prova med en o-ring emellan men då får jag ju ändå färre gängor som säkrar locket på plats. Så jag hoppas att Iveco tar sitt ansvar och fixar detta.

post-20522-1394236320,8705_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, då fattar även jag.
För att kunna åka i väntan på nya grejor så hade jag nog klippt till en (eller kanske två) rund extrapackning ur tex en gammal cykelslang. Därtill spänt en lockhållare - typ skruvtving, men sas utan klumpig skruv - över locket emot botten. Helt enkelt på lämpligt vis lagt en press uppifrån på locket tills vidare för att hjälpa gängorna litet.

/ Thomas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...