barbatrykk 0 Postad 7 Mars , 2010 Hej! Jag är ägare till en utombordare av modell Mercury 500 -67. På denna motor sitter en tvåbladig propeller. Var på Mässan nu i helgen och pratade med en försäljare av propellrar, dessa propellrar var gjorda i någon sorts komposit och bladen var utbytbara, kan inte minnas namnet på detta företag och har lyckats slarva bort visitkortet :S Propellrarna var tydligen nya på marknaden, någon som vet vad företaget heter? Vad skulle effekten bli om jag bytte till en trebladig propeller eller kanske fyrabladig om det går? Mvh// Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 7 Mars , 2010 Du har inget annat att välja på 3 eller 4 bladigt 2 bladigt har utgått ,propuls heter dessa plast proppar eller komposit inget att satsa på,köp en aluminium propeller i stället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
barbatrykk 0 Postad 7 Mars , 2010 Okej, men jag är säker på att märket inte var Propulse. Och skulle det innebära någon skillnad att byta till fler blad? Den tvåbladiga som sitter på nu är i bra skick och behöver inte bytas egentligen, det jag undrar är bara om jag tjänar något på att byta propeller? Mvh// Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 7 Mars , 2010 Det är svårt att säga då måste man ha lite mera uppgifter på varvtal på motorn vad den varvar nu o stigningen på propellern du har ,men en 3 trebladig med samma stigning du har nu så känner den av last i båten mindre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
barbatrykk 0 Postad 7 Mars , 2010 Okej, jag har inte riktigt den infon just nu, ursäkta min okunskap men är stigningen diametern på propellern? Hittade återförsäljaren av propellern jag menade, http://www.marindelsbutiken.se/ Den är gjord av Verton och ska tydligen vara starkare än aluminium. Mvh/ Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 8 Mars , 2010 stigningen är vinkeln på bladet ,en aluminiumpropeller kan du laga, knappast en verton komposit ,smäck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
barbatrykk 0 Postad 8 Mars , 2010 Okej, fast den går ju att laga. Bladen är ju utbytbara Dessutom livstids garanti på hubben. Någon bra återförsäljare av alupropellrar? Mvh// Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
barbatrykk 0 Postad 9 Mars , 2010 Hej, finns det 4 bladiga propellrar i rätt storlek till min Mercury 500 ? var isf? Mvh // Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser