Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
barbatrykk

Byta Propeller

Rekommendera Poster

Hej! Jag är ägare till en utombordare av modell Mercury 500 -67. På denna motor sitter en tvåbladig propeller. Var på Mässan nu i helgen och pratade med en försäljare av propellrar, dessa propellrar var gjorda i någon sorts komposit och bladen var utbytbara, kan inte minnas namnet på detta företag och har lyckats slarva bort visitkortet :S Propellrarna var tydligen nya på marknaden, någon som vet vad företaget heter?

Vad skulle effekten bli om jag bytte till en trebladig propeller eller kanske fyrabladig om det går?

Mvh// Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inget annat att välja på 3 eller 4 bladigt 2 bladigt har utgått ,propuls heter dessa plast proppar eller komposit inget att satsa på,köp en aluminium propeller i stället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, men jag är säker på att märket inte var Propulse. Och skulle det innebära någon skillnad att byta till fler blad? Den tvåbladiga som sitter på nu är i bra skick och behöver inte bytas egentligen, det jag undrar är bara om jag tjänar något på att byta propeller?

Mvh// Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är svårt att säga då måste man ha lite mera uppgifter på varvtal på motorn vad den varvar nu o stigningen på propellern du har ,men en 3  trebladig med samma stigning du har nu så känner den av last i båten mindre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, jag har inte riktigt den infon just nu, ursäkta min okunskap men är stigningen diametern på propellern?

Hittade återförsäljaren av propellern jag menade, http://www.marindelsbutiken.se/ Den är gjord av Verton och ska tydligen vara starkare än aluminium.

Mvh/  Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

stigningen är vinkeln på bladet ,en aluminiumpropeller kan du laga, knappast en verton komposit ,smäck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, fast den går ju att laga. Bladen är ju utbytbara Tungan Dessutom livstids garanti på hubben.

Någon bra återförsäljare av alupropellrar?

Mvh// Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, finns det 4 bladiga propellrar i rätt storlek till min Mercury 500 ?

var isf?

Mvh // Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...