Krajan 0 Postad 7 Mars , 2010 Jag har ett ZF-drev där det sitter en tiltsensor. Den är inte inkopplad och ZF's styrboxen har jag fått i handen av förra ägaren. På boxen finns en display och tiltningsknappar. Idag är tiltningen kopplad till en Volvo-knappsats, som fungerar. Men jag är intresserad av hur tiltsensorn fungerar! Det är tre ledare i sladden (Svart, Blå & Brun). På ZF-styrbox finns ett koppel med sladdar (fyra: de flesta är väl till tiltningnen antar jag). Jag har inte öppnat styrboxen än - det kommer jag väl att göra om ett tag antar jag Måhända är det någon form av standardsensor i hänseende till elektrisk funktion? Gissar man rätt på 12V matning och en retursignal 0-10V? Eller är den resistiv som en vridpotentiometer? Givaren är rund och sitter fastskruvad på drevets del av fästet (gångjärnet) - så jag gissar att det sitter någon form av axel mot den fasta delen. Hör av er om det är något som ni tycker att ni känner till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krajan 0 Postad 1 April , 2010 Jaha... jag fick tag på en servicekille på KG Knutsson som förklarade med lite kopierade bilder. Det var tydligen så lätt att de tre trådarna var kopplade till en vridpotentiometer inne i givaren. 5kOhm rakt över, och en släde på det då. Det tråkiga i sammanhanget var att givaren är paj. Å en ny sådan kostar SEK8296 moms *hjärtattack* Den får sitta denna sesongen ut, så får jag döda den under nästa vinter och på något sätt sätta dit en ny vridpot på 5kOhm. Trist - men så kan det gå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser