Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Sjobergs_Bygg

Bränsledoseringspump till dieselvärmare

Rekommendera Poster

Var idag vid båten för att börja vårrusta. Försökte få lite värme genom att sätta på värmaren men det gick inget vidare. Pumpen ville inte starta. Men genom att knacka försiktigt med en hammare så studsa den igång i ca 30 min. För att sen lägga av igen. Efter detta fick jag ej igång den alls. Ngn som har vart me om samma problem? Läste nånstans att man ej ska ta isär pumpen. Vad ska jag göra? Köpa ny?

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem , finns det någon billig pump att köpa eller finns det någon bil del man skule kunna saffa begagnat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

=) Precis den frågan ja inte ville ha. Köpte båten på sensommarn 2009, va så mkt nytt att lära sej o ta in så vilken värmare de va blev bortglömt att fråga förra ägaren. Jag har inte sett nått märke på den heller.

Efter att ha spanat runt på nätet så verkar de vara en eberspächer dock inte senaste modellen.

Senast ändrad av Sjobergs_Bygg | 07 mars 2010 | 18:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ser pumpen ut. Är den svart, med slangarna monterade i ena änden, eller guldfärgad med en slanganslutning i varje ände? Den äldre typen, den svarta, har brytarspetsar under plastkåpan vid kabelanslutningen. Dem kan man slipa till med fint slippapper. Den andra typen av pump, som styrs av styrenheten, går inte att göra mycket åt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den är guldfärgad med slang i varje ände. Du menar att det är dags att köpa ny då förmodar jag. Eberspächer? Eller hittar man dom i den vanliga båthandeln?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag utgår ifrån att du har sommardiesel i tanken.

Vid -10 så börjar parafin att utlösas i bränslet vilket innebär att det blir stopp i bränslesystemet.

Så det kan ju va problemet i så fall,. vet ej hur kallt du har ute.

I så fall skulle jag vänta tills det blir varmare ute innan du börjar med mera felsökning.

Du kan ju även testa med att ta olja från en dunk.

Lycka till , H Ingvar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också hört talas om parafin. Att man skulle kunna elda bort parafinet i pumpen me sprit. Kan det stämma. Hur blir man annars av med det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Parafinet löser sig (blir flytande igen) självt när det blir varmt nog.

Värm upp pumpen (eller vänta tills det blir varmt rent allmänt) och kör runt med varm ny (vinter)diesel så försvinner problemet av sig själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...