Augustsson 0 Postad 7 Mars , 2010 Tycker att jag har för mycket vatten i kölsvinet på min C32. Tycker att ventilation är god. På min tidigare båt hade jag ingenting. Är det fläkt som saknas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 8 Mars , 2010 Vart kommer vattnet ifrån då? För du har väl inte så mycket kondens att det blir några större samlingar?? Ta reda på vart vattnet kommer ifrån för det ska vara torrt i ett kölsvin om man räknar bort lite regnvatten och möjligen avrinning från ankarbox. Jag ska sätta en smidig länspump i mitt kölsvin iår för att leda bort det lilla regnvatten som kommer in då och då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Mars , 2010 Är det vatten i båten nu på vintern? Is alltså? Då har du hög fuktighet. Det närmar sig 100 % RH om det är vattenytor i båten om det är samma temperatur i kölsvin och i båt. Kolla läckor på däck, röstjärn, relingslist osv. Är båten bebodd är det naturligt med fukt på kalla ställen som t.ex kölsvinet. Det ger torr luft i övrigt. Kalla ytor avfuktar effektivt. Fukt per person ligger väl runt 1-2 liter/dygn. Efter en tid kan det bli åtskilliga liter men det mesta vädras nog ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser