Gå till innehåll
tisdag 25 februari 2025
ciaraud

Pundet i botten - tips på engelsk nätsite, tack!

Rekommendera Poster

Har hört att pundet är så lågt nu att man lika gärna kan skicka efter elektronik därifrån som från USA.

Skulle vilja ha hjälp med adressen till en bra Brittisk nätshop som är pålitlig och har bra priser - vill beställa plotter nu! Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det andra bra tillbehörs-nätbutiker i england som ni kan tipsa om..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Letat på nätet nu och jämfört priser USA/Eng.. så billigt är det väl inte?
Eller är det något som jag missat..?

Exempel på delar till min motor..

Senast ändrad av Daniel_B | 06 mars 2010 | 20:23

Impeller

England 45.95 = 495kr
USA 37.68 = 268kr

Stator

England 195 = 2102kr
USA 163 = 1160kr

Senast ändrad av Daniel_B | 06 mars 2010 | 20:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan inte nog tipsa om www.ebay.se som har en bra internationell sökfunktion nuförtiden. Och det är klart att det är bättre att ta hem från UK då man helt klarar sig från en eventuell tullskatt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tacl för tips, tar gärna emot fler.

Jo, tar man från England är man säker på att slippa tullen. Har råkat ut för den när jag handlat från USA tidigare och då blir det plötsligt inte så billigt.

På den siten jag fått tips om här kostar Lowrance HDS 10m 16.500 jmf 21,500 som billigast i Sverige. Tycker att det är en bra rabatt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Räknade på lite grejer som jag ska ha.. 

I Sverige kommer det gå på ca: 2100 frakt från 3 företag..

Från england strax över 1000 frakt!!!

Grejerna:
Rule 500
Kombilanterna
Ankarlanterna

Undrar vart jag ska handla..? Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant Daniel -var köpte du dessa ifrån.

Konstaterade på båtmässan igår att våra önskade lanternor skulle gå på ca 10.000 (LED). Kanske finns dom i england

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det enda negativa med England är frakten. Deras post är nog en av världens dyraste, det är så att man nästan kan tro att brevbärarna simmar över med grejorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Godmorgon! Hur kommer det sig att du just kikar på en Lowrance? jag är inte så inne på just plotterprylar men spontant skulle jag kika garmin eller raymarine.. men som sagt vet inte så mycket om det men det är sällan man ser Lowrance tycker jag :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det håller jag inte med om. Jag beställde ett ankare för två veckor sedan. Frakten gick på 360:- för 25 kg. Sparade 3000:- jämfört med att köpa här.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stackars den jäveln som fick simma över med ett 25kgs ankare i famnen ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lanternorna, om det är Lopolight du kollat på är inte mycket billigare i England. Däremot har Toplicht i Tyskland en fin modell i brons som är halva priset jämfört med Lopolight. Vi kommer snart också beställa grejor från både England och Tyskland. Massor av grejor Obestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har vi köpt:

Lowrance HDS 10m

Navionics Gold XL. Två kort som tillsammans ger oss ett seglingsområde som sträcker sig över hela Östersjön med alla länder som gränsar till det innanhavet,  på västkusten upp till södra Norge, hela Danmark och Nordsjön ner till Holland.

Allt gick på tillsammans drygt 20.000 kronor. Det innebär över 6000:- billigare än i Sverige.

Nu ska vi bara ha en båt i sjön också - förhoppningsvis premiärsegling i juli!SkrattandeCoolSkrattande

Tack för hjälpen!

post-2001-1394236263,7205_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Gedda

Tack för tidningarna i går!Skrattande

Att vi vill ha just Lowrance beror på deras bredbandsradar som kommer att inköpas inom 1-2 år. Den ska vara så suveränt bättre än den gamla typen, både i bildskärpan men också när det gäller elåtgång och att den är så lågstrålande.

Lowrance har också ett energisparsystem med bakgrunds LED-belysning och standby där skärmen släcks ner när du inte vill titta aktivt - vill du kolla igen så trycker du bara på en knapp så lyses den upp igen. Den drar minst av de plottrar vi varit intresserade av.

Dessutom vill vi ha en plotter med Navionics där man får så stora områden i ett kort.

Raymarine är nog det bästa valet om man har gott om el och inte vill ha en radar av bredbandstyp då de har så detaljerad bakgrundskarta att man faktiskt kan segla på bara den om man skulle komma utanför områden man har kort till - ett snyggt och bra val men är lite tveksam till deras nya skärmar som är blanka och reflekterar ljus för bra - spegeleffekt är inte kul.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanon ju. Nja, undantagen finns ju. Jag har köpt en del via ebay och där är det inte billigt. Vet ej om säljarna kryddar sina frakter... Jag fick betala lika mycket i frakt för min plotter, den väger inte 25 kg hahaha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt helt nollställd men nu har jag fått lite bättre inblick.. antar att en seglare är mer mån om att spara ström än en annan som är motorbåtsägare :-P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är inte omöjligt att folk kryddar på e-bay. Handlarna verkar inte ta så farligt betalt för frakten. Kollar du på de länkarna jag la in en bit upp så har de en lista med fraktpriser så man vet på förhand...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

marinesuperstore.com  Har beställt mycket där ifrån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

www.cactusnav.com kan vara värt ett besök. De är seriösa och har bra priser.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beställde precis lite grejjer på http://www.mailspeedmarine.com/ Raymarine ST40 Bidata system för 2430:- och en Cobra handhållen VHF för 885:- med gratis frakt till sverige... 40% billigare än Hxxxxmans....

//Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tidigare handlat mycket från tyska www.svb.de - hyfsade priser och billig frakt har det varit. Bra sortiment.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glöm inte att eBay har en brittisk sida också. Söker man direkt på den behöver man inte gå in och göra avancerade sökningar på amerikanska sajten, för min erfarenhet är att varor från de säljare som inte skickar till USA är svåra att få upp där även med specialsökningar. Alltså: prova www.ebay.co.uk istället.

Många har markerat att de bara säljer inom UK men då kan det löna sig att fråga. Får de veta att man har PayPal och skriver en begriplig engelska och kan säga please är det många som inte har något emot att skicka till Sverige. Fast de som skriver i annonsen UK only, don't ask!!! kanske man inte behöver besvära... Cool

En del frakt är klart billigare från England än från USA, och jag tycker ibland att det är billigare att skicka böcker från England än inom Sverige. Men det varierar - att exempelvis ta hem ett flugspö från England Royal Mail är dyrare än från USA. Skall ni ta hem dyra och framför allt ömtåliga saker från USA, nöj er inte med försäkring utan välj USPS Registrated (om det inte går via DHL eller motsvarande). Då måste varje posttjänsteman som rör försändelsen personligen signera och man kan lita på att det kommer fram tryggt. USPS är annars billigt och snabbt men ibland tror jag att de skulle kunna fördärva ett järnspett i transporten.

Men som redan konstaterats: Det fina med att beställa inom EU är att man slipper tull och moms. Det har jag ofta fått betala från USA om än inte alltid. Sedan kan det för vissa varor krävas ett kvitto från EU för garantin. Jag vet inte hur det är generellt med marinelektronik, men när det gäller kameror hotar svenska Nikon med att de inte utför garantiarbeten på gråimport.

Senast ändrad av marterius | 08 mars 2010 | 11:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plottern är här! Den var lämnad till en granne då vi var på jobbet. Tog alltså 7 dagar mellan beställning och leverans - supersmidigt och mycket billigare än i Sverige Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...