Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
memike

Beslutsångest ang båtval. Hjälp tack...

Rekommendera Poster

Har kollat runt hela vintern för mitt kommande båtval och hela tiden varit klar på att det är en ryds 478 Gt som gäller.

Nu har jag börjat tveka då jag hittat lite andra båtar. Har bara ägt en uttern 4501 innan som funkade kanon att fiska och att ha som utflykts båt.

jag vill gärna att ni hjälper mig med fördelar samt nackdelar ang dessa båtar...

Ryds 478 GT 2007:a, med 50hk suzuki df

HR 440 SC 2010:a, med 50 hk mercury efi

Grisslan 520 STP 2010:a,  med 50 hk honda 4-takt 07:a

Den det lutar åt är väl 478.an, kan säga det att båten kommer köras mest i insjöar samt lite uppe runt tjörn. Kommer använda den mest för fiske och dagsutflykter. Kanske även dra lite ring eller wakeboard.

Alla tips och idéer är välkomna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En granne har en Ryds 478 med Mariner 50hk 4-takt. Den går bra tycker jag och är smidigt planerad med dörren till badbryggan etc. Jag skulle klart välja den. Grisslan är visserligen större men känd för sitt platta skrov och halvdanna sjöegenskaper, samt minst sagt spartanskt byggd. HR är mindre och i denna klass gör varje decimeter skillnad både på längden och bredden. Av dessa skulle jag helt klart välja Ryds. Vill du ha andra alternativ finns ju t ec Yamarin 4610 mfl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det luta åt en ryds de ser trevliga ut och verkar gå bra i sjön också..

Något speciellt man bör kolla vid ett köp???

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en Yamarin 47TC eller 4730 som den hette innan. Hade en Yamaha F60 på. Gick som en dröm i sjön. Men jag skulle nog tro att 50hk är i minsta laget. Tyckte att 60 hk var ganska lagom. Hade gärna haft några hästar till:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft en ryds 478 med Honda 4t 2008 lite problem med gelcoten, var tvungen att lämna in för att fixa till, annars inga problem. Det billigaste stället att handla på var Marin och Fritid i Laxå 10.000 kr under alla andra.

kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var första gången jag hört att de varit billiga på något.. för att inte tala om billigast!

Vad har hänt..?Förvånad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sett att de faktiskt har rätt så bra priser. Kanske skulle ringa dem också och kolla :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då blev man ägare till en RYDS 478 GT idag 07:a med en suzuki df 50hk motor :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knacka och tryck på skrovet på både Ryds och HR så förstår du varför du skall välja något annat. Titta tex på båtar från Finland. Min Ryds sprack istort sett överallt och min erfarenhet av HR skall jag nog inte skriva om eftersom jag då får förnärmade HR ägare på mig. Vad som helst utom dessa två äggskal skulle jag välja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste vara varierande kvalité dock. Har 2st på jobbet här båda ägare av varsin 478 Gt och de har inte haft dessa problemen ...

Pratade med handlaren och han sa att blir det sprickor så brukar de uppkomma första säsongen. Jag frågade vad händer om det blir det på min jag köpt nu då ???

Då reklamerar vi och de får ta det på garanti... Men visst både tråkigt och dåligt ifall de går och dras med dessa problemen utan att de gör något åt det :(

Hoppas man klarar sig utan detta nu då och får en härlig båtsommar med en jävla fiske tur haha :)

///Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...