webace 0 Postad 5 Mars , 2010 Hello boys & girls! Har i dagarna fått en offert på en ny propp till min båt. De föreslår en skewback propeller. Har en båt med rak axel och 5,7 liters v8. Har idag en 3 bladig helt standard propp. Båten gör 24 gps knop men övervarvar. Min fråga till någon som är insatt: Vad motiverar en 4-bladig skewbackpropeller istället för en vanlig 4-bladig. En 4-bladig propp i sig bör ju sänka ljud osv. Tacksam för svar Mvh/ Webace Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hanto22 0 Postad 21 Juli , 2010 Hej! Har för mig att en skewback propeller ökar bladarean, utan att ändra stigningen och andra propellervärden, vilket kan hjälpa till att få mera motstånd i vattnet = mer driv = mindre varv & högre fart. Ett sorts mellansteg istället för att byta från ex. 3-bladig till 4-bladig s.a.s. Tror att detta är rätt, någon som vet bättre? Mvh Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
webace 0 Postad 28 Juli , 2010 Kört i en månad med den nya 4-bladiga skewback proppen och det funkar kanonbra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser