Gäst tvåtakt Postad 14 Augusti , 2004 Fick höra idag att tvåtaksolja för utombordare inte passar för motorsågar...dom skär direlkt pga att utombordsoljhan är miljövänlig...?? Samma pe3rsom sa oxå att det är bättre att använd atvåtaktsoljan fö r motorsågar till utombordsmotorer för motorns skull alltså....inte miljön...vad säger ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bo Postad 14 Augusti , 2004 Körde med OK's Marin Bio utombordarolja i tre säsonger utan att nåt hände. Suzuki DT65 (1991). Kör dock 4-takt nu (Yamaha F115). Finns lite olika biologiskt nedbrytbar 2-taktsolja att välja: Aspen Outbordolja Cargo Poly-Twin Castrol Biolube 100 Mobil 1 Outboard OK Outboard Bio Q8 2-takt Marin Bio Quaker State Synquest Outboard& Snowmobile Shell Nautilus Biodegradable Outboard Oil TC W3 Statoil Aqua Way Bio Texaco Motex Bio Outboard Valvoline Syn Power Outboard 2T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Daniel Postad 14 Augusti , 2004 Är det itne så att mans ka skilja på luftkylda 2-taktsmotorer (motorsågar, mopeder och likande) och på vattenkylda 2-taktare (båtmotorer). Dom vattenkylda skulle enligt uppgift ha lägre normaltemperatur och därmed inte ha så höga krav på oljan som luftkylda motorer som är varmare. Om det finns någon sanning i detta vet jag inte men killen på macken (på den tiden dom kunde mer än att sälja korv och godis) avrådde mig att använda farsans olja till båtmotorn till min Puch Dakota. Det låter i alla fall troligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 15 Augusti , 2004 Oljan till båtmotorer ska ha en låg tändpunkt. Jag har en bekant som provade Statoils 2-taktsolja, med den gjorde båten 7 knop, han bytte sen tillbaka till Valvoline som han handlade på marinan, och båten gjorde åter sina 25 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 15 Augusti , 2004 Ja, det är skillnad på luftkylda och vattenkylda motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskarn 0 Postad 15 Augusti , 2004 vad? menar du att 2taktsoljan inverkar på båtens hastighet? vilken olja är isåfall bäst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Najse 1 Postad 15 Augusti , 2004 Det har inget med miljövänlighet att göra. MOTORSÅGAR OCH SKOTRAR.RÖJSÅGAR skall köras på avsedd olja pga att dom blir mycket varmare än utombordare .Kör man på en utombordarola kommer det att bli för hett vid avgassidan vilket med för nypning eller skärning som följd. Däremot kan man om man tillfälligtvis om man är i nöd göra tvärs om ,alltså använda en olja avsedd för ex röjsågar mm i utombordare ,men bör undvikas på grund av kommer att så småningom sota igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 16 Augusti , 2004 I vissa fall, absolut. Ju lägre tändpunkt oljan har ju bättre är det på båtmotorer. Exemplet jag gav får väl ses som ett extremfall. Men stor skillnad är det. Jag kör uteslutande på Valvoline, men har aldrig provat någon annan så kan inte jämföra själv. Jag har dock hört talas om flera skräckexempel ang mackoljor allt ifrån sämre prestanda till motorer som skurit. Hur mycket som är sant vet jag inte. Eftersom man köper en högkvalitativ olja på marinan billigare än mackens sämre så finns det ingen anledning att använda den sämre. Tror jag gav ca 300:- för en 4 liters dunk senast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fiskarn 0 Postad 16 Augusti , 2004 jaha, då är det kanske en av anledningarna till att min båt tappat 4-5knop sen i fjol. Har tagit upp och bottenmålat men det har inte hjälpt. Kan kanske även vara tändstiften?? Någon som har fler förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser