2taktochel 3 Postad 6 Mars , 2010 På min gamle Johnson -90 sitter en anod som ser ut som ny. Men det kan ju bero på att den används i bräckt vatten med lite salthalt samt att jag alltid fäller upp motorn efter körning. Och det är i alla fall ingen synlig korrosion på propelleraxeln så då är det inga problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 6 Mars , 2010 Skojar du!???! Har precis varit och köpt anoder på Biltema nu. De skulle ju vara så bra. Mina gamla såg ut som råttorna hade gnagt på dem. Fick även tippset att för att få anoderna att se fina ut så kan man köpa tvåkomponents färg och måla över dem så klarar de sig bättre. Har hört att Volvo och Saab ska sluta helt med reservdelshållning och låta kunderna köpa det det behöver på andra ställen. Då får man gladare kunder. Och glada kunder vill alla ha. Aktiv på ett anna forum om Volvo och där har det behandlats hjullager till framhjulen som sprack i godset. Vilket gnäll, det var ju billigt så varför gnälla man kan köpa flera på Biltema för samma peng som orginal. Att hjulen ramlar av är ju inget att bråka om. Köp och var glad. // Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 6 Mars , 2010 Att måla över anoderna var ett utmärkt tips för att få dom att hålla i evighet. Anoderna håller och resten rostar precis som om inga anoder var monterade. Tips! Billigare då att inte montera några anoder alls om dom ändå inte gör någon nytta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stretti 0 Postad 6 Mars , 2010 Var bor du? Har Biltema kvällsöppet där? Är det inte för många mil så åker jag direkt.Jag är trött på mina gråa,skrovliga anoder som saknar varje form av finish. Man skäms ju vid sjösättningen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 6 Mars , 2010 Mitt närmaste Biltema är nog det stökigaste i hela Sverige och kan inte rekommenderas till utomstående att åka till. Väldigt mycket delar i lilla butiken jämfört med andra Biltemabutiker. Mångkulturell publik. Har dessbättre ett bättre Biltema aningen längre bort. Annars så Biltema i Linköping är en fröjd att botanisera på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 6 Mars , 2010 Och så var vi tillbaka i samma ordbajseri om BT eller inte......... Fan dom som köpa på BT låt dom göra det! Dom som hatar BT låt dom göra det! Nu vart detta en ytterlighet men ni som har följt dessa trådar......förstår vad jag menar. /jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 7 Mars , 2010 För de som inte fattade mitt inlägg. Måla givetvis inte anoderna! Köp anoder du garanterat kan lita på annars kan det bli riktigt dyrt. Montera dem på rätt sätt och kan du inte detta så låt ett proffs du litar på göra det. Köper en hel del på Biltema men vissa saker köper jag endast orginaldelar. Biltema har både bra grejor och skit och kan man inte urskilja så ska man låta bli. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 7 Mars , 2010 Jag är aldrig orolig när jag handlar på Biltema. Dom säljer ju ORIGINAL delar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 7 Mars , 2010 bränslekopplingar. slangar .anoder.bränsletankar i plast avstå från dessa prylar är det problem med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 7 Mars , 2010 Precis! Med egna originalkartonger slipper Biltema trassel med andra firmor som annars blir sura för Biltemas prylar oftast är mycket billigare på samma varor. Men man får alltid vara vaken och på hugget själv och bedöma kvaliten. Fördelen med Biltema och större seriösa firmor är att det lättare går att lämna tillbaka prylar som inte håller måttet. Egentligen inget att bråka om. De som vill betala mer och känner sig tryggare och nöjdare med det kan väl få göra det? Sen ska man komma ihåg att Biltema är inte billigast på allt. Kolla gärna runt lite innan köp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 7 Mars , 2010 Det är inte alltid det går så lätt att lämna tillbaka till BT.. Köpte en kamaxel för ett antal år sedan och bytte på min bil. Den höll hela 52 mil! Det tog mig 3 dagar att byta skiten, för att sedan göra om det igen. BT vägrade mig byte eller pengar tillbaka så jag gick till ARN, som gav mig rätt. Pengar tillbaka och en ny kamaxel på Mekonomen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 7 Mars , 2010 Kamaxlar har jag aldrig sett Biltema har? Inte i årets katalog i alla fall. Kanske förr? Kamrem och spännrulle har jag bytt 3 ggr till Biltemas. De har sett ut och funkat som nya vid byte så bra kvalite. Särskillt spännrullen rasslade den förste äkta originalVolvo vid bytet så det var särskillt viktigt att byta den. Nu så stod det inte original Biltema sista gången jag köpte kamrem utan det mera okända gamla amerikanska märket GoodYear på kartongen. Vi får hoppas det håller. Har Volvo en egen fabrik för sina kamremmar och spännrullar? Min trasiga Biltemaprylar (sällsynt!)har gått att byta i utan problem. Men givetvis inte kul för de som inte får rättelse utan att ha kontaktat Sverker eller bråkat mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jan-- 0 Postad 7 Mars , 2010 Hos Biltema här i Malmö har jag aldrig haft problem med att returnera grejor. Så ska det vara om kunderna ska ha förtroende för butiken, att hålla på att tjafsa om returer förlorar butikerna bara kunder på. Ett tips är att leta på Tradera.com, där finns mycket gammalt och nytt. Ovanliga båtgrejor som man inte hittar hos BT eller andra butiker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 7 Mars , 2010 Biltemas produkter håller mycket hög kvalitet genom hela ledet. Ibland smyger det in så kallade måndagsex. tom hos kvalitema. Köp smart köp, billigt, handla hos kvalitema! Obs jag har inget ekonomiskt intresse hos kvalitem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 7 Mars , 2010 Bevisligen håller de absolut inte någon hög kvalitet genom hela ledet. Enstaka produkter utav de dyrare sortimentet gör det, men absolut inte allt! Till och med min far som jag pratade med idag, som är hängiven BT handlare sen -80 talet, närapå BToholic.. var bedrövad över inköp han gjort. Äntligen tänkte jag.. men insåg rätt snabbt att det har han glömt till nästa vecka och så är han där igen. Vissa smålänningar lär sig aldrig.. Biltema vet jag vad det är, men Kvalitema har jag aldrig hört talas om.. vart ligger det? Hoppas att inte dina grabbar köper delar hos BT.. i sådana fall kräver jag att få veta vart din marina eller vad var du hade är, så man inte lämnar in båten där! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 7 Mars , 2010 Ni som nu inte gillar Biltema vad har ni för bättre alternativa firmor att rekommendera? Visst finns det skit på Biltema med ibland, men det finns det ju på många andra firmor med. Och inte bättre bara för att man betalar mer för skit. Om jag nu inte ska köpa bromspads och kamremssats på Biltema var är de billigare och bättre. Och diverse rostfria förtöjningsprylar och småprylar? Eller 2 taktolja. Den Biltema har är rätt klassad och den har dugit bra i många år. Varför betala 80-100% mer hos lokale handlaren istället för att bunkra upp för sommarens behov på Biltema. Och bilen har klarat 25000 mil på Biltemaolja och filter utan problem. Föregångarna bortåt 50-60000 mil. Biltemas gör så de andre tvingas följa med ner i pris. Bra för oss konsumenter! Däremot är Biltema tunna på GPSer och Ekolod och lite mer sofistikerade båtprylar så man kan inte bara handla där. Och när det gäller kolla på båtprylar är det betydligt roligare att åka till Erlandssons brygga eller Båtaccenten eller Seasea. Och är man uppmärksam kan man göra fynd hos lokale handlaren också. Behöver man båtmotordelar är Biltemas sortiment skralt. Välj det som passar bäst efter egen smak, tillgång och plånbok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 8 Mars , 2010 Valfri firma höll jag på att säga.. Min far köpte för några år sedan bromsbelägg på BT och bytte på en väns bil.. efter ett par veckor hörde vännen av sig och undrade varför det lät så underligt i hjulen. Det visade sig att beläggen hade börjat smula sönder sig. Det lossnade bitar som satte sig och började gnissla.. Frågan är då vilket som är säkrast och billigast i längden.. Köpa belägg på BT för 229kr (och behöva byta igen) Köpa orginal för 340kr (Nu är jag inte säker på att de har kvar bromsbeläggen, blir ju mindre och mindre bildelar.. de borde byta namn snart.) Mina inköp från BT som jag kommer ihåg just nu.. Bensintank: Läcker (stinker bensin i bilen 2 veckor efteråt) och slangen är stenhård. Huggkrok: Gick sönder när jag skulle lyfta upp en mindre gren.. tur det inte var storgäddan. Paddel: Har hållt än så länge (3 år), men känns väldigt vek. Avgasrör: Håller 1 år. CD-fodral (bok): Repar skivorna CD-fodral (box): Repar skivorna Batteridriven borrmaskin: Laddaren höll lite mer än 1 år. Kamaxel: Höll 52 mil. Hjulsidor: Ramlar av nästan snabbare än man sätter på dem.. nja, inte riktigt men nästan. Bågfil: Gick sönder vid första användandet. Bilstereo: höll ca: 1 år innan knapparna började glappa. Bil-högtalare: Så snabbt har jag aldrig spräckt en högtalare någonsin... Färg: Oftast svårtorkad, men väggfärg har jag goda resultat med. Tejp: Dåligt fäste Skruv: En del går av när man skruvar i dem. (Trallskruv) Länspump: Fungerade bra så länge den gick.. vilket var alldeles för kort tid. Cykellyse: höll inte ens en vinter. Verktyg: Hylsnycklar, ringnycklar, insex, mejslar.... bra grejer. Utetermometer: Givarkabeln gick av när den drogs genom fönstret. Skohylla: Rangligare får man leta efter.. Fotogenlampa: Läckte fotogen! Batterier: tar slut direkt nästan (LR6/AA) Bilbatteri/Båtbatteri: Det bästa jag haft. Kabelskor: Helt okej.. Högtalarkablar: Går de ut i en dörr så håller de inte länge.. Elkablar: Blir stela efter ett tag och går av lätt.. Kabelvinda/Förlängningskabel: Har fungerat bra. Packningssats till bilmotor: Dålig passform Glasfibermatta/Plast/Epoxi: Fungerat bra till lagningar Oljefilter: Fungerar säkert, men vänner har sagt att de inte renar/filtrerar oljan lika bra.. Listan kan göras längre men nu orkar jag inte mer.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 8 Mars , 2010 Men jag kan fortsätta! Båtshake/däcksborste där teleskopfunktionen försvann efter en halv sommar. 2 dieseldunkar som båda läcker. Fotogenlampa som också läcker. Båtflagga där linorna är gjorda i nåt syntetiskt skit som löses upp av solens uv-ljus, blev som pulver på ett par månader. Rostfria bestick som var allt annat än rostfria, en vecka i närheten av bräckvatten räckte. Rollers som luddade av sig något helt otroligt. Segelstroppar där ALLA gummiband lossnade från plasthuvudet. Och till sist två bra saker: Gasolplatta med engångstuber, sketbra! Men den finns lite varstans nu så jag vet inte om Biltema är billigast längre. Fälgrengöring. Innehåller oxalsyra och är lika bra som Waterline och allt vad de heter hos båtaffären, under femtiolappen för en liter. Så fort en biltematråd startas så finns det de som säger att man måste sålla agnarna från vetet, visst, men varför måste jag göra det? Kan inte någon annan göra det åt mig? Om jag själv ska behöva hålla på och sålla så här så blev ju till sist gasolspisen och fälgrengöringen helt otroligt dyra. Därför borde det finnas en klistrad biltematråd där vi kan gå in och betygsätta olika produkter och därmed hjälpa varandra att sålla så vi slipper att köpa skit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 8 Mars , 2010 Skulle aldrig komma på idén att sätta in Biltema saker i en motor för 100-200.000:-. Då bedrar snålheten visheten och när det gäller impeller så är ju Biltema kända för sin gummikvalité. Torkarbladen till bilen håller 1 vecka så varför skall det vara bättre men impellern. Lika så med återvunna billiga oljor i en dyr motor. Senast ändrad av sea-ray_230 | 08 mars 2010 | 10:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 8 Mars , 2010 Ingen vill ju köpa grisen i säcken så visst vore det bra med objektiva tester av prylarna vi köper. Tyckande är svårt att få någon klar uppfattning om hur det i vekligfheten förhåller sig med kvalite. Dessvärre är det nog dyrt att göra långtidstester på prylar så därför överväger tyckande. Kommer ihåg att före Biltemas korståg över landet köptes det mycket på OK mackarna istället för original. Då var det dom som fick kritikt för skit. Antagligen spritt från dyrare handlare. Kommer ihåg att när batterier levererades från diskret firmabil så var flaket täckt med presenning. På ena halvan var det OK batterier och andra halvan Tudor. Gissa vilka som var bäst i folkmun? Köper man mycket från Biltema så får man givetvis en viss % dåliga grejor med såväl som i andra affärer. Köp det ni tror på är bäst ur kvalite och pris. Till och med den bäste kan fela. Ni har väl sett Toyotorna nu som fått kritik för sin kvalite. Någon skrev köp var som helst. Men jag tycker inte att JULA och Rusta t.ex är bättre. Rusta har möjligen den fördelen att allt dom har som är extrapris på är slut när man kommer till affären så därför inget problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 186 Postad 8 Mars , 2010 Mina Biltemaköp (som jag minns): Verktygssats ca 100 delar, köpt 1984, still going strong, och kommer troligen att överleva mig om den inte stjäls !! Ankare, köpt för drygt 15 år sedan, funkar fortfarande klanderfritt Låsbar skidhållare, gick i småbitar innan jag ens fick skidorna på plats Kamerabatteri, höll för 5 filmer mot vanliga ca 15 Gaargedomkraft, köpt 80 talet, still going strong Vindrutetorkare, ca 20% av Volvo originals livstid Måste erkänna att jag handlar inte lika ofta hos Biltema nu som på 80 talet när jag ägde en SAAB. Tycker dessutom att de två Biltemabutiker som finns i södra Stockholm känns verkligen sjabbiga inuti. Biltemaverktyg med 10 års garanti är oftast bra och prisvärda !!! Annars så är min slutsts, det finns saker som är bra på Biltema och såna som är mindre bra. Problemmet är att man inte vet vad som inte är bra förrän det är för sent, m a o inga kritiska komponenter från Biltema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 600 Postad 8 Mars , 2010 Som vanligt när Biltema dyker upp i en tråd kommer samma gamla klyschor fram: Skulle aldrig våga riskera att sätta dåliga piratdelar på en motor för xxx.xxx:- Jag känner en som satte dit det och det från Biltema och sedan havererade allt. Biltemas anoder fungerar inte. Vad gäller första punkten så är ju frågan varför en dyrare s.k. originaldel med automatik skulle vara bättre än en piratdito ? Enda anledningen är att den just är dyrare och därmed får oss att tro att den är bättre. Ett praktexempel på motsatsen är Volvo Pentas impellrar för ett par år sedan, som inte ens höll en säsong. Se på t ex Bavariaforumet. Men eftersom det var VP så är man som kund mer förlåtande än om det stått Biltema. Sanningen är att skillnaden i allmänhet (undantag finns dock !) inte är så stor på varan, men att märkesbutiken kan kosta på sig att göra större pålägg - folk köper ändå. Exemplet ovan med bromsbeläggen förtäljer inget om alla andra faktorer. Fadern kan ju mycket väl ha gjort någon felmontering t ex. Detsamma gäller alla skrönor om motorer som skuret efter att ha fått Biltemaolja i sig. Vad som orsakat haveriet kan man i nästan samtliga fall egentligen inte veta, eller hur ? Vad gäller Biltemas anoder har jag t.o.m. själv hört om en som fick bekräftat att den från Biltema inte ens hade 1% zink i sig. Historien förtäljer dock inte vilken form av kemisk analys personen ifråga lät få utförd på anoden, och på vilket labb . Man skall också ha klart för sig att anoder äts väldigt olika på en säsong beroende på omständigheterna, som kan vara helt olika dag för dag och från år till år. Just vad gäller anoder kommer förresten sannolikt ett jämförande test i ett kommande nummer av Praktiskt Båtägande, med bl.a. zinkanod från Biltema i startfältet. På Biltema finns dock mycket skit också. Bränsleslangen som nämns ovan instämmer jag i - ILO-skräpet säljs dessutom av Jula, så samma varning där. Men skiten finns även i fina Båtbutiken. Människan lägger dock in mycket mer omedvetna värderingar än vi tror, påverkade av miljön runtomkring. Det är t.o.m. så att man omedvetet ofta ställer och kan acceptera lägre krav på originaldelarna än piratdelarna. Jo, det är sant. Det räcker med att en impeller från Biltema havererar i förtid (oavsett orsak !) för att skapa ett rykte, medan inte ens tio haverier med märkesimpeller räcker för att dra igång samma sak om dem. Jag har inga problem att köpa på Biltema - även impellrar (99:- mot 709:- !), vilka aldrig orsakat några problem för mig. Men det gäller att syna saker noga, oavsett om det är på Biltema eller var man är. Sedan får man vad man betalar för - ibland. Men alltför ofta inte alls så mycket som man tror. Senast ändrad av IngemarE | 08 mars 2010 | 12:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 8 Mars , 2010 Exemplet ovan med bromsbeläggen förtäljer inget om alla andra faktorer. Fadern kan ju mycket väl ha gjort någon felmontering t ex. Då det är min far det handlar om så känner jag mig förmanad att svara/tillägga.. Far min har lagat/renoverat och hållt på med bilar i 40 år. Är duktig och jag har lärt mig otroligt mycket av honom. Han är en sån person som vägrar köpa en ny bil, för den kan man inte meka med.. Han blev lite brydd när jag köpte min nya volvo. - Den får du meka med själv.. Felmonterat var det inte.. när jag fick se bromsbeläggen senare så gick det att bryta sönder dom för hand hur lätt som helst. Som att bryta knäckebröd.. DET ÄR KVALITET DET!!! Ett praktexempel på motsatsen är Volvo Pentas impellrar för ett par år sedan, som inte ens höll en säsong. Se på t ex Bavariaforumet. Men eftersom det var VP så är man som kund mer förlåtande än om det stått Biltema. Då hade jag blivit vansinnig och begärt att få en ny... pga fabrikationsfel. När det gäller BT så är man ju mer förlåtande då.. i alla fall jag. Man är ju införstådd att det är si och så kvalitet på deras grejer. Sen orkar man inte åka tillbaka för det kostade ju inga pengar ändå.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Torsten- 12 Postad 9 Mars , 2010 Eftersom TS listar bälgar i sitt inlägg vill jag dela med mig om 2 erfarenheter med BT-prylar: Knutbälg till AQ 280(inköp 2007): Tunt och mjukt gummi, mkt ömtåligare än orginal. Lätt att göra hål på mha skruvmejsel. Tillhörande slangklämmor gick oxå sönder väldigt lätt och rostade tidigare än orginal. Orginal går att återanvända medans BT håller max en montering/demontering. Offeranod till 280-drev(inköp 2006): Förbrukad på två säsonger (mindre än hälften kvar) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Mars , 2010 Nu blev det lite konstigt. En offeranod som förbrukades på 2 säsonger? Var inte det bra nu? Har läst i tidigare inlägg om BT att deras anoder inte var bra för att dom inte förbrukades: Blir mer och mer förvirrad måste fråga någon kompis som har en farsa som lagar bilar om man kan lita på BT deras saker går ju både sönder och håller. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Torsten- 12 Postad 9 Mars , 2010 Inget konstigt alls. Bälgen var dålig, offeranoden var bra. Det är som många skriver ovan, det finns både bra och dåliga saker hos BT. Min erfarenhet av anoder är dock god till skillnad från vad som skrivits tidigare i tråden. Möjligen kan jag anmärka på passformen på anoden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Mars , 2010 Tack nu fattade även jag. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 11 Mars , 2010 Har lite erfarenhet även jag... Offeranoder har jag använt på två båtar (3 säsonger) utan anmärkning. Har varit nyttigt slitna varje upptagning och med ett så bra pris har jag satt dit nya varje år. Multiverktyg (typ Dremel) köpte jag och det var ingen höjdare, kan dock vara begränsat till tillbehören och inte maskinen i sig... Olja använder/använde jag i 2-takts form till en gammal Evinrude 140hk och Yamaha 9.9, felfritt i flera år... Motorolja körde jag min förra båt på, en VP V8 7,4l i två säsonger utan problem. Provade bälgar (2 x KAD42) förra somaren och det var dålig passform, mjukare gummi, klenare armeting och ena avgasbälgen sprack under gång. Hade en VP orginal liggandes i båten, tog en timma att byta på plats i vattnet... Är inne på min andra hyllsnyckelsats och de är bra tycker jag. Finns lite kvar att önska men för priset är det överlägset! En rörtång gick av vid lite belastning... Lånade pappas Bacho till samma sak och den vek sig inte en tum Min sammanfattning... Det är värt att prova! Håller det så håller det... //Lyran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 11 Mars , 2010 Jag har använt Biltemas offeranod (på propelleraxeln) på på mitt Volvodrev i 2 säsonger. Nu är det helt slut och måste bytas. Redan efter en säsong var det rejält anfrätt, men eftersom tumregeln är att när halva offeranoden är bortfrätt ska det bytas så fick det sitta kvar även förra säsongen. Slutsats: Det har fungerat precis som tänkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 11 Mars , 2010 Nu funkar plötsligt BTs offeranoder! Kan det vara så att dom som det inte funkat för iverkligheten inte har provat? Litat förmycket på kompisens farsa? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser