kjellebilder 0 Postad 5 Mars , 2010 Hejsan allihop. Fick Biltemas marinkatalog i brevlådan för ett tag sedan, idag dök Praktisk Båtägande upp. Med en liten katalog med Volvo Penta reservdelar som bilaga. Började på kul jämföra priser mellan BT och VP. Ingen kul läsning om man gillar Volvo Penta.... Min fråga är; varför ska jag betala VP:s i mitt tycke hutlösa priser när jag kan köpa BT:s grejjer. Ett par exempel till mina motorer VP AQ 290A: Impeller BT 99.90 VP 369:- Oljefilter BT 59.90 VP c:a 150:- Knutbäljsats BT 199 VP 460:- osv osv. Bara på dessa exempel har jag sluppit betala drygt 620 kr på att inte köpa Volvo Penta original delar. Dessa exempel är ju mer eller mindre förbrukningsartiklar som ska bytas varje eller vartannat år. Blir mycket pengar på slutet! Varför finns det ingen Mekonomen Marin, där skulle man kunna göra pengar. Bara service på mina motorer kostar c:a 8000:- inkl delar och arbete, undrar vad Mekonomen Marin skulle ta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 5 Mars , 2010 Mekonomen Marin skulle inte bli den hitt du förväntar dig. Reservdelar hos Mekonomen är ofta relativt bra kvalitet men ibland nästan lika dyra som orginal. Biltema som du tar upp i exemplet är ofta inte alls samma kvalitetsnivå och därför betydligt billigare. Kan knappast tänka mig att ett oljefilter hos Biltema för 99,90 kr går att jämföra med ett orginal. OBS köper själv en hel del hos Biltema och en del hos Mekonomen till bilen men knappast mer vitala delar typ kamrem, bromsar mm hos Biltema. Mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellebilder 0 Postad 5 Mars , 2010 Nä jag håller med dig att man inte kan/ska köpa mera vitala delar på Biltema men rena förbrukningsartiklar SÅ stor kvalitets skillnad kan det inte vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 5 Mars , 2010 Skulle nog vilja påstå att i alla fall impellern är en vital del. I viss mån också oljefiltret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 5 Mars , 2010 Jag har inget emot att handla grejer på Biltema. Men man får alltid kolla om grejerna ser ut att vara okej, och i vissa fall ta sig en funderare över hur stora problem man kan få OM prylen ger upp utan förvarning. Mindre viktiga delar som inte skapar något allvarligt problem om dom ger upp kan man köpa utan dåligt samvete, likaså grejer som kostar en bråkdel, är lätta att byta och går ha med i reserv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 5 Mars , 2010 Detta är en omöjlig fråga att ställa på detta forum. Allt som inte är orginal vad det nu är är dåligt. kostar det inte så är det nte bra. Handla mer på biltema, rusta og vad dom heter, ställ press på orginalhandlarnas oförskämda prispolitik. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 5 Mars , 2010 För många är det en trygghet bara en vara är dyr för de tror att den måste vara bättre då. Rent logiskt borde det vara så. Men då glömmer man bort att pålägg i affärer är ingen naturkonstant. Den fräcke handlaren lägger på mer och kör med mördande reklam. Jag har sett exakt samma vara i 2 affärer där den ena kostade 200kr och den andra 731kr. Och alldeles särskillt akta er för fina affärer inne i stan . Jag köper alltid bil och båtdelar från Biltema. Kan inte se jag blivit lurad där mer än i andra affärer. Tror ni Biltema gör delarna själv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellebilder 0 Postad 5 Mars , 2010 Precis! I Min värld (databranchen) så kan du t.ex köpa en Sony Vaio bärbar för säg 8000.- eller en Asus för 5-6000:- samma maskin men olika märken. Och en impeller för 60 spänn eller en för 370.-, kan ha med mig många i reserv innan jag kommer upp i VP:s pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 5 Mars , 2010 Nu ska man heller inte bli helt religiöst övertygad om att allt är bäst och billigast på Biltema. Kolla gärna andra lågprisfirmor som Erlandsson brygga, Båtaccenten m.fl. och jämför. Men klart att går man bara in i första bästa skuttfirma riskerar man få betala dubbelt eller mångdubbelt för prylarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 5 Mars , 2010 Eller handla från England, 20%-50% billigare men samma märkesprylar. Och sätt press på handlarna på det sättet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 5 Mars , 2010 Vill minnas att när Praktiskt båtägande köpte starmotor på Biltema så var det samma fabrikat som på Volvo-original. men annan kartong . Och riktigt roligt blir det när man tittar på originaldelar. Att köpa tändstift och oljefilter till en B 23a kostar i den marina versionen 350 kronor enligt Volvopenta katalogen men om man köper Volvo original till bil så kostar en servicesats 250 kronor, och då ingår bricka till oljesumpens mutter. Alltså cirka 40 procent dyrare om du väljer Volvo Penta original jämfört med Volvo original. I det här fallet så handlar det knappast om produkter för en salt marin miljö utan om saltade priser. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 5 Mars , 2010 Klart man skall handla hos lågpriskedjorna också, men det gäller att välja rätt saker. Impeller skulle jag inte köpa i något billigt pirat-utförande inte så roligt om den går sönder i fel situation. Däremot så anser jag att kablar, kabelskor, buntband, fenderlinor, slip-papper mm är helt OK från exempelvis Biltema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 5 Mars , 2010 Hur många trådar på MG finns det om BT och kvalitet..? Säkert lika många tyckanden.. Själv köper jag aldrig några vitala/viktiga delar på BT. En del verktyg är bra. Men gummidetaljer håller jag mig långt borta ifrån. Lång erfarenhet av skiten gör att jag är väldigt sellektiv. Oftast skapar det bara merjobb att handla där.. då du måste byta saker oftare. Ta t.ex. vindrutetorkare.. jättebilliga, men jag var tvungen att byta 3 ggr per år för att de var så dåliga. Nu kör jag med dyrare kvalitetstorkare från macken som håller i alla fall 1,5 år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
segelskorv 0 Postad 5 Mars , 2010 Tja det kan vara olika hur man upplever det. Vad gäller vindrutetorkare till bilen så har jag konstaterat att biltemas vattenavisande faktiskt är de bästa jag har haft hittils,har kört med den varianten flera år nu. biltilverkarens originalblad håller 3-6 månader max och då kör jag 3000mil/år. Med biltemas vattenavisande (som lägger en tunn grafithinna alternativ till silikonblad) håller minst dubbelt så länge för halva priset, en gång gick dom otroliga 4500mil innan de var lika slut som orignalbladen var på tre månader. De bladen är outstanding vad gäller pris/prestanda. Biltemas billigaste är sämre kan jag hålla med om men är ju också billigare. Nu är ju de vattenavvisande inte dyra de heller och de håller mycket längre så de är billigast i längden att de gnisslar lite mindre. Med det vill jag säga att biltema har inte bara lågprisskit en del prylar funkar verkligen,i detta fall helt överlägset original och jag har höga krav på sikten hatar när inte rutan blir ren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lirare 0 Postad 6 Mars , 2010 Hur tror ni det fungerar ute på marknaden? kan vem som helst bygga och kopiera delar till dom stora företagen utanvidare bara?nej d är väl självklart att sakerna är godkända utav volvo el. dylikt innan bt har fått godkännande att sälja dessa som reservdelar. som till exempel deras batterier vet jag är global batterier som bt fått köpa av tillverkaren(3e sortering tror jag det var).... jag säger inte att deras grejjor är bra men helt klart värt att kika på.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 6 Mars , 2010 Man får det man betalar för. Ibland stämmer det ibland inte. Gällande biltema så som andra skriver att köpa förbrukningsgrejer sen så vitalare saker kan man ju köpa ändå ok om dom säger att en original del skall hålla tre-fyra år och tittar man på ,biltema så kostar delen en tredjedel av vad original delen kostar,jag menar att då kan man ju köra på biltema och då byta sånna delar varje år.... Sen så finns det andra saker jag aldrig köpa på biltema så som rostfria saker som får den tendens att börjar rosta efter nått år. Men det är väl därför det finns en olika kedjor som säljer marina prylar för att det skall passa alla. Dom som vill handla på biltema låt dom göra det å dom som vill handla på watski,sea sea, hjertmans låt dom göra det. /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jan-- 0 Postad 6 Mars , 2010 Bränsleslangar köper jag aldrig mer på Biltema. Efter ett år är yttersta lagret fullt av små sprickor och o-ringen i bränslekopplingen trasig. Zinkanoder köper jag original eller Zineti. Däremot har BT en utomordentligt bra snabb rostlösare, den väljer jag alltid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 6 Mars , 2010 Bra helt enig med dig! Vi måste försöka pressa från alla håll. Intresant med servicesatsen som någon skrev om, hur förklarar ni orginalare det? Jag tror att det är så att handlarna skor sig på folks naivitet. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 6 Mars , 2010 Tänkte köpa en gasolspis. Vågar man köpa Biltemas? Eller måsta man hålla sig till de mer kända marina märkesprodukterna. Man vill ju inte chansa när det gäller gasol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 6 Mars , 2010 Gasol oavsett märke och båt låter farligt. Är det slut med origoköken med sprit i båtar numera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 6 Mars , 2010 Ehh, du kan köpa en av mig för halva BT priset, påklistrat CE lapp o allt, tom en kines som skrivit på CE dokumentet:) Måste jo va bra tycker jag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 6 Mars , 2010 Kinesiska smällare har man ju hört talas om och plastbåtar brinner bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stretti 0 Postad 6 Mars , 2010 Monterade en zinkanod från BT på propelleraxeln för några år sedan. Efter upptagningen kom det fram en gentleman och frågade var jag hade köpt anoden. Biltema svarade jag. Ojojoj,vilken ytterst bra kvalite´ de har på Biltema,sa gentlemannen. Till historien hör att anoden var i nyskick! Lärdom:Köp anoder på BT som räcker i massor av säsonger och spara ohemult mycket pengar!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 6 Mars , 2010 Gasol i båtar är presis så farligt/ofarligt som den som hanterar det. Har haft gasol i 26 år utan någon insident. Hade ett spritkök tidigare förstår att dom blivit bättre med åren för då var det ingen hitt. Kalle som gillar BT och Kinamotorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 6 Mars , 2010 Mja man kan undra vad som var fel? Kanske du inte hade något problem med korrosion? Är det risk för sk galvaniska element så är just vitsen med sk offeranoder att just de skall bilda elekrolys och frätas bort medan järnet håller. Så vid problem är det helt Ok att zinken försvinner. Tror dock inte det var något fel på BTs . Det kan inte vara särskillt svårt att gjuta en zinkklump. Är det ingen som använder magnesiumanoder? Borde vara bra tillsammans med aluminium. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lmgb 0 Postad 6 Mars , 2010 Var den i nyskick efter en säsong i vattnet skulle jag nog vilja säga att den inte fungerat alls. Det är ju faktiskt hela meningen med en offeranod att dom skall ätas upp isf dyrare metalldelar under vattenlinjen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 6 Mars , 2010 Lärdom: Köp anoder på BT som räcker i massor av säsonger och få en korriderad båt/båtmotor på köpet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stretti 0 Postad 6 Mars , 2010 Jäpp kära vänner,ni har fattat galoppen! Klämde på en anod från en lokal marinbutik nästföljande vår och den var halvt uppäten till hösten. Undrar fortfarande vad som ingick i buffe´ n sommaren med BT-anoden. Inget som syns iallafall. Biltema är bra.De sätter press på andra dyr-handlare.Det gäller bara att hitta godbitarna och undvika skitprylarna.Det är som livet,man lär sig med åren!(I bästa fall.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 6 Mars , 2010 Det där är inte så lätt. Frågan är om de med BT anoder som hållit istället skapat någon korrosion på de delar som det var tänkt att BT anoderna skulle skydda? Om inte så funkar de ju. Det kan ju vara så också att de anoder som åt upp sig själva satt på en platta av olämpligt material och därför åt upp sig själv. Bra för handlarna, dåligt för båtägarna. Det sämsta med Biltemas båtgrejor är nog snarare det smala sortimentet än kvaliten på de prylar de har. Brukar köpa bromspads och kamrem och spännrulle på Biltema. Bra eller dåliga? De är bättre än original Volvo i alla fall och till halva priset. Hur köper ni oljor t.ex . Köper ni efter klassning TCW-3 eller API-SL/CF som kvalitesbeteckning eller tittar ni hellre efter häftigt designade guldburkar med texten typ Rallye GTII? Oljefilter har jag kört sen 70talet med Biltemas och det har inte givit upphov till andra effekter än mer över i plånboken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stretti 0 Postad 6 Mars , 2010 Det kanske tarvar en ursäkt. Inlägget med BT`s ypperliga offeranoder var skrivet med en nypa ironi. Denna nypa var tydligen inte tillräckligt tilltagen då somliga helt missade den. Jag ber om ursäkt för sådana hyss och lovar att eventuella framtida nypor skola vara i minst pytsstorlek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser