kenta_b 0 Postad 5 Mars , 2010 hej! Jag har bytt generator och lyckades dra av bulten. Gjorde det innan torrsättningen och börjar inse att det är dags att ta tag i problemet. Hur får man ur en gammal rostig bult som man inte kan greppa med tång eller annat verktyg? /Kenta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 5 Mars , 2010 Enklast är att borra ur den och gänga om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 5 Mars , 2010 Kommer du åt med en borrmaskin??? Ta en körnare och markera väl, bra borr är ett måste (inte biltema). Borra och prova med en svinpitt. Går inte det så finns det typ sprintar du slår in i hålet och skruvar ut den. (även dessa av god kvalite)Funkar inte detta så svetsa dit en mutter och skruva ur den. Använd även värme och kyla för att få godset att röra sig. Om det är trångt är svetsen att rekommendera. Jag köpte min på biltema faktiskt och använder den bara till grisjobb. Väl investerat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kenta_b 0 Postad 6 Mars , 2010 Är det verkligen så enkelt? Om det sitter så hårt att bulten går av borde det vara svårt att få ngt annat att rubba den. Det där med att värma kanske kan vara en ide för att få den att släppa. Räcker värmen från en värmepistol? För övrigt tycker jag att den förb... vintern kan ge upp nu! Det skulle ju underlätta om man åtminstone får plusgrader att jobba i. Tack för tipsen. Jag återkommer när jag haft möjlighet att testa /Kenta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 6 Mars , 2010 Elektrisk värmepistol bättre än ingenting. Men kommer man åt så en gasolbrännare med spetslåga ger hög koncentrerad värme. Bara se upp med eldfaran. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
illern1 1 Postad 7 Mars , 2010 har du en smidig migsvets som du kan få upp på båten så är det bara att svetsa på en ny mutter i änden. Funkar alltid efter ett par försök svetsen värmer upp bulten samtidigt så den lossnar enklare. Mvh Illern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 7 Mars , 2010 Jag tror inte en värmepicka kommer duga, men misströsta ej. Biltema har en brännare som funkar fint. ´ Kostar bara nån hundring. funkar även fint att tända grillen med. Jo jag kom hem efter 3 timmar i båten igår svärandes. Elen gick och min värmefläkt dog. Dom smartass varvsägarna har dessutom låst dörren till propparna. Funderar på att köpa ett elverk istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 7 Mars , 2010 Det är det första vi brukar försöka med när våra bultas -skruvar gått av och det brukar fungera. Den nya bulten du skruvar in i den gamla har ju nytt frächt gods. Förarbeta med rostlösare så den gamla bulten sitter så löst som möjligt innan du drar. Ska bli kul att höra hur det går. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 7 Mars , 2010 Kommer du åt att borra rakt i bulten eller sitter den dåligt till. jag drog av en bult i remskivekåpan när det var för mycket oxid i gängerna när jag skulle återmontera staget till generatorn (aqad40).Jag borde ha rensat upp gängorna innan men chansade och tyvarr gick bulten av ca 5cm inne i kåpan(där motorblocket börjar). Jag köpte en skruvutdragarsats på biltema med styrstift i olika tjocklekar som man kan sätta i hålet och som ser till att borren tar i mitten på bulten. jag borrade första hålet i bulten med detta stift i, sen kunde jag gå upp i borrdimensioner eftersom och fick bort hela den gamla bulten det räddade situationen för mig. Jag har även hört av en svetssäljare att det finns svetselektroder som man stoppar ner mot bulten och svetsar fast i och då används elektroden till att skruva ut bulten med. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wicke909 0 Postad 7 Mars , 2010 Migsvetsen funkar nästan alltid, och värme gas eller gasol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kenta_b 0 Postad 9 Maj , 2010 Nu sitter Generatorn på plats och remmarna är spända till belåtenhet. Det var spännarmens bult som gått av och jag tillverkade ett nytt fäste i stället för att ens försöka få bort den avdragna bulten. Tack för tipsen i alla fall, någon gång kommer jag säkert ha nytta av dom. MVH Kenta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser