Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Daniel_B

Funderar på en styrpulpet, vilken?

Rekommendera Poster

Funderar på att skaffa mig en styrpulpet och har svårt för att välja vilken.

Mina krav är:
Över fem meter, kunna sätta på trollingmotor, klara sjön bra om det går vågor.

Satt och surfade och hittade märket Scandica, som hade båtar i bra prisklass. Sen läste jag runt här på forumet efter information men hittade inte så värst mycket, bara några gamla trådar. Är det någon som har prövat detta märke nu och kan ge ett omdöme.

Annars vilken styrpulpet skulle du rekommendera i 100.000 kr klassen. Har motor så det kan vara ett skrov för den summan..

Tacksam för input.. Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamarin 5400 Big Ride skulle kanske kunna vara ett alternativ. Har haft en sådan som jag var mycket nöjd med. Står lite info om den i min sjöbod. Byggdes mellan 1994 och 2001. De två sista åren blev randen på skrovet mörkblå och det ser lite modernare ut än de första åren då den hade ljusblå rand. Den har dessutom redan en färdig plats för trollingmotor på akterspegeln så du behöver inte sätta dit nåt extra mptorfäste. Brukar kosta runt 100 000 kr men då med motor. Vill du veta mer är det bara att fråga.

En länk till båten på Yamarins hemsida: Yamarin 5400 Big Ride

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yamarin är ju en bra båt, som många är nöjda med. Har faktiskt inte hört ett ont ord om deras båtar..  Ska se över begagnat marknaden i vår.
Men om man kan få en helt ny båt, som är bra och ligger inom mina kriterier, så är det ju också en fördel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen på MG som har testat/köpt någon Scandica..?

De enda omdömena jag hittat är på Scandica´ s hemsida.. känns ju sådär seriöst. Obestämd 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hehe låter som du är ute efter min båt, Ryds 535 Big Fish, höga fribord för västkusten. Har även trollingmotor på den och trailer, gps, ekolod o diverse ingick samt kapell. Kostade 90.000;.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter en eftermiddag på Båtmässan i stockholm.. så kom det fler frågor än svar.

Var uppe och skulle kolla på Scandicas 570.. men den fanns ju inte. Rynkar
http://www.blocket.se/stockholm/Scandica_570_MASSPRIS__ord_rek_ca_120000kr__25934385.htm?ca=14&w=1
Hur som helst så kollade jag in deras 475 och blev positivt överaskad av detaljkvalitén. Men frågan som uppstod var skrovets uppbyggnad. Den har en köl som jag bara sett på plastekor och som slutar ca: 1 meter från akterspegeln. Sedan blir aktern platt. Detta bidrar till att den fortare kommer upp i planing, men hur blir egentligen sjöegenskaperna i grövre sjö? (Grövre sjö i större insjö)
Så som jag tänker, då jag vill ha en båt som går bra i sjön även i högre farter, (annars kan jag ju lika gärna behålla sardinburken jag har..) så gör denna platta akter att båten börjar surfa på vågorna istället för att klyva dem. För även om man har en köl i främre delen av skrovet, så gör den ju ingen större nytta när båten är i planing..?

Uttern och HR går bort, men Ryds blev jag intresserad av speciellt deras 510 tror jag det var. Med en dörr baktill. Såg fräsch och snygg ut, gillade badbryggan. Bra detaljkvalité och skrovuppbyggnad vad jag såg. Hur går den i sjön?

Yamarin missade jag ifall de fanns där..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du ha den i insjö så duger säkert 510an.Men den går absolut inte att jämföra med tex:Ryds 568 Crescent Stingray v-20 eller Micore 500/550 då dessa båtar går mycket mjukare när det går lite högre vågor tackvare ett bättre och vassare skrov.Sen finns det såklart andra båtar som som också går riktigt bra i hög sjö.Men dessa båtar har jag iallafall provkört och jämfört med Ryds 510 och  skillnaden var enligt mig väldigt stor.

(För mig så blev det Micore 500 till slut)Den var dessutom billigare i inköp än Rydsen och kvalitetsmässigt känns den mer rejäl med tjockare plast och högre finish.(tillverkas  i Lidköping)värd att kika på iallafall.

/NiklasCool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret.. Glad

Tittade på en begagnad Micore till en kompis för ett par år sedan.. kommer inte ihåg vilken modell det var, men jag blev väl inte sådär imponerad. Men jag ska ta mig en ytterligare titt, då jag läst mig till att fler tycker de går bra i grövre sjö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har en micore 490GT med en johnson 40 allt -97 har aldrig krånglat lr nåt sånt ska kanske sälja el bytta mot en F330s BRIG till sonen då jag har köpt min dröm en X-79!!! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...