Hasse_O 28 Postad 5 November , 2012 När jag valde bolag till min nya (gamla båt) kollade jag först priset, kollade inte vilkoren så noga eftersom de skiljer rätt mycket och är rätt invecklade att förstå. När jag sedan fastnat för några bolag och begärde offert frågade jag samtidigt vad händer om jag tex får masthaveri. (En ny mast lär väl kosta 125 tkr till min båt som är 25år gammal) 1. Försäkringsproduktion som är billigast tillämpar 80% åldersavdrag (på så gammal båt) Att betala själv blir då 100tkr + självrisk vid ev masthaveri 2. De flesta övriga bolagen tillämpar 50% avdrag för 20-30 år gammal båt Att betala själv blir då 62,5tkr + självrisk (några inkluderar självrisken) 3. Pantaenius tillämpar inget åldersavdrag, ( 0%) såvida det inte går att reparera till i princip ursprungligt skick (Att betala själv blir då endast självrisken) Jag valde då Pantaenus och betalade in premien som består av 3 delar (uppskattningsvis ca 15% dyrare än de övriga jag tittat på. Efter att jag gjort det googlade jag runt och såg lite olika synpunkter de flesta var nöjda och några enstaka var inte alls nöjda. Jag beslöt dock att behålla bolaget. Vilket jag inte ångrar idag, då jag samma år åkte på en sjöskada. Fick ersättning ...och fick faktiskt som det står i reklamen gammalt mot nytt, eftersom det inte ansågs möjligt att reparera skadan till skicket det hade före skadan. Regleringen av skadan tycker jag gick inom rimlig tid, och bemötandet tycker jag var bra, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway Postad 6 November , 2012 Att ett försäkringsbolag har ett nyöppnat kontor i Sverige är inte lika med att de är blåbär. Pantaenus är ett av världens största bolag när det gäller båtförsäkringar. Dessutom är det så att de allra flesta försäkringsbolag återförsäkrar hos varanda för att sprida riskerna. Jämför....IKEA öppnar en ny butik i ett nytt land.....detta innebär att de varken har bättre eller sämre varor i detta land jämfört med andra länder. Jag har fullt förtroende för Pantaenus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser