Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Sparre

Mercury Optimax 75-115 hk

Rekommendera Poster

Läste någonstans att Mercury Optimax 75, 90 och 115 hk egentligen är samma motor. Bara annan mjukvara.

Finns ju därmed firmor som säljer chipstrim, som omvandlar en 75 hästare till 115 hästare. Tror den debatten varit uppe här förut, men för rätt länge sen.

Vill minnas att någon nämnde att det är annan utväxling i växelhuset mellan de olika motorerna. Stämmer det? Borde väl gå lika bra att kompensera med annan propeller? Eller?

Man måste väl spara en slant på att uppgradera en 75 hästare, jmf med att köpa en 115 hästare från början? Skiljer ju trots allt rätt mycket prismässigt mellan de olika hästkraftsalternativen som nya...

Är man dum om man köper en 115 hästare och inte chippar upp en 75 hästare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 75 hästare verkar man kunna få loss för runt 70 tkr och en 115 hästare för cirka 100 tkr...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Ryds 510 Gti med en Opi 75:a. Jag är väldigt sugen att uppradera den. Om jag fattat saken rätt är utväxlingen på 115 Hk motorn annorlunda mot 75 & 90. Motor mässigt ska 90 & 115 vara samma. Medan kompressionen skall vara lite lägre på 75. Därav ska en uppgradering av 75:an ge max runt 110 Hk. 

Jag måste nog då även byta propeller.

Vad jag har förstått ska det vara riskfritt att chippa upp motorerna.

MVH

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du lär behöva en 19, osäker men jag tor det sitter en 17 blackmax som standard.

/ Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uppgraderad 75:a kräver en 21 Alu black max. (Kör denna på min 568, varvar ~5600 37kn GPS)

Lycka till // MTU V20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

75 och 90 är i princip samma motor. Jag tror att det skiljer i insuget och reedventiler samt motormappning. 115 dock har en annan utväxling 2,07 mot 2,33 på 75 och 90.

Betänk att alla garantier försvinner om Ni chippar.

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej

jag talade med lundins marin igår ang att uppgradera min 115 hk till 125 Enligt dem skall man eftersträva max varvet är 5850 (övervarningsskyddet slår till då). Så 21 kan bli för stort. Det gäller väl att nå max varav...

/ Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...