Gaidin 292 Postad 4 Mars , 2010 Sitter och planerar sommarens godis-segling ut till Skagerack från Vättern och letar naturhamnar. Finns det bara en? Lindökroken. Den ser kanonfin ut men jag vill nog ha ytterligare en inann Vänersborg. Någon som vill dela med sig av någon trevlig hållpunkt i närheten av Spiken kanske? Jag ligger gärna på svaj om det behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eken 5 Postad 4 Mars , 2010 Härhar du en länk http://www.archipelago.nu/SKARGARD/SVENSKA/VANERN/naturhamn.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 4 Mars , 2010 Två ggr. har jag på väg till Vänersborg fått dåligt väder och sökt hamn i Dalbergså. Från kuling/halvstorm till stiltje gå upp i ån var en lisa för själen. Rekomenderas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 5 Mars , 2010 Dalbergså ser ju kanontrevligt ut! Ca 36M från Lindökroken ger ju en god dagsetapp. Karlsborg -> Töreboda -> Norrkvarn -> Lindökroken -> Dalbergså -> Trollhättan -> Öckerö och sedan är man ute i västerhavet. Kanoners! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lundfrie 1 Postad 5 Mars , 2010 Djurö får du inte missa heller! Ta en promenad runt ön och med stor sannolikhet få se dovhjortarna som finns där. Fin naturhamn i Malbergshamn också. http://web.telia.com/~u50018420/DSC03095.JPG (Malbergshamn) Senast ändrad av Lundfrie | 05 mars 2010 | 21:42 Senast ändrad av Lundfrie | 05 mars 2010 | 21:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Mars , 2010 Spiken är väl en av pärlorna i Vänern. Nästan som Smögen men utan det negativa som Smögen kan ha med lite för mycket av det goda (eller dåliga, med sömnen som kan ha svårt att infinna sig pga ljudnivå från festande båtar). Spiken har god tillgång på fisktallrikar med rökt sik mm som smakar gott och inte kostar skjortan. Stor tillströmmning av turister från både sjön och land, precis som Smögen. Dalbergså är en skyddad hamn att gå in i om man tröttnat på motvinden. Se upp för stenen till styrbord (tror jag det var vi gick på) när man kommer in mot den lilla hamnen.Inte så mycket attraktioner och ganska långt till bensinmacken. Själva fick vi dock lift med besnindunken men fick gå tillbaka. Välkommen ut i västerhavet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 5 Mars , 2010 Haver inte haft problem med att gå in i Dalbergså, Bara styr på enslinjen så går det klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 8 Mars , 2010 Härliga tips! Djurö såg ju väldigt mysigt ut. Jag skall ju tillbaka samma väg jag kom och det är skönt att inte bo i samma hamnar på båda håll. Spiken bodde jag i förra året, därav vill jag ha ny hamn i år. Skönt med lite alternativ till spiken och läckö, jag trodde att de i stort sett var de enda hamnarna på turen mellan kanalen och älven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 8 Mars , 2010 Hej SXK Vänerkretsen har bra information om naturhamnar i Vänern i sin Vänerlots. http://www.sxk.se/kretsar/van/van.html Hälsningar Ove T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 8 Mars , 2010 En lugn hamn i Trollhättan, till skillnad mot gästhamnen Spiken som förvisso är centralt belägen men störs av bil och fartygstrafik, är de äldre slussarna. När du slussat ner till Göta Älv, gira styrbord efter sista slussen, några hundra meter uppströms ligger de gamla slussarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser