Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Halt

Trimma Yamaha 40 -99

Rekommendera Poster

Hej!

Har en Yamaha 4cyl 4takt 40hk från 1999.. Har läst någonstanns att det ska vara samma motor som 50hk bara att den är strypt.

Har plockat bort de 4 förgasarna och det visade sig att den e strypt på den undre förgasaren via gasstopp, dvs den ger bara ca 3/4 gas som max. Markerade på bilden stoppet..

a7201050728PM5ab0.jpg

Om jag tar bort detta så lär ju effekten bli betydligt högre.. Något mera som bör åtgärdas?

//Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort gasstoppet du så får du en 50hk det är jag 99% säker på.

/Styrbjrn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du lättar på motor kåpan och tittar där gasviren går in så är det en vit rulle som löper mot en halvmåne. Innan du har fullgas så är det en urgröpning i halvmånen som den vita rullen går ner i så att det inte händer något när du gasar det sista. Jag fyllde igen den med kemisk metall, och då öppnade förgasarna helt. Kapade även bort stoppen vid den nedre förgasaren. Har sålt båten annars har jag kunnat tagit en bild. Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så man måste fylla igen halvmånen med för att den ska ge full gas! Bra att du skrev det Glad Du behövde inte byta några munstycken eller propeller efter detta lilla ingrepp?

Tack för svar //Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då sätter jag sågen i staget nu! Får se om man kanske behöver synka förgasarna sen med.. Men det får vi ta till våren!

Tack för hjälpen!

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var allt fixat.. Gasstoppet kapat, halvmånen fylld med kemisk metall och gasstaget böjde jag till lite rakare.. Nu ger den fullt, längtar till våren!! Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! Tungan

Har satt i båten nu, förgasarna fick jag synka med hjälp av mina öron då den gick lite illa på tomgång..

Kan lova att min förstärkta Crescent 465 går bra nu Skrattande

Vet inte hur väl min trycklogg stämmer men den visar iaf 36knop med 2 pers i båten samt 37knop när jag kör själv!

Behövde inte byta propeller då varvräknaren visa 5900rpm.

Får tacka alla som visat intresse //Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul jag märkte också en skaplig ökning.Tänk på att det är en gammal motor, det är inte helt ovanligt att vevaxeln går av på dom tidiga F40. Min var total renoverar med ett shortblock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, nu är man ju riktigt nöjd! Min motor har bara gått ca 150timmar enligt tidigare ägare iaf.. Är nog inte helt omöjligt då motorn ser kanonfin ut både inne och ute.. Gäller nog att sköta servicarna bra och hålla tummarna att det håller ihop, skulle vevaxeln gå av är nog inte motorn mycket att ha..

/Halt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en uppföljning såhär 5år senare.. Motorn går fortfarande kanon så verkar inte som att den tagit någon skada av den ökade effekten :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Coolt. Roligt med uppföljning brukar va tunnt med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...