Halt 1 Postad 4 Mars , 2010 Hej! Har en Yamaha 4cyl 4takt 40hk från 1999.. Har läst någonstanns att det ska vara samma motor som 50hk bara att den är strypt. Har plockat bort de 4 förgasarna och det visade sig att den e strypt på den undre förgasaren via gasstopp, dvs den ger bara ca 3/4 gas som max. Markerade på bilden stoppet.. Om jag tar bort detta så lär ju effekten bli betydligt högre.. Något mera som bör åtgärdas? //Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 4 Mars , 2010 Ta bort gasstoppet du så får du en 50hk det är jag 99% säker på. /Styrbjrn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akehudik 0 Postad 4 Mars , 2010 Om du lättar på motor kåpan och tittar där gasviren går in så är det en vit rulle som löper mot en halvmåne. Innan du har fullgas så är det en urgröpning i halvmånen som den vita rullen går ner i så att det inte händer något när du gasar det sista. Jag fyllde igen den med kemisk metall, och då öppnade förgasarna helt. Kapade även bort stoppen vid den nedre förgasaren. Har sålt båten annars har jag kunnat tagit en bild. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Halt 1 Postad 4 Mars , 2010 Ok, så man måste fylla igen halvmånen med för att den ska ge full gas! Bra att du skrev det Du behövde inte byta några munstycken eller propeller efter detta lilla ingrepp? Tack för svar //Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akehudik 0 Postad 5 Mars , 2010 Nix jag gjorde inte det, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Halt 1 Postad 5 Mars , 2010 Ok, då sätter jag sågen i staget nu! Får se om man kanske behöver synka förgasarna sen med.. Men det får vi ta till våren! Tack för hjälpen! Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Halt 1 Postad 16 Mars , 2010 Då var allt fixat.. Gasstoppet kapat, halvmånen fylld med kemisk metall och gasstaget böjde jag till lite rakare.. Nu ger den fullt, längtar till våren!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 16 Mars , 2010 Grattis nu tar den mera bränsle! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Halt 1 Postad 12 April , 2010 Tackar! Har satt i båten nu, förgasarna fick jag synka med hjälp av mina öron då den gick lite illa på tomgång.. Kan lova att min förstärkta Crescent 465 går bra nu Vet inte hur väl min trycklogg stämmer men den visar iaf 36knop med 2 pers i båten samt 37knop när jag kör själv! Behövde inte byta propeller då varvräknaren visa 5900rpm. Får tacka alla som visat intresse //Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akehudik 0 Postad 12 April , 2010 Kul jag märkte också en skaplig ökning.Tänk på att det är en gammal motor, det är inte helt ovanligt att vevaxeln går av på dom tidiga F40. Min var total renoverar med ett shortblock. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Halt 1 Postad 12 April , 2010 Ja, nu är man ju riktigt nöjd! Min motor har bara gått ca 150timmar enligt tidigare ägare iaf.. Är nog inte helt omöjligt då motorn ser kanonfin ut både inne och ute.. Gäller nog att sköta servicarna bra och hålla tummarna att det håller ihop, skulle vevaxeln gå av är nog inte motorn mycket att ha.. /Halt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Halt 1 Postad 7 April , 2015 Gör en uppföljning såhär 5år senare.. Motorn går fortfarande kanon så verkar inte som att den tagit någon skada av den ökade effekten 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 7 April , 2015 Coolt. Roligt med uppföljning brukar va tunnt med det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser