Gäst Gunnar Jansson Postad 14 Augusti , 2004 Gammal bensin ger stora problem. Antingen i trycktank, i förgasare eller fast tank i båten. Bensin får högst förvaras i 5 månader. Och skall helst förvaras där det inte finns risk för fukt. Vanligt fel är att båtägare kommer in med båt eller motorn löst och motorn går svagt eller ojämt. Bensinen härsknar snabbt om den förvaras fel. Även som sagt vid rätt temperatur. Är ni osäkra på kvaliten. Häll ut bensinen i en plastdunk och lämna den på en miljöstation. Försök att alltid ha ren och färsk bensin. Och vid avslutat båtåkande. Kör slut på bensinen i förgasare. Så att det inte blir avlagringar i munstycken. Eller att den gamla bensinen som kan finnas kvar i förgasaren blir som sirap när den härsknar och täpper igen hela paketet. MVH Gunnar J. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Full rulle Postad 14 Augusti , 2004 Såvitt jag vet så räcker det väl med att slå in en flaska oktanbooster för att få det okidoki efter en vinter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Guest Postad 14 Augusti , 2004 Att bensin inte skulle klara att lagras mer än 5 månader är helt fel. Den klarar flera år om den förvaras i en tät tank. i en trycktank eller fast tank kan den utan problem förvaras över vinter. Så länge tanken är helt tät kan den förvaras under vatten om så önskas. Trycktankar och fasta tankar är inte helt täta. De bör fyllas efter säsongens slut och förvaras vid så jämn teperatur som möjligt, gärna torrt och kallt. Anledningen är att tanken andas med temperaturväxlingar vilket kan ge en ansamling av kondensvatten. Problemet skall dock inte överdrivas. Skulle man glömma detta under ett antal år så är det ingen större katastrof. Att undlåtenhet att tömma bränslesystemet efter var båttur skulle leda till avlagringar i munstycken var nytt för mig. Jag kan inte förstå varför det skall vara nödvändigt. Samma sak borde i.s.f. även gälla bilar. Åtgärden är bara fullt motiverad efter avslutad säsong. Då är det en mycket bra ide att tömma bränslesystemet. Har man en mindre utombordare med snabbkoppling så kan det ändå vara bra att köra ur förgasarna. Det ger främst två fördelar. Om det är en 2-taktare kan man undvika att det ansamlas onödigt mycket 2-taktsolja under kåpan och om motorn står länge (flera veckor) kan den bli mer lättstartad om hela flottörhuset fylls med frisk bensin innan start. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson Postad 14 Augusti , 2004 Ja,du Guest. Inte var det menat att att direkt gälla större maskiner. Utan mer om man ändå är osäker att köra mer för säsong. Som du också skriver är ju flyttbara motorer bäst att köra ur vid förflyttning ändå. Bensinen idag är inte lika hållbar som förr. Om du bara visste vad min grabb ser av just dålig bensin. Kunder kommer med sina motorer och gnäller att den går dåligt. Dom behöver bara lukta i tanken så vet dom problemet. Eller så kommer det in en båt till kaj och inte får båten att gå rent och är svag. Ner och lukta. Och den båten går som ett spjut sen. Att hälla i nåt liknande K-sprit är ju rent vansinne. Kanske tur att det finns tomtar med båtar och båtmotorer. Annars vore ju vissa arbetslösa. MVH Gunnar J. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Guest Postad 14 Augusti , 2004 Gunnar, Jag håller med dig om att tillsatser för det mesta är onödiga. Speciellt de som av gammal vana häller i K-sprit. Idag innehåller så gott som all bensin 4-5 % etanol redan vid pumpen. Att ha i mer än så kan leda till skador på bränslesystemet. Båtmotortillverkarna vill gärna att man köper och tillsätter bensinstabilisator till bensin som skall förvaras över vintern. Detta är helt onödigt och därför pengarna i sjön för den som går på det. Ett undantag dock, om man inte kan töma bränslesystemet inan vinterförvaringen kan det vara ide, men i.s.f räcker det med att se till att få in det i motorn. I tanken gör det ingen nytta. Det är nog inte ovanligt att folk tar fram utombordare som stått i 10 år eller mer och förväntar sig att allt skall funka. Men för den som använder sina grejor varje år är förvaring över vintern inget problem. Frågan om bensinkvalitet har diskuterats t.ex. på motorhistoriska föreningen. Där fanns frågor om inte besinen är sämre nu än den har varit. Så är det emellertid inte. Bensinen är idag faktiskt bättre än den någonsin varit. Moderna bilmotorer och kraven på avgasrening har tvingar bensintillverkarna att tillverka bensin som håller strikta specificationer. För var det lite si och så med kvaliteten. Mvh Guest Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael Postad 14 Augusti , 2004 Jag har alldrig själv råkat ut för problem med just gammal bensin på någon form av en båtmotor trots att jag sldrig adresserat detta o brytt mig ett skit om det. Men jag har sett problem med enorma mängder vatten i bensinen på flertalet olika motorer som används säsongsvis. Men detta har alltid återfunnits i tankar som haft någon form av ventilation som låtit fuktig luft komma in. Men jag har hört om detta många gånger o just att de lämnar avlagringar på munstycken så att motorn får problem med att gå sitt bästa. I vissa munnar vill jag påstå att problemet är överdrivet men att ignorera det vill jag heller inte göra. Ser man på ett munstycke till ex en cross motorcykel så kan en skillnad i diameter om 0.02 göra en enorm skillnad. Det vore nog ganska naivt att tro att det inte kan byggas upp 0.01mm tjocka avlagringar på ytan (blir ju då 0.02 på diametern). Detta kan ju i extremfall leda till att motorn går för snålt, dvs varmt o orsaka att den skär ihop. Sprit i 2-taktare skulle jag ta det försiktigt med annat än det som redan finns i pumparna. Sprit är ju avfettande vilket jag är rädd att det i extremfall kan få motorn att skära ihop trots rätt inblandning av olja. Vidare så skall det finnas medel för att konservera bensinen o eliminera dessa problem. Om inte båthandlarn har detta så hittar man de hos snöskoter handlarna då de också står ett halvår i taget. Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ahaa 2 Postad 27 Maj , 2006 går båten bättre av att lukta i tanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
qwintus 0 Postad 28 Maj , 2006 Moment 22. Bensin tappar oktantal vid lång förvaring, alltså ska man ha lite soppa i tanken på hösten och fylla upp på med ny soppa till sjösättningen. En tank med lite soppa i får man kondens i, allså ska tanken vara full när man ställer undan den på hösten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rillez 1 Postad 28 Maj , 2006 eliminerar man inte problemet med ett vattensvskiljande filter va vet jag mvh rillez Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MS Ronja 0 Postad 12 Juni , 2006 95 blyfri är färskvara och det är ca:5% sprit iblandat från bensinbolagen redan dvs. det fins ingen natulig smörjning i blyfri bensin idag. så fukt är inte så stort broblem om tanken är full vid säsongens slut men andra broblem finns marinorna gillar inte för brand risk att tankarna på båten är fulla men det är väl det bästa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser