cerber0s 1 Postad 3 Mars , 2010 Jag räknar med att vi kommer att göra av med ca 85Ah per dygn när vi seglar, ungefär samma när vi ligger still, kanske lite mindre. Nu funderar jag över alternativ för att gå minst ± 0. Alternativ 1: Solpaneler. På sydligare latituder bör man kunna räkna med att panelen ger i snitt 5h maxeffekt per dygn. En 130W solpanel ger, med en bra regulator, ca 10A. Det skulle altså behövas 2 • 130W för att täcka behovet. Fördelar: Solen är pålitlig där nere och panelerna laddar oavsett om man ligger still eller seglar. Nackdelar: Svårplacerade, kräver att man riktar dem, dyra. De är inte vad jag skulle valt för segling i hemmavatten, vilket det kommer att bli mycket av senare. Alternativ 2: Vindgenerator. Ger upp till 250W. Fördelar: Är vad jag skulle valt för segling här uppe i norr. Särskilt lite utanför sommarsäsongen. Har haft en innan i kobination med solpanel och det funkade kanon. Billig jämfört med solpaneler. Laddar dygnet runt förutsatt att det finns vind. Nackdelar: Mycket tid i passadvindarna med undanvind ger väldigt lite relativ vind och dålig laddning. Vindgenerator är egentligen ett ickealternativ. I alla fall som enda laddningskälla. Alternativ 3: Släpgenerator. Ger redan vid 5 knop hela 95Ah per dygn då den endast bromsar med ca 20Kg. Fördelar: Täcker för det mesta behovet dygnet runt vid segling. Billig i jämförelse. Efter att den ligger i vattnet kräver den ingen uppmärksamhet. Tar liten plats och kan lätt stuvas undan. Finns som kombivariant där man på 5 minuter monterar upp vattengeneratorn i en mast och så blir den vindgenerator. Nackdelar: Ger inget när man ligger still utan måste kombineras med något av ovanstående alternativ. Dyr i kombiutförande. Alternativ 4: Kombination av två eller fler av ovanstående, och det är väl här jag vill ha synpunkter. Senast ändrad av cerber0s | 03 mars 2010 | 23:20 Senast ändrad av cerber0s | 03 mars 2010 | 23:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Mars , 2010 Hade jag inte S-drev skulle jag se på möjligheten att få kraft från propelleraxeln. Till viss del för att det är kul att experimentera men också för att det skulle kunna bli en bra energikälla i vissa lägen där man har tillräcklig fart. Man får givetvis räkna med en skaplig fartminskning. Sen kan ljudet från en snurrande propeller driva en till vansinne. Eller så laddar det så bra att man istället hör ljuvlig energimusik. Vindsnurra har jag ingen erfarenhet av heller men solceller är ju en tystlåten sort. Mulet väder blir ju inte energigivande så kombinationen med vindsnurra måste ju vara kalas. Då man inte bara kan lita på solcellerna och inte vill bränna diesel så blir det väl att skaffa en snurra. Kan den kombineras med att bli vattenturbin och göra ett bra jobb verkar det som en bra lösning. Skulle en vindsnurra kunna få lite hjälp av att ett segel komprimerar vinden en smula? I slö undanvind gillra upp den vid ett segel? Eller en uppsättning bamse-propellerblad som ger flera ggr större moment? Kul problem! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 4 Mars , 2010 Mmmmm. Får sätta mig och fintänka. Jag har också funderat på att koppla generator till propelleraxeln. Vi har hydrauliskt backslag så propellern snurrar alltid fritt. Det går inte att låsa den genom att lägga backen. Det är en del friktion i axelhylsa och lagerna i backslaget så jag tror att det blir en del onödiga förluster. Dessutom så vill jag hitta ett sätt att låsa propellern. Flera tusen sjömils segling med snurrande propeller sliter på lager och hylsa helt i onödan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 Mars , 2010 Då kanske en kombination av ett stopp och en generator kunde var nåt. Jag har labbat lite med bilgenerator på en 6 hk utombordare. Där märkte jag att det går att få generatorn att bli väldigt trög om fältströmmen är hög, likn det en generator har då varvtalet är lågt då den reglerar för att uppnå bör-spänningen. När motorn skulle startas med snöret gick det omåttligt trögt och den startade aldrig. Då kom jag på att plocka bort regleringen och sätta ett stort vridbart motstånd där strömmen kunde dras ned till noll. När motorn startat kunde fältströmmen ökas varvid motorn behövde mer gas, fältstömmen kunde på nytt ökas och gasen ökas osv tills generatorn gav sina max 60 A. Det blev aldrig balans på detta så antingen stoppade motorn eller den skrek som en gris på höga varv. Med motorn i sjön och båten under framfart blev det ordning på detta. Med motorn i full gas kunde med vridmotståndet farten på båten regleras från 2- 6 knop. Vid 2 knop var det full laddning 60A. Applicerat på propelleraxeln skulle man kunna reglera ned varvtalet (full laddning) till måttliga varv med max fältström och axeln lättare stoppas möjligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusten1 26 Postad 4 Mars , 2010 Vindgenerator skulle jag inte välja bort. Min Air-x med tysta vingar ger som mest 400 W. (även om maxeffekten inte är intressant) Jag tycker nog att den laddar en del även på undanvindar även om skillnaden är stor mot när man går emot. Så hög placering som möjligt är viktigt, min sitter i mesantoppen. Solcell är naturligtvis ett utmärkt komplement. Släpgeneratorer finns det många delade meningar om, jag har ingen egen erfarenhet. Duogen som vattengen verkar generera hyfsat så länge den håller men är mycket sämre som vindgen. Kanske axelgenerator är det bästa som släp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 12 Mars , 2010 För mycket förluster i backslaget för att en axelgenerator ska vara effektiv. Våran propeller börjar inte snurra förrän vi gör 3 knop. Kollade priser på släpgenerator i dag. 6600:- från England, 12400:- från den svenska återförsäljaren, samma generator. Undrar vad de svenska handlarna har för marginaler? Lustigt nog så kostar faktiskt solpaneler samma eller i vissa fall lite mindre här i Sverige. Det lutar väl mot att det blir en släpis och en solpanel. Eller en släpis och en vindgenerator om jvi kan hitta någon stans att sätta den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 13 Mars , 2010 Återkommer med mer detaljer när jag har tid. Men har haft vindsnurra (Air Marine) i snart 10 år. Det är inte många Ah den har givit. Ett felköp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 13 Mars , 2010 Gärna, tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusten1 26 Postad 13 Mars , 2010 Jag har bara haft min i några år, men jag anser att det är bland det bästa jag investerat i. Det är bra med en hög placering. Jag har min i mesantoppen och den ger avsevärt mer än min kompis som har sin på en stolpe i aktern. Det är inte ovanligt att den kopplar bort sig för att batterierna är fulladdade. Numer stänger jag heller aldrig av navigationsdatorn på överseglingar som jag gjorde förr för att spara på strömmen. Jag tycker nog att den gett massor med Ah och fler förväntar jag mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 13 Mars , 2010 På förrförra båten hade vi solpanel och vindgenerator. Jag tyckte också att det fungerade bra, men det var en 24-fotare och vi förbrukade inte mycket ström. Vi har problem att montera solpaneler på grund av utrymmet. En vindgenerator i mesantoppen känns som den bästa lösningen just nu, i kombination med en släpgenerator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 13 Mars , 2010 Jag har haft en Air-X sedan våren 2007, och den har alltid laddat rejält när det blåst och batterierna varit mottagliga, skitnöjd med den faktiskt. Har också solpaneler (2*42W) med MaxPower regulator, funkar precis som tänkt. Nu har ju jag motorbåt så laddningen från vindgeneratorn har bara varit aktuell vid stillaliggande. Som mest har jag legat 5 dagar i sträck i naturhamn (sydkoster) utan att behöva starta motorn med kylskåp, radio, TV, VHF och belysning (batteribanik på 3* 100Ah). Senast ändrad av Gunnar_ | 13 mars 2010 | 19:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser