Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
kungcocos

Ny avluftning toatank (rostfri)

Rekommendera Poster

Ska montera in däcksförskruvning för sugtömning på min rostfria toatank (80 liter). Har hört att man behöver minst 19mm avluftning för att inte riskera att tanken imploderar. Har i dagsläget endast 12mm så jag behöver förstora hålet. Någon som vet om det går att montera en ny avluftning utan att behöva svetsa dit ett nytt rör? Har sett att Vetus i sin katalog har vinklade avluftningar i plast, vet någon om dessa går att montera på en rostfri tank?

Vänliga hälsningar
Markus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer bli svårt att få tätt och luktfritt. Varför inte ta dit en svetsare att borra upp och svetsa på ett nytt rör? Det kommer att kosta några hundralappar men det kan det nog vara värt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan har ju diskuterats en del under vintern. Någon hade en tanke om att sätta en trevägsventil på inloppet från toan och stäppa in luft den vägen just under sugögonblicket.

Jag hade nog bara 12 mm på den förra båten jag installerade sugtömning på. Tanken att den klena luftaren skulle ställa till problem fanns inte i min sinnevärd. Jag brukar aldig fundera så mycket över vilka olyckor som ev. kan drabba mig. Jag upplevde inga problem de få gånger jag sugtömde. Detta kanske berodde på att jag inte förstod bättre?

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken sitter precis brevid bränsletanken så jag vet inte om svetsning är att rekommendera där. Den är dessutom rätt krånglig att komma åt och det går inte att montera loss den heller. Därför tänkte jag på om det fanns någon smidigare lösning.

Fick dock svar från Vetus och deras avluftningsventil ska gå fint att montera på en rostfri tank, dock krävs det att man trär på den inifrån, det vill säga via manlucka eller dylikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte ha en strypning så det inte går så väldigt fort. Det är ju ingen brådis. En tömning går ju så fort ändå.

Sätter man en kran på utgången som man modererar strypningen med så har man möjlighet att kolla tanken de första tömningarna och se om den drar ihop sig. Man börjar med litet hål och ökar så mycket man tycker verkar säkert.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En T-ventil på inloppet till tanken från toan låter som en intressant och enkel lösning. Någon som har provat, vet om det fungerar eller har länken till den diskussionen?

/Markus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är så vi hade tänkt lösa det om vi monterar utsug.

Vet inte riktigt om det får plats då det är lite trångt där. Tanken vi har har samma rör för in och utlopp. Med ett T-rör och kran kan vi ställa strypningen om vi är rädd för att tanken ska förlora i rymd. Om en står nere och kramar tanken med ena armen och kranar ventilen med andra handen med en slurpar ur från sugstationen är det lätt att avgöra i vilket läge kranen ska stå. Där gör man ett märke. Troligen kan den stå helt öppen utan problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...