mayreaux 0 Postad 3 Mars , 2010 Hej! Vilken typ av kabel rekomenderar ni att man använder sig utav vid installation av 220v uttag ombord. Solid eller multistrand-koppar? Är det till och med OK med typ EKK-Light eller skall man ha gummikabel? MVH Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havstulpan 0 Postad 3 Mars , 2010 Hej! EKK eller EKLK (mantlad) är OK, men jag hade hellre valt FKK eller FKLK (mantlad) 3G1,5 som är fåtrådiga är mera flexibla mot vibrationer mm. Gummikabel är inte godkänd för fast installation. //havstulpan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 3 Mars , 2010 Inte enkeltrådigt kopparledning i båt! Kopparn blir spröd och går sönder av vibrationerna! Flertrådigt måste det vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 3 Mars , 2010 Havstulpanen. Jag tror att du har lite fel. Det är en båt och inte ett hus ! Båtar/fartyg lyder inte under elsäkerhetsnormerna som gäller för hus utan det styrs av sjöfartsverkets regler. http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Din-elsakerhet/Hem-och-fritid/El-i-fritidsbatar/ Sjöfartsverket i sin tur hänvisar till internationella regler typ: ISO 13297:2000 Small craft. Electrical systems. Alternating current installations. Och då gäller normalt att all kabel ombord skall vara 1. Oljebeständig 2. Av fintrådig koppar 3. Skall förläggas i rör eller på stege 4. Om den inte läggs i rör eller stege skall den klammas eller fästas med typ buntband med ett avstånd som är 250 mm om diametern på kabeln är mindre än 8mm annars 350 mm. 5. Kabeln skall följa normen IEC 60228 class 2 eller 5. Vilket faktiskt en hel del gummikabel gör. Men en mycket viktigt sak är att kabeln som används är fintrådig eftersom en massiv kopparledare kommer att brytas av pga skakningarna i båten. Gäller aven FKK och FKLK som är fåtrådig och olämplig ombord. Så använd en bra kabel, gärna gummikabel om den bara fyller gällande norm vilket många gör och se till att den är mångtrådig. Per Senast ändrad av oceanis | 04 mars 2010 | 00:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mayreaux 0 Postad 4 Mars , 2010 Tack för bra svar! Jag håller med om att fintrådigt borde vara det bästa! Tackar för länken! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser