thomaswahlgren 0 Postad 3 Mars , 2010 Hej, Är det någon som kan rekommendera en USB till RS232 adapter som verkligen fungerar? Jag köpte en variant hos Kjell & Co men det händer absolut ingenting. Jag har en ASUS bärbar med Seaclear och skall koppla den till RS232 porten på min Silva Nexus. Det fungerade utmärkt med min tidigare PC som hade RS232 port. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lizardking 7 Postad 3 Mars , 2010 Vad jag vet så skall den ifrån Kjell fungera i alla fall med Fugawi. Vad har du för operativsystem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kustskepparen 0 Postad 3 Mars , 2010 Jag har kört med en sådan från Kjell & Co med både bra och dåliga erfarenheter. Jag skrev ett eget program för styrning av lampor, hi fi osv hemma. Där hade jag hårdkodat vilken COM-port som skulle användas, men det visade sig att USB2COM-adaptern tilldelades olika nummer vid tex reboot eller om man rycker ur och i usbsladden. Iom det fick jag kompilera om programmet varje gång det hände (Var för lat för att göra det dynamiskt..) Däremot så har jag använt adaptern med bättre programvaror som söker av alla tillgängliga COM-portar o då har det funkat så felfritt det kan göra med USB! Snart ska jag använda adaptern för att koppla in min FURUNO GPS till min dator med windows 7 med gratiskartprogrammet, OpenCPN. Ska bli intressant o se hur mkt trubbel det blir.. Går alltid att köpa en USB-gps-antenn men den kostar ca 500 SEK att man måste borra hål i båten om man vill ha en permanent installation Håll reda på drivarna till adaptern bara för de jag har verkar inte gå att hitta lätt på nätet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 3 Mars , 2010 Köpte en billig från Jula fungerar helt OK. Har du följt installationsanvisningarna? Har du kollat i Enhetshanteraren om den finns där, och att du valt rätt COMports nummer och BPS i Seaclear. BPS normalt = 4800 När jag inte hittar eller har strul, använder jag GPS PORT CHECKER hämtas gratis på http://www.oziexplorer3.com/eng/utilities.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 3 Mars , 2010 Borra hål? Jag kör med 3 GPS-antenner / puckar inombords, tappar ca 10% i signalstyrka. OpenCPN blir säkert bra när lite buggar blir tillrättade. På bilden körs den med AIS http://lasselundell.se/page2.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 3 Mars , 2010 Den hos Kjell & Co fungerar. Se bara till att du valt rätt Com port i programmet. USB-adaptrar får ofta ganska höga nummer. Du kan gå in i enhetshanteraren och ändra nummer och på så sätt tvinga den till ett annat. Vissa program, oftast äldre, har en begränsning på 4 Com portar, 1-4 altså. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser