Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Lastrites

Tips på motorbåt med övernattningsmöjlighet

Rekommendera Poster

Hej,

Är på jakt efter en motorbåt med övernattningsmöjlighet. Den skall ha pentry och helst WC. Vi är två vuxna och ett litet barn, men helst vill vi ha möjlighet att ha med två-tre personer ytterligare.

Min far hade tidigare en Flipper 700, som väl kanske inte är världens roligaste båt men den var väldigt praktisk och hade en rimlig bränsleförbrukning (ca 1 l/sjömil med en AQ145A). Nackdelarna; trång toa, stampig i grov sjö och sidvindskänslig  samt svårmanövrerad i låg fart.
Har med Flipper 700 på listan över potentiella båtar, men vill gärna ha tips om andra båtar från er här på forumet. Max pris: ca 250 000.

Har kikat på Flipper 717, ser fin ut, men prisbilden gör nog tyvärr att den faller bort. De billigaste jag har sett nu i vinter ligger på drygt 300 000...

Ser att det ligger en Flipper 777 på blocket för 250 000 och det skulle kanske kunna vara något. Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Misstänker att bränsleförbrukningen är relativt hög dock; det sitter en AQ271A i den.
Drar säkert ett par liter per sjömil?

För att summera vad jag/vi söker; stor nog för oss tre, helst möjlighet att ta med 2-3 personer till för enstaka övernattningar. Förbrukning; helst ej över 1,5 l/distans, pris max 250 000, toppfart: minst 20 knop.

Tacksam för tips!

Tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm...lite lurigt hitta båt med 5 sovplatser under 250kkr, särskilt då en nordisk båt.

Några bekanta har en Flipper 740 med liten diesel som gör ca 23 knop på topp och sover 5 pers. Tror de köpte den för 300kkr.

Blir nog lättast hitta båt som klarar specen och prisgränsen om ni kikar på jänkare med midcabin. Då finns det massor att välja på.

Lycka till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter i samma sits, och har precis sålt en Flipper 700 av dom anledningarna du nämner. Dock så är en 700 inte så svårmanövrerad med duoprop.

Har för övrigt ungefär liknande krav på båten. Toa, rimligt sovutrymme för 3, pentry...

Flipper 717 har jag också funderat på men för mig faller den ganska långt ner just nu, pga att den tyvärr inte heller känns särskilt rolig. Med det menar jag en rätt osexig båt i sin helhet, dock ska jag inte säga för mycket för jag tycker den är helt okej och vem vet, kanske blir det en sån iaf. Man får ju en rejäl och välplanerad båt helt klart.

Flipper 777 skulle jag nog kunna tänka mig, problemet är att inredningen är så in i h-lvete ful och det skulle vara det första som skulle bytas för mig i så fall. Hoppas ingen tar illa upp men det är ju trots allt bara vad jag tycker. Det kostar ju en slant att byta inredning och vet inte heller om jag vill dra igång ett sånt projekt till våren. Jag vill ju ut och åka.

Jag har sträckt min budget till ungefär 100' till. Har dock inte hittat något än som jag fastnat för. Windy 8000 och Askeladden 705 är nog hetast för mig just nu. Känns mest rätt. Har inte släppt tanken på en jänkare med midcabin ( Sea Ray 240, Regal 2550, Four Winns etc)  men jag vet inte om det är jag.

Mitt äventyr går vidare, hoppas DU hittar rätt till slut. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I senaste nummret av tidningen Vi Båtägare finns ett repotarge om 717. Dock kabinmodellen, inte med kapell.

Båt med 5 kojplatser blir svår att hitta. Kolla på Utter 7000. Vet ej om den är roligare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tittade först på svenska och nordiska båtar, men föll till slut för en Bayliner. Här finns allt du man önskar och lite till för en betydligt lägre peng. Vi har en 2855:a men det finns  ju fina 2655:or och 2455:or som du säkert kan få för ett bra pris.

Lycka till.



Senast ändrad av Joche | 03 mars 2010 | 12:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du gjorde helt rätt.

Man får grymt mycket mer för pengarna om man köper amerikanskt. Flipper 700 både känns och är väldigt 70-tal. Flipper 717 är väl visserligen bättre och roligare, men särskilt fräscht känns det ju inte. Dessutom kostar de pengar. Runt 400 tkr får man räkna med för ett hyggligt exemplar från början av 90-talet. Det får man nästan en ny jänkare för i den storleken.

För mig hade valet varit enkelt. Köp amerikanskt!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, ny jänkare för 400' med hyffsade sovplatser, riktig toa och pentry är kanske att ta i. Men jag håller med dig, visst får man mer båt om man går på amerikanskt. En några år gammal Sea Ray 240 är kanske mer lockande för mig med om man ska lägga dom pengarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev lite fel. Menade en nästan ny och inte nästan en ny

Sea Ray 240 är väl ett bra exempel. Typ den här:

http://www.blocket.se/sodermanland/Sea_Ray_240_Sundancer_2004_180tim__Elverk_26107138.htm?ca=11&w=3

Känns ju bra mycket trevligare än en 20 år gammal Flipper 717 med en lika gammal rak Volvo Penta motor...

Personligen tycker jag att det är märkligt att marknaden i Sverige prissätter gamla Flipperbåtar så högt. Vet att många pratar om hög kvalitet, men har aldrig riktigt sett/förstått vad den kvaliteten bestått i. Framförallt inte varför en 20 år gammal Flipper skulle vara att föredra framför en 5 år gammal Sea Ray. Skroven i gamla Flipperbåtar är ju därtill så plattbottnade att löständerna håller på att fara ut när det börjar bli lite gropigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

717 är väl inte så farligt platt väl?

Nu låter det som att jag är flipper-fan vilket jag inte är. Sålde ju min 700:a av anledningarna som nämns..

Nej, ge mig en riktigt fräsch windy 8000 för dom pengarna och jag är nöjd... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, 717:n är väl lite bättre kanske?( Men jag tror ändå att en Sea Ray 240 går bättre i sjön.)

Däremot är 700:n och den omåttligt populära 620:n rejält plattfotadeGlad Trots det väldigt populära vad jag har förstått. Fortfarande prissätts de enligt mig snudd på sinnesjukt högt jämfört med amerikanska båtar i samma storlek. Varför?

Jag tror det började frodas en myt i mitten på 80-talet att amerikanska båtar var skit. Sedan dess har jänkarna ryckt upp sig rejält, men myten lever kvar och nordiska kvalitetsbåtarna krackelerar vidare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenix. En båt som säkert skulle passa är ju Parad 31. Lite dyrare dock, men kolla. Den båten har allt du vill ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Det som enligt min mening odiskutabelt var skit med amerikanska båtarna var att de buggde i plywood som kläddes från topp till tå med limmade heltäckningsmattor. Har själv haft en DC med dylik klädsel...inkl sittbrunnen kan tilläggas. Rätt sjukt egentligen i en öppen båt...Åkte ut förstås på durken, sedan epoxi och fuskteak i from av färdiga skivor. Blev helt OK för 5kkr i den lilla båten.

Dock har väl de flesta amerikanska varv lämnat det byggsättet vid det här laget eller..?

Samtidigt är de amerikanska båtarna oftast mkt bra i sjön, samt ger massor med utrymme i förhållande till investeringen. Och, nog så viktigt kanske, så ser de ofta fräcka ut.

Antar att det finns hundratals trådar på just detta ämne....men som sagt om man tar till tid och budget för en renovering av inredningen, ifall den börjat mögla,Glad så kan nog en beg amerikansk båt vara ett riktigt bra köp.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De mindre bowridermodellerna från Bayliner tror jag fortfarande har limmade heltäckningsmattor. Har reagerat på det. Är det bara plywood under alltså?

De lite större modellerna däremot (de som diskuterats i det här tråden) har vanligt golv av glasfiber. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sluta tro nu Flört Sea Ray går bättre i sjön.  Faktum är att Sea Ray går bättre i sjön än de flesta (alla?) Deras skrovkonstruktioner har legat i framkant länge och slår både finnar, svenskar och norrmän på fingrarna.  Rent kvalitativt så ligger dessutom Sea Ray i topp, så håll utkik efter en svensksåld sådan, du får mycket båt för pengarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kategoriskt säga att sea ray går bättre än nordiska båtar tycker jag är en överdrift. Sea ray 240 sundancer är till exempel plattare vi akterspegeln än vad min fjord 24 weekender och därmed stötigare i sjön. Prioriteras bränsleekonomi så kanske den är bättre men prioriteras åkkomfort så är fjorden bättre.

Rent kvalitetsmässigt så håller jag med dig om att sea ray ligger bra till och jag skulle gärna ha en 260 sundancer om ekonomin tillät.

Det jag har noterat är att på nyare modeller av amerikansk båtar i familjesegmentet så har konstruktörerna plattat till båtbottnarna för att minska bränsleförbrukning med bekostnad på åkkomfort när det är lite gropiga på sjön.

/Niclas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt förtjust i jänkebåtar. Har ingen egen erfarenhet, men de har ju inget jättegott rykte. (Ingen rök utan eld..)En annan egenhet (åtminstone daycruisers) de har är att pentryt alltid(?) är nedtryckt i förpiken. Gillar inte den lösningen...

Flipper 740 verkar vara en vettig och ovanlig båt. Sällan man ser någon till salu...

Tack för tipsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har visserligen bara sett 777:an på bild ännu, men håller med dig om att inredningen inte ser särskilt snygg ut...ser ganska billig ut. Får se om det är lika illa i verkligheten som på bild när jag väl får tittat på en.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska genast köpa mig senaste numret av Vi Båtägare. Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite skeptisk mot jänkebåtar, men de har kanske oförtjänt dåligt rykte...Ska kika lite på modellerna du nämner!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har själv en flipper 777 med väldigt fin inredning, helvit, håller med om att den blåa inredningen ser väldigt billig ut..

Båten är i kanonskick och tillsalu förresten om nån är spekulant !!! V8 motor , alltid inomhusförvarad vintertid

köpt för fyra år sedan vid mälardalens marina...på ekerö



Senast ändrad av faluman | 26 juni 2010 | 15:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...