strandad 0 Postad 2 Mars , 2010 Vill lägga teak i sittbrunnen på båten. Har ännu inte bestämt om det blir ribbor, plywood eller någon form av fanér. Har inte blivit övertygad åt något håll än faktiskt. Men ska jag lägga hela golvet eller endast delar? Många amerikanska båtar, inklusive min är uppbyggd av flera golvrutor där det nu är halkmönster. Jag har sett snygga modeller både där man lagt hela och delar. Om ni inte förstår vad jag menar så kan ni se vad jag menar med flera delar här: http://www.chaparral.se/images/nordiska_teakdurk.jpg Mycket tacksam för åsikter åt alla dess håll! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 2 Mars , 2010 Plywood är ju i bästa fall faner som ligger i lager åt olika håll, så om du väljer plywood så är det faner på samma gång, vet inte hur du tänkte med faner. Dom alternativen som du räknar upp så är det teakribbor det enda jag skulle fundera på. En bättre lösning tycker jag är något korkalternativ. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thar 1 Postad 3 Mars , 2010 Hej, Det finns färdignåtade flak av teakribbor, exempelvis hos Erlansdssons brygga. Jag har för mig att måtten är 60*120. Om du delar upp ytan i mindre delar kanske det räcker. Vill man öka wow-faktorn lägger man ram runt och nåtar den själv med Sikaflex. Jag tillverkade själv lösa durkar till min båt, men hoppade över ramarna, vilket hade blivit snyggare. Jag bifogar en bild på resultatet. Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strandad 0 Postad 4 Mars , 2010 Såg bra ut Thomas! Vill nog försöka mig på att rama härligheten även om det kräver en del jobb. Vad har du under ribborna, någon plast? Ligger dina lösa sa du? Glider de inte runt och blir det inte vatten under? Har fattat att en del hellre har dem lösa så man kan ta ur dem och behandla under vintern. Men kanske främst de som finns i ruffen? /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thar 1 Postad 4 Mars , 2010 Hej igen, Jag har limmat ribborna på en tunn teak-plywood, också den från Erlandssons brygga. Under plywooden har jag satt gummitassar för att undvika skrammel. Att jag har dem lösa har flera skäl, dels det du skrev, men framförallt att det finns luckor under ner till utrymmen för stängning av skrovgenomföringar mm. Vatten under durkarna är inte något problem för mig eftersom durkarna ligger under tak inne i styrhytten. (Bilden är tagen ner genom takluckan.) I ditt fall föreställer jag mig att det bästa är att limma ribben direkt mot den befintliga plastdurken. Lycka till med jobbet! Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 4 Mars , 2010 Finns falsk teak i flera fabrikat. http://www.flexiteek.nu/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strandad 0 Postad 5 Mars , 2010 Tack för era åsikter, fler tas gärna emot! Jag tror dock jag helt avstår fejk-varianterna. Tror jag ganska bestämt vill ha ram runt delarna och då innebär det tyvärr att alla som handhar fejk-teak produkter (hur bra deras förträfflighet än må vara) blir väldigt dyra i förhållande till den riktiga varan. Däremot har jag börjat snegla lite på värmebehandlad björk. Finns ju närproducerad vilket naturligtvis skulle stimulera lite extra... En sak är säker, jag har betydligt mer arbetstimmar än pengar att lägga ner på min båt. På något vis så känns ju också den där ölen man dricker, när man ligger på en spegelblank sommarsjö, mycket bättre om man vet att man gjort det själv! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 6 Mars , 2010 Vill du ha fasta teakdurkar så limmar du med sika - mycket sika och något rejält tungt ovanpå. Det är både för och nackdelar med lösa - det blir smutsigt under och man har två ytor att rengöra. Men man kan ta bort durkarna för uppfräschning vilket är mycket bekvämt. Har man luckor under och vill ha fasta gör man enkelt en lucka i teaken också. Vi har haft lösa förut och kommer ha fast nu. men vi har en segelbåt där det finns större anledning att ha allt fastskruvat. Det kommer bli jättesnyggt - och som du säger - ölen smakar bäst på egenlagd durk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser