Gå till innehåll
onsdag 26 mars 2025
strandad

Digitalisera sjökort utan att bli pirat

Rekommendera Poster

Lantmäteriverket släppte för något år sedan en mindre utgåva av sjökort till en insjö i södra Värmland. Den tillverkas inte längre och jag skulle tro att det inte heller går att få tag i några pappersexemplar. Jag har själv digitaliserat kartan, alltså scannat och gjort den läsbar för Seaclear. Så långt är det väl fortfarande okej enligt lagens sätta att se på det, eller?

Men om jag har en bekant som också har ett exemplar av sjökortet på papper och som skulle vilja ha en digital version. Är det okej att ge den till honom eller måste han göra samma procedur med sitt pappersexemplar? Alltså, får jag ge bort digitala versionen till vänner så länge de också sitter på ett original?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där det inte finns nån åklagare där faller heller ingen dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som något Jack Sparrow skulle sagt Skrattande

Får känslan av att det kan komma att bli populärt bland fler då nästan varenda bekant jag har redan äger pappersversionen. Ska man köra på tills någon säger arrest eller fortsätta utan att passera gå?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag försöker alltid va så ärlig som möjligt, men i ett sånt fall som du beskriver skulle jag helt utan dåligt samvete lämnat över en digital kopia, enligt din beskrivning.

Att scanna av och kallibrera ett sjökort för att det skall fungera i Seaclerar är ju en ganska enkel operation som de flesta klarar av. Att någon (polisen) skulle kunna bevisa att det inte är innehavaren utan en kompis som scannat av och kallibrerat just det digitala exemplaret, här nästan helt otänkbart.

Jag har varit inblandat i ett antal utredningar beträffande stölder, eller sk olovlig kraftavledning, för företaget som blivit bestulet´ s räkning. Jag hade två exakt lika fall innom samma polisdistrikt.

Trots att polisen fått detaljerade uppgifter på alla detaljer  i de bägge ärende, la de ner förundersökningen i det ena fallet där kunden stult ström för betydligt mycket mer än i det andra. Kunden ifråga ljög när polisen förhörde honnom. Eftersom polien inte hade den kunskapen som krävdes och heller tydligen inte läst, i varje fall inte förstått det som stod i klartext i anmälan, lades förundersökningen ner. Brott kan ej styrkas. Hade jag varit närvarande vid förhöret hade jag satt honom på pottkanten. Hans lögn var så ihålig så  någon som förstår det allra minsta av hur ett elsystem fungerar, hade förstått att han drog till med en lögn. Dock inte den polisen som förhörde. Personen i fråga var även en aktad sammhällsmedborgare. Har även tänkt tanken att det kunde haft betydelse. (hur elak får man va?)

I det andra fallet var kunden så dum så att han erkände och blev dömd i tinget. Bötesbeloppet, skadeståndskravet till oss och avgift till brottsoffer.... (vad det nu heter 500 kr) blev tillsammans 18 500 kr.

Hade han nekat, hade polisen inte kunnat styrka brott.

Dessvärre är det så att man kan göra vad som helst. Det enda man inte skall göra i alla samanhang är att erkänna. Det är polisens sak att bevisa att den digitala kopia din kompis har i sin dator är scannad och kalibrerad av dig och av ett annat pappersjökort än det din kompis äger.

En helt annan sak är om det sker i stor skala och för ekonomisk vinnings skull.

tommy

Senast ändrad av toaen | 03 mars 2010 | 08:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för det Tommy!

Jag kör på. Tycker ändå det är en nytta jag gör som ingen förlorar på. Ha en härlig båtsommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...