Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
forgus31

Vill vi ha högre hamnavgifter?

Rekommendera Poster

Hamnarna har normalt helt andra priser på vinterhalvåret än på sommaren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu betalar du inte dygnshyror för högsäsäsong när du lägger båten i vintertomma marinor.

Du har naturligtvis ett helt annat förhandlingsläge i småmarinor och de stora har nog överkomliga priser när de flesta platser ändå gapar tomma.

Det ska nog vara hamnar med akterpålar då y-bommar som regel tas upp i hamnar som fryser till. Ring några hamnar och kolla. Skulle tro att en vinterplats i sjön kan kosta runt en tusing i månaden eller mindre. Tillkommer ev. el.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Terri

Jag hyr en båtplats i min klubb, kostanden inkluderar kran, uppställningsplats, medlemskap och alla faciliteter i klubben, inklusive toa, dusch och traktor. Du skall inte ha båten hela året i en gästhamn, det blir ju lite väl dyrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plasten är hårdare än isen. Träskrov kan däremot få svåra skador av gång i is. Plast eller plåtbåten klarar sig bra som isbrytare i tunn is. Bara bottenfärgen skavs lite.

Betänk sen att båten ligger helt fast när den är fastfrusen, dvs ingen is som gnider mot plasten. Alltså inga skrapskador alls. Skador kan det bli på sånt som sticker ut, som roder t.ex

Men då ska isen röra sig, som i en oskyddad hamn där isen kan dra iväg. Givetvis är det inte bra när isen flyttar sig ett antal meter och båten ligger fast i isen fjättrad till bryggan. Finns det stolpar är det ett bra tecken på att hamnen är OK.

Rör sig isen normalt på vintern finns heller inga stolpar. De försvinner isåfall varje isvinter och kommer sannolikt inte upp igen. Eller de håller isen på plats där stolparna sitter och båten ligger tryggt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och när isen håller sig nån tum utanför skrovet? Strömmar underifrån eller vågor, som får båten att röra sig mot iskanten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite off topic. Forgus 31 verkar vara en bra båt!

post-26996-1394237297,0688_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Gaidin,

En båtklubb låter inte så dumt. En barndomsvän har fortfarande kvar sin gamla båtplats på en båtklubb i Långedrag. Den är naturligtvis guld värd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle lägga in lite skoj här, men om jag skall bli bemött seriöst på forumet är det nog bäst jag låter bli!

Jo, det vore tryggt att få upp båten på backen på vintern. Enda problemet är kölen, man måste få upp båten stadigt med ordentlig uppbackning. Käckt med såna där specialbåtar som kan dra in kölen, ungefär som när en sköldpadda drar in huvudet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett litet förtydligande. Detta var avsett i all välmening och god ton. Jag tyckte bilden var söt och rolig. Om inte annat så visar den på stor bärförmåga hos båten. Enligt bildkällan var det som mest 19 personer på båten. Det råkade vara en Forgus 31, som jag i övrigt inte känner till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi brukar inte vara så många som nitton i besättningen även om vakterna skulle bli trevligt korta. I hamn har vi varit tretton vuxna en gång när kören hälsade på. Det var med skohorn som alla fick en sittplats utan att toa eller förpik behövde användas.

Kul bild. Det var en hel del små sjöbusar. De ryms lättare. Skulle tro stämningen var hög där också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Humor har inget dött av men av det omvända dör folk också i denna stund...

post-10022140-1394237299,2942_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta om det är vanvettigt OT, och framförallt sent - har inte uppmärksammat denna tråd tidigare.

Du får väldigt gärna dela med dig av fler bilder av denna båt, den ser fantastiskt moddad ut. Förlängt doghouse? Värsta targabågen. Växte upp i en HR-35, dock ketchriggad. Vi har henne kvar i familjen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart skall hamnavgifterna höjas. Vi blir då av med massor av problem; alla små/gamla skitbåtar som inte hör hemma i en vettig marina samt alla patraskfyllon (0,2 blir ett minne blott) som inte har råd att betala hamnavgifterna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst blondbella

Nä det vill vi inte ha, Vi vill ha lägre ...smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

forgus31: Plasten är hårdare än isen. Träskrov kan däremot få svåra skador av gång i is. Plast eller plåtbåten klarar sig bra som isbrytare i tunn is. Bara bottenfärgen skavs lite.

Betänk sen att båten ligger helt fast när den är fastfrusen, dvs ingen is som gnider mot plasten. Alltså inga skrapskador alls. Skador kan det bli på sånt som sticker ut, som roder t.ex

Vatten ändrar volym när det fryser till is, och även is ändrar sin volym beroende på temperatur. Det är enorma krafter. Är det inte risk att plastskrovet bräcks?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Ser att du har ägt/äger 4 båtar; byggda 89, 89, 89 och 78. Kan man då säga att du själv kvalificerar dig betr. ditt eget uttalande om gamla skitbåtar?

post-10022140-1394237302,7219_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle tro att isen expanderar utåt men gör den inte det finns risk att båten kläms ihop. Skrovformen gör att den isåfall trycks upp ur isen.

Har sett att båtar i is ibland ligger högt med fören. Har själv inte legat i isen men förre ägaren bodde en vinter ombord och det var helt ok för både båt och besättning.

Har inte hört om båtar som tryckts sönder annat än att isen flyttat sig.

Är man rädd för att båten ska tryckas sönder går det att röra om vattnet så bottenvattnet som är varmare smälter isen. Behövs ingen superpump för det har jag förstått.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, enligt dokumentet jag läste så kan man använda akvariepump. Viktigast just runt roder och propeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller en visp, med propellerblad som rör upp bottenvattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den här tråden fick ett sidospår, om att betala hamnavgift även under vintern, och hur man skyddar båten mot isen. 

Angående akvariepumpen, så skulle den kanske t.o.m. kunna provisoriskt användas som gammalmodigt dykar-aggregat. Som syre-hjälp när man simmar under båten och skrapar bort sjötulpaner och alger. Då behöver man inte ta upp båten på land alls. (Måste säga att det är en sorgsen syn, att se alla båtar upptagna ur sitt rätta element, och uppstyltade på varven så här års). För egentligen vill väl ingen, inte heller måla skrovet med en massa bottenfärg som förgiftar haven! Det behövs inte. Det gjorde de inte förr, och det behöver vi inte göra nu heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag anv en dränkbar länspump fr Clas I Sjön. Kördes i princip oavbrutet fr mitt dec till slutet feb då den gav upp. Men det finns ju garanti.. så livslängden på ett inköp är ganska lång iaf :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...