Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
forgus31

Vill vi ha högre hamnavgifter?

Rekommendera Poster

En härlig dag med sol från blå himmel.

Åkte ned till båten med ett par aluminiumrör som ska pryda båten. Laddade batterierna som gick i topp direkt. Satt en klämma till startbatteriet som behövde lite mer ström, lite gnistor indikerade lägre spänning på startbatteriet.

Båten är inte täckt då den var inne på verkstad för axelkrökningsmalören. Hade klarat snön bra med den gamla mögliga supstugan som sittbrunnskapell heter på MG.

Gillrade bara på prov upp ett rör i aktern pekande rätt upp. Där ska radarn sitta är det tänkt. Mer funktionellt än snyggt möjligen. Hur kan man få en stolpe att se ut som folk?

Kan det bli bättre av att det är fler rör, dvs targabåge än bara en stolpe? Får väl kolla in några bilder. Det kan bli mer nytta med en båge med plats för solceller förutom radar. Blir den tillräckligt stadig kan gummjollen hissas upp också. Och något att hålla sig där i aktern, som en superhög pushpit. Bredden är nästan 3 m i aktern så det blir plats för mellan 2 och 2,5 m med solceller om targan smalnar av mot toppen. Radarn får en lite högre plats på styrbords sida.

Pratade med en i hamnen som sett i GP att det kan bli höjningar för båtplats igen. Underligt att alla får mer betalt medan själv får jag bara mindre hela tiden.

För ett par år sedan höjde man med momsen, 25%. Är det en strategi att skrämma bort de flesta båtar från stan? Har hört nån politiker som t.ex tyckte att man kunde stapla båtarna ovanpå varandra eller flytta vinterförvaringen ut ifrån stan.

Vill ha nära till båten. Det är inte bara boendet som ska vara glassigt. Båten måste ju ändå komma i första hand.

Vi som inte står och hoppar i takt på läktare som kostar flera miljarder vill ha några miljarder för vår rekreation också. Dessutom kan låta bli att hoppa om bryggorna inte tål det.

Med små båtar och blygsamma inkomster håller vi modet uppe på vårt sätt och vill inte prisas ut till förmån för de mer besuttna. Får vi inte några miljarder för vår sport så vill vi ialla fall inte ha dyrare hamnar.

Nån ordning får det väl vara även i samhällsplaneringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är i alla fall av den uppfattningen att jag vill ha båten långt från stan. Får så förbaskat långt till båten annars.Flört

En liten bild för inspiration eller för att avskräcka.Jag har fler på just den båten om så önskas.

 

tommy

 

post-945-1394236261,6281_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att vara helt och hållet offtopic så...

Hur går det med stabiliteten på båten med den högre tyngdpunkten som blir resultatet av att man monterar en massa rör, radar, solceller o s v en bra bit ovanför båten? Blir båten vekare? Klarar den en broach sämre? Vad händer om den slår runt, komer den upp igen?

Ontopic igen.
Jag tror att detta problemet är ett storstadsproblem. Hur ser det ut i mindre städer där hamnarna normalt ligger utanför staden och ändå är ganska nära hemmet? Jag kan tänka mig att tomtpriserna en halvmil utanför Göteborg ligger en smula högre än motsvarande priser en mil från Habo där jag har min båt. Jag betalar ca 1250kr/år inkl hamnplats, uppställning, kran och medlemskap. Om jag inte jobbar 10 timmar i hamnen får jag betala 1000kr till. För mig är det helt OK med en höjning av det relativt låga priset.

Nu har jag båten i en klubb, det ser givetvis annorlunda ut om man har den i em komersiell marina. Hur ser priserna ut runt om i landet?



Senast ändrad av Gaidin | 02 mars 2010 | 16:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan båt som brukar hänga upp gummibåten. Även här har jag ett par bilder till.

 

post-945-1394236261,6882_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker detta verkar vara ett lokalt fenomen i Göteborg där man verkar ligga på marina - privat eller kommunal - i större utsträckning än i övriga Sverige och då främst på ostkusten där båtklubbar är vanligare. Här i Sthlm brukar det gå att hitta platser för de flesta plånböcker med relativt kort varsel (andrahandsplatser kan man hitta omgående om man har tur och kan åka lite bil...) om man ringer runt lite till klubbarna.

Varför ser det så olika ut i strukturen?
För, ärligt talat, hur ofta har kommunerna i egen regi lyckats få till det så folk blir nöjda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad det kostar i olika delar av landet undrades det.
I Stockholm (...eller en bit utanför...) i den klubben jag hade båten i kostar det:

Inträdesavgift 2000kr 
Medlemslån 2000kr  
Medlemsavgift 500kr/år  
Deposition 3700kr  
Nyckeldeposition 250kr  
Y-bom 4,5m  1950kr/år    
Y-bom 6,5m  2575kr/år    
Y-bom 8m  2775kr/år    
Y-bom 10m  2975kr/år

Sjösättning och upptagningskostnader tillkommer med c.a 1000 kr/år om man kör den i klubbens regi.



Senast ändrad av Peter_K | 02 mars 2010 | 16:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter, det är nog billigt. Fast vi ligger i en fullservicemarina och åtnjuter en del av den servicen men vi har ganska saftig räkning i slutet av året. Dock har inte staten ett endaste något att göra med avgiften vi betalar (förutom momsen och ev skatter och avgifter som åläggs marinaägaren då). Däremot så skulle jag önska att man lade något mer ekonomiska medel på att se till att våra farleder är väl uppmärkta och att fyrar som nyttjas kan fortsätta lysa etc...

Jag hoppar inte heller i takt på någon arena... men betalar ändå för polisbevakningen arret kostar. Obestämd



Senast ändrad av mariatherese | 02 mars 2010 | 17:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har två hamnplatser. En i vår båtklubb i Mälaren där vi ligger mellan pålar. Det kostar ca 2000/år med en vaktnatt obligatoriskt och 250/år i medlemsavgift. El, vatten, bastu, duschar och glatt sällskap ingår i avgiften

Den andra ligger ute i Gräddö på Rådmansö i Roslagens skärgård (norra Sthlm). Där kostar det 6500/år och det enda som ingår är en bit betongbrygga och en boj. Ingen el eller vatten finns på bryggan. Men en betagande skärgård och nära till Åland. Vi älskar det!

Bild från Söderarm ett par timmars segling från Gräddö

 

post-2001-1394236261,7615_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

7000 SEK /sommarsäsong på södra Lidingö för en 24 fots segelbåt. De har(hade) lediga platser med kort varsel.. Lite väl dyrt men bra att kunna åka ut till båten på ~40min från centrala sthlm med tunnelbana och lidingöbanan nästan ända till bryggan då man inte har bil.

Nu är det båtklubb som gäller iom vinterförvaring sen försäljning ASAP

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte bli medlem i en båtklubb som har en klubbholme i krokarna?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gräddö ligger väldigt bra. Det finns en bra mataffär och ett trevligt fik. Vi har parkeringsplats och kan köra bil ända fram på bra vägar. Hade det varit en båtklubb som haft hamn där hade jag gått med men nu var det en marina.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar lite på skillnaden mellan Stockholm och Göteborg i det här fallet... Kan det inte vara så att Stockholm med förorter är så till ytan mycket större än Göteborg att man som Stockholmare inte tycker att avstånden ut till de olika hamnarna är mycket att säga om? Att åka från Göteborgs centrum till en båtplats på Tjörn tror jag många göteborgare tycker är långt medan motsvarande avstånd och restid från Stockholms centrum inte hade varit så mycket att orda om för en stockholmare. Därmed blir det också ett jämnare tryck på hamnarna runt Stockholm medan trycket på de stora marinorna runt Göteborg blir extremt eftersom göteborgaren vill ha båtplats närmare.

Sedan är läget extra desperat söder om Göteborg, med en stor inflyttning till Kungsbacka kommun av relativt välbärgade familjer som vill bo nära havet och ha båt. I Kullaviks hamn med 550 platser står ca 400 personer i båtplatskö...



Senast ändrad av marterius | 03 mars 2010 | 13:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det så att man utnyttjar båtägarnas trångmål att de behöver någonstans att ha sina båtar.

Och båtägare vill väl hellre ut på havet i frid än protestera mot politikerna likt franska bönder? Eller är det dags att spara innehållet i septiktankarna för framtida protester?

En taktik är att markägaren (kommunen t.ex) behåller marken och hyr ut den till båtklubb som då dels tvingas betala oskälig hyra för liten yta och sen ändå får göra allt jobb själva.  

Men passa på nu när alliansen är på hugget och ska sälja ut allt kommunalt och statligt. Då borde ni kunna köpa loss hamnarna bílligt.

Det borde inte bara vara apoteksbolag, gallerier, bilprovning, elverk som ska realiseras ut.

  

 

 

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är bra att det finns fullservicealternativ för de som vill ha det, men inte bara för de som inte vill/kan lägga de pengarna och gärna gör lite själv som i t ex en klubb.

Undrar f ö hur många fotbollssupportrar som hade valt att betala för VOR-arrangemangen i somras om de fått välja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna önska oss västkustare ytterligare några tiotusental öar, kobbar och skär. Stockholms skärgård lär ju ha 24000 av dessa medan vi bara har en bråkdel. Där ligger väl en del av skillnaden mellan öst och väst.

I Gbg har vi Grefab som sköter de kommunala hamnarna och det fungerar väl bra. Men när man blir pensionär ser man att pengen växer i annan takt än kostnaderna vilket gör det här med de ideliga prishöjningarna kan sätta krokben för många som kanske tänkt sig extra mycket båtåka på ålderns höst innan det är dags att boka plats på hemmet.

Då vi bodde i Stockholm var vi med i Göta SegelSällskap som har egen klubbholme i Mälaren som de köpt för en krona på den tiden pengarna hade ett annat värde. Där hade man fester och alla hjälpte till. Liksom i hamnen i Gröndal som stöttades upp under en arbetsdag varje sommar och det står faktiskt än idag fast det var fallfärdigt redan på 60-talet.

Kan tro att byggarna och politikerna gärna såge ett annat sätt att använda den stranden men hittills har de inte lyckats.

Då alla av nån anledning vill komma nära vattnet med sitt boende är stränderna jagat byte fast det egentligen vore bättre med hamnar för fritidsbåtar. Vattennivån tenderar att stiga så sjön närmar sig boendet automatiskt. Båtarna har lättare att stå ut med det än boendet.

Än får vi ha kvar våra båtar i Björlanda. Den hamnen har ett utmärkt läge för kortare turer. På en timme är man ute på öppet hav om man vill och en timme eller två till Marstrand.

Vi betalar årsavgifter på knappt tiotusen per år för allt för en niometers båt och det är acceptabelt. Nu blir det parkeringskort som ska betalas vilket väl får räcka som årets prishöjning. Tidigare hade vi gratis parkering.

Hur är det i öster. Har ni också blivit momsdebiterade för kommunala hamnavgifter? Det kom för några år sen här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi ju inte direkt några kommunala hamnar här i öst, vilket jag försökt uttrycka tidigare. Även om klubbarna blir belagda med MOMS så är det i praktiken småpengar eftersom man inte gör några vinster i en förening har jag förstått.

När det gäller storleken på skärgården i Stockholm är den helt klart större än den på västkusten, men å andra sidan bor det ganska många fler personer här också. Dessutom saknar de flesta landförbindelse vilket gör att de inte är mycket att hänga i julgranen som båthamnsläge eftersom man då måste simma till sin båt, eller ha en till båt på en annan plats och då faller liksom idén med båthamnen...

Kan också tillägga att jag från klubbhamnen har 1M till öppet vatten för perfekt segling samt 10M till öppna havet. Men - jag har 4,5 mil enkel väg hemmifrån... Men hellre en timme i bilen och sedan fin segling än åtta timmar transportsträcka i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om klubbarna blir belagda med MOMS så är det i praktiken småpengar eftersom man inte gör några vinster i en förening har jag förstått.

Här har vi åkt på moms på hela beloppet! En 25-procentig höjning på avgifterna.

Dags att lägga in båten i ett bolag! Forgus Solseglingar f:a. Kan betraktas som hushållsnära tjänster om seglingarna sker intill bostaden.

Som privatperson har man inget att kvitta momsen mot. Det kommunala bolaget däremot har klara vinster av detta arrangemang vid inköpta varor och tjänster som ger avdragsgill moms.

Så på det viset har vårt kära Grefab (Göteborgsregionens Fritidshamnar AB) fått en kraftig höjning av sina intäkter medan vi bara sett hålet bli ännu större i plånboken.

Vi kanske skulle jobba för att privatisera hamnplatserna på likn. sätt som man gjort med många hyreshus. På det viset kan vi göra mer som ni i öst, bilda seglarklubbar som tar över ekonomin. Mer arbete men säkert lägre kostnader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Privatiseringen av kommunala hamnar funkade bra i Kungsbacka kommun - här var det tre hamnar som privatiserades och såldes till båtägarna själva, och de drivs nu fristående var för sig. Men den nuvarande politiska majoriteten i Göteborgs kommun är väl inte så privatiseringsvänlig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men, om det är en brist på platser och det är för dyrt det som finns - varför omvandla, vad är det för fel på att söka upp mark och starta en klubb? Det lär ju vara svårt att få loss mark i centrala Göteborg, men en sådär tre-fyra mil utanför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst!

Nystart blir svårt i närområdet och vi får vara glada som har det så pass som vi har det, vi lyckliga som har fått en plas. Så nu ska jag vara glad gubbeGlad och sluta tjura när jag saknar anledning faktiskt.

Att bygga nya bryggor som klarar isen, underhålla och administrera. Ett bra jobb gör Grefab för oss här i väster.

Grefab kan ju inte rå för att jag snart är pensionär. Det är på sitt sätt också en anledning att vara glad. Fattig och glad är bättre än rik och sur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi åker 7 mil för vår båtplats och grannar i vår marina åker 10 mil(!). Jag tror det blir ganska svårt att få tag på mark till en båtklubb inom rimligt avstånd till GBG.

Vi låg i Björlanda tidigare och min uppfattning är att de kommunala hamnarna inte är så speciellt mycket billigare än de privata?



Senast ändrad av mariatherese | 04 mars 2010 | 20:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tittat lite på hamnavgifter, och de ligger ganska jämt i hamnarna här på norra Västkusten. Ungefär 260kr/dygn för en 12-meters båt. Plus 40kr/dygn för el (oavsett hur mycket man förbrukar!).

Det blir alltså en månadshyra på 9000kr. En ansenlig summa pengar om man ligger förtöjd året runt. Är det verkligen rimligt?! 9000?! Det är ju mer än vad en paradvåning på Avenyn kostar i hyra! Jag trodde man kunde spara pengar och leva billigt genom att flytta in i båt!

Finns det inget bättre sätt??? Fast man måste ju förstås ha tillgång till eluttag på något sätt, särskilt på vintern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Då är det säkert billigare att köpa en trailer och bo på en camping... i båten alltså!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om det . . . Om det skulle bli en riktig vargavinter och man inte kan hålla borta isen från skrovet, och tvingas ta upp båten på varvet . . . kan man bo kvar i båten då på landbacken, eller kommer varvchefen och jagar bort en? indecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Isen håller sig utanför skrovet normalt. Det är enkelt att gå på promenad,bara stiga över kanten och vandra iväg. Isen håller båten stadigtoch bara super tanker som passerar nära rubbar ditt boende.

 

Bara fördelar som jag ser det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Under dessa förutsättningar så är båt på backen bättre än detta. Tror inte att det finns någon varvschef som skulle tillåta folk bo i sina båtar.

post-10022140-1394237295,2829_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det blir med andra ord en tillräcklig värmehinna runt intill skrovet för att smälta isen. Hoppingivande. Kanske det är viktigt att durken ligger under havsnivån, för värmen i båten når väl inte ner lika bra under durken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hur gör ni egentligen med hamnavgifter när båten ligger i året runt?  Vart vänder ni er? Betalar ni tusentals kronor i månaden? För man kan ju inte bara lägga båten var som helst, måste ju åtmisntone ha tillgång till eluttag, såvida ni inte håller uppe kontinuerlig fyr på annat sätt.

Jag såg att Gaidin betalade 1250kr/år i hamnavgift. Per år! Så ska det vara. Inte ens månadskostnad. Jag hade nästan varit tacksam om jag kunde hitta en sådan avgift per månad! Alltså 12 gånger det beloppet. Men 9000 kr i månaden! Hur kan det vara möjligt att det skiljer så mycket? Det är ju fullständigt barockt! Som hämtat ur Kalle Anka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De båtar i vår hamn jag ser i isen på vintern är inte bebodda och heller inte uppvärmda.

De är kallställda med glykol i genomföringar och alla installationer som kranar, tankar VV-beredare osv tömda eller frysskyddade.

Ingen större skillnad mot båt på land bortsett bordsgenomföringar som är diskussionsämne om optimala skyddet. Plast- eller plåtskrov som fryser in i fast liggande is klarar sig utan skador.

Skador kan det bli om isen rör sig men i en hamn med omslutande pirarmar ligger isen fast och rör sig isen några dm följer båten med.

Höjning och sänkning av isen med vattennivån gör att båten inte ska ligga intill kaj då den riskerar att fastna i kajskoningar utan den ska ligga med för- och akterförtöjning så den kan röra sig med isen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är glad att höra att plastskrov tål att frysa fast. Tänkte att det måste bli svårt att undvika skrapskador åtminstnone.

 

Det där med tömda vattenledningar är samma procedur som för nedstängning av sommarstugor över vintern.  Jag hade dock tänkt att bo i båten, så allt måste fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...