Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Gredd

Läckagekatastrof - vatten i diesel mm.

Rekommendera Poster

Kom ner i snipan idag och upptäckte att det var 1000 liter vatten i den! Gick jämns med golvet och kanske 50 cm från köl. En massa prylar låg under vatten inkl dieselfilter och tank. Pumpade ur allt vatten vilket tog timmar och började haveriundersökningen. Troligtvis har isen maserat skrovet och öppnat sprickor som sedan började läcka nu vid plusgrader.

Iallafall, kollade oljan och den såg fin ut. Drog igång maskin och den snurrade snällt igång. Gick ca 3 min och sedan tjuvstannade. Tog isär dieselfiltret som suttit under vatten och där var naturligtvis fullt i vatten. Är det skadligt för pumpen att suga i sig saltvatten sådär? Troligtvis har den väl pumpat tillbaka vatten till tanken också.

Vad rekommenderas att göra? Jag tänkter börja med att byta filter och undersöka ifall jag fått vatten i tanken. Finns det någon handpump på en Peugeot diesel bilmotor typ MD19?

Sedan låg ju hydraulmotorn under vatten också. Bör jag vara orolig att jag fått vatten i hydraulsystemet också?

Tacksam för tröst och hjälp :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aj. Prata med någon motorkunnig (försäkringsbolaget) exakt vad de rekommenderar. MG's forum är trevligt, men några personer (ibland också jag) lämnar ibland felaktigt tvärsäkra råd. :-)

Med den brasklappen och mitt beklagande av din olyckliga situation är mina funderingar:

Jag är inte expert på motorer, men om man får in mycket vatten i cylindrarna när motorn är igång så är det inte bra. Vatten går inte att komprimera och kolvarna går sönder.

Att spruta in vattenblandad diesel är väl inte lika illa. Tror jag. Med lite tur är det väl bara att lufta systemet hela vägen till spridarna med ren diesel och starta om motorn,

Hydraulsystemen? Är de bara täta så ingen olja läcker ut så läcker det väl knappast något vatten in.

Korrosion är väl största hotet, hur får man bort vattnet överallt och får på en skyddande oljehinna?

 



Senast ändrad av Anders_St | 01 mars 2010 | 22:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väl en tank för hydrauloljan, och antagligen en luftning (som expansionskärl).

Om den luftningen kommit under vatten ska man nog se upp. Men det kanske finns en oljesticka där man kan se om man fått vatten i hydrauloljan, eller tappa av lite olja i botten för att se om det kommer vatten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett dieselfilter har väl inget hål som vattnet kan komma in, då skulle ju även dieseln komma ut. Vattnet måste ha smitit in någon annanstans. Kolla t.ex. avluftning på tanken. Det är dock viktigt att snarast få ut vattnet ur systemet med tanke på rost och frysrisk.

Även hydralsystemet borde ju vara en tät krets, om det inte sitter något expansionskärl med lufthål i locket?    /Claes

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog plocka upp samtliga spridare och spränga isär dessa för att kontrollera att nålarna inte sitter fast. När du har dessa ur maskin kan du provtrycka spridarna oxå för att vara säker på öppningstrycket stämmer.

Tyvärr finns det risk för att Bränslepumpen har skurit.

//Aleo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan pumpen verkligen vara så känslig? Motorn måste ja ha stannat på sekunden som vattnet kom fram till motorn. Jag ska iallafall göra ett försök att blåsa ur ledningen fram och sätta i nytt filter och provstarta från lös tank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det finns ingem möjlighet att vatten kan komma in genom filtret, under förutsättning att hela bränslesystemet var tätt innan, endast genon tankpåfyllningen och tankens avluftning.

Hade du vatten i filtret så har det kommit från tanken.

Sedan är det så som någon skrev att hydralsystemet är tätt frånsett avluftning på hydraloljetanken, har inte den varit under vatten så är det OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Risken är ju ändåstörre och dyrare att insprutningspumpen har rostat i pumpelementen eller kommer att göra det nu.

Ja insprutningspumpen tål inget, och är inget man kan göra något med själv, det är arbete för specialverkstäder.

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett vilket så byt olja, dra runt motorn för hand så du får ny olja på cylinderväggarna.. Är det salt eller sötvatten vi pratar om. Är du ingen mekaniker så be en firma kolla på motorn.

Så också till att lufta ur hela bränslesystemet så du får ren diesel överallt, nu gäller det att rädda det som kan räddas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägesrapport: Pumpade ur tankarna och däri var ca 70 liter mjölkaktig vätska som innehöll spår av diesel. Blir till att göra rent ordentligt! Vattnet har kommit in via en taskigt tätad tankmätararmatur. Sög ur det jag kom åt genom armaturens hål och det som är kvar där nere är en brun sörja och en massa is. Antar att det behövs någonsorts tvättmedel för att göra rent? Den andra tanken finns ingen insyn i men den ser väl lika hemsk ut. Sitter bara ett tunt kopparrör ovanför som förbinder tankarna och fungerar antagligen med hävertprincipen så nivån i tankarna är samma....skulle jag tro. Blir iallafall ett spännande projekt att göra ren denna. Lutar åt att denna tank monteras ur även om det ser bökigt ut :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv skulle jag ha pumpat ut vad jag kunnat och sedan slagit i diesel och fortsatt att pumpa ur tills det kommit bara diesel.

Sedan sugit ut det siata av bottensatsen dvs vattnet genom manlucka eller genom att skruva bort tankgivaren.

Bränslet och vattnet skiktar sig så bra att när du gjort den här proceduren finns mindre vatten kvar än i en osugen tank. Du kan också ägna mer tid åt resten som säkert nehöver en översyn efter malören.

Försök att så snabbt som möjligt ge motorn ren diesel så det inte ligger saltvatten i matarpump, insprutningspump och spridare. Exempelvis med diesel från dunk direkt till matarpumpen eller grovfiltret.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört igång motorn från en reservdunk och den verkar iallafall fungera! :) Nu återstår tankrengöring och annan sanering. Är glad att pumpen verkar funka. Känns som det hade varit den jobbigaste biten annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...