Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Phillle

Höja akterspegeln

Rekommendera Poster

Hej, nu är det dags för att höja akterspegeln ca 12 cm pga större motor som är långriggad. En idé är att sätta på en 4 cm tjock planka/2 eller 3 lager plywood längs akterspegeln och plasta runt den. Men jag är osäker på om de verkligen kommer hålla för en 80kg tung 50 hk. Nu sitter det en 25 hk på.

Vore schyst om ni kan ge mig tips och förslag på hur jag ska höja den i detta fall, så det blir så starkt och stabilt som möjligt men även snyggt. Jag bifogar lite bilder på hur den ser ut nu.

//Phille



Senast ändrad av Phillle | 01 mars 2010 | 13:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte från kort rigg till lång rigg för 20 HKr motorer då den kortriggade motorn pajade.  

 Det var en Al båt där jag bytte ut träbrädorna i akterspegeln mot marinplywood på ömse sidor plåten. Det var 1989 och det är helt än.

Men i ditt fall ska du dessutom öka effekten till 50Hkr och det betyder nästa dubbla vridmomentet på akterspegeln mot vad du har idag för kort riggoch 20HKr 

Motorvikten hållet det säkert för men vridmomentet?30 knop och 50HKr är 50*75=3750kpm/s. 30 knop är ca 15m/s. Har du 50HKr på propelleraxelsn så blir det ett tryck där på ca 3750/15=250kp. I praktiken lägre, men du ska ha marginal med.

Och den kraftem ska överföras till skrovet och tas upp av motorfästet som har betydligt kortare momentarm än riggen ner till motorn.

Förr var det inte så ovanligt att båtägare fick simma i Stockholmstrakten efter att ha satt på för stora motorer på klena och ibland ruttna plywoodmotorfästen. Även plastbåtar har väl inplastad plywood i aktern som förstyvning?

Ta hjälp av någon kunnig fackman så du inte far illa.

En av mina första akterspegelförstärkningar för att ha på större motor än vad båten var giord för pajade direkt. Dock under kontrollerade former.   

Väl alterspegeln höll pga bättre förstärkning pajade en svets i botten av skrovet. Gick dock att ta sig hem och förstärka.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ett bra svar! Precis, man måste verkligen vara på den säkra sidan. Jag lyckas inte bifoga några bilder av någon konstig anledning, hel skumt. Blir ju mkt lättare för er på forumet att komma med en lösning om man ser bilder på båten/akterspegeln.

//Phille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 4 mm Durkplåt (Aluminium) Liknande den som ser ut att sitta nu,fyll upp tomrummet med en ekbit,t,e,x. Men ta hela bredden.



Senast ändrad av kalledrag | 01 mars 2010 | 21:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom 50 hästarns motorfäste är 7 cm brett så tänkte jag även förstärka akterspegeln. Idag är den 4 cm tjock. Det borde ju bli mer stabilt och hållbart om man sätter dit en bräda längs hela akterspegeln och därefter plastar så det blir ca 6 cm tjockt för att sedan sätta dit en aluminium plåten. Grejen är att det itne för bli för högt, man kan nog inte bara bygga vidare på akterspegeln så den blir högre måste även sitta fast brevid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, du har tänkt rätt..

Du måste göra så att motorn pressar på så stor yta som möjligt och om du då bara bygger upp motorbaljan så får du en fin brottkant där. Därför borde det optimala vara att göra två plywoodskivor som sågas ut efter akterspegeln (inte nödvändigtvis hela) och sedan en bit som passar in i motorbaljan som sedan limmas ihop och sätts fast på akterspegeln för att sedan plastas. Sen kan man även sätta dit en plåt efteråt om man vill det. Anledningen till att bygga på så mycket är att få ut trycket från motorn på en så stor yta som möjligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt Daniel så tänker jag också. Verkar som du har erfarenhet av detta. Det kanske blir så att en hel plywoodskiva som täker hela akterspegeln som limmas/skruvas fast så att den är ca 12 cm högre därefter limmas en till plywood remsa på från andra hållet. Denna remsa som är ca 60 cm lång o 12 cm bred byggs bara på akterspegeln. Därefter på med massa väv och plasta ngr lagerså jag dessutom gör den tjockare. Det kommer nog bli kannon tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill du göra det riktigt snyggt får du riva ur den befintliga akterspegeln och såga upp skrovöverbyggnaden i motorbaljan för att sedan plasta dit ny plywood på akterspegeln i rätt höjd. Sen får du plasta motorbaljan där du sågat... 
Mycket mer jobb men betydligt snyggare..

Finns någon tråd med någon som gjort det har jag för mig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aa, tror inte jag orkar det.. Ska faktist ut och hålla på med båten nu. Ska undersöka hur det ser ut bakom akterspegeln o hur stabilt det är där. Tack för svar Daniel.

//Phille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är din uträkning vetenskapligt förankrad? isåfall verkar det rätt hi-techGlad

 

/Styrbjrn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där lär dom i väl i grundskolan eller möjligen gymnasiet numera.

Effekt = kraft* väg/tid.  1 HKr är 75kp lyft 1 meter upp på 1 sek.  1HKr = 736W

Det man kan möjligen ifrågastätta är hur mycket som tappas i växelhus eller hur motoreffekten mäts.  Förr var det snack om det skulle mätas bara ut från motorn eller på propelleraxeln.

Har för mig att Japsarna var förr väldigt hederliga i sina HKr angivelser. Medan t.ex. svenska Archimedes försökte bluffa och säga att motorerna var i klassen 20-25Hkr för att hänga med. Hastighetsmätningar visade att Suzuki och Yamaha var då helt överlägsna i verklig effekt. (Även högre oljud)

Jag vill med siffrorna bara påpeka att det är stora krafter på akterspegeln och man ska inte bara hänga på större motorer utan vidare.

Min första lille Al båt där var akterspegeln konstruerad som ett membran som förstärkte oljudet från motorn. Olidligt! Därför lite studier för förbättring från min sida och sen förstärkning pga större motor.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, stämmer bra det med kraft och tryck på gymnasiet. Går andra året på natur/natur, är snart klara med Fysik A då det nästan bara handlar om mekanik, dvs tryck, kraft, hastighet, energi mm.

Båten är ju godkänd för 45 hk, så 50 hk yamaha borde va lugnt då det är samma motor som deras 40 hk, självklart är det 2-takt.

Hade tänkt att göra så här: Sätta på en plywoodskiva utanför akterspegeln, lika bred som akterspegeln där motorn kan placeras dvs inte hela utan ca 60-70 cm. Denna plywood skiva sticker då upp 12 cm och bakomden så byggs den på med 2 lager plywood. Därefter plasta ngr lager med väv. Därefter på med aluminium platta ca 5mm. Det borde hålla elr va tror ni? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...