Gaidin 298 Postad 1 Mars , 2010 Mott storsegel har en krok i hornet längst akterut (Kallas det skothorn på ett storsegel också?) och det ser ut som att det är gjort för att man skall kunna montera det lösfotat. Det är ju ändå en grov lina insydd men det ser ändå ut som att det skulle kunna gå. Är mitt segel tänkt att monteras anttingen lösfotat eller som vanligt? Vad är fördelarna med de båda olika monteringsätten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stream 1 Postad 1 Mars , 2010 Det är lättare att trimma bukdjupet och bukens placering i seglets nedre del med ett lösfortat segel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 1 Mars , 2010 Kan man ha samma segel som både lösfotat och inte lösfotat? Det käns som att underliket måste sys om, eller förlängas, för att man skall kunna släppa ut seglet så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 1 Mars , 2010 Hej Det går Jättebra. Det handlar bara om att hitta en lämplig Travare som passar bra i bommen. På min Maxi 77 så ser travaren ut så här, inga problem med underliket. Lätt att förändra Storens Buk och Planhet Om du klickar på Avataren så kan du se Travaren i Bakkanten på bommen Senast ändrad av stickanh | 01 mars 2010 | 23:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 2 Mars , 2010 Det är precis så det ser ut på mitt segel. Jag får helt enkelt testa i sommar. Tackar ödmjukast för svaren! Senast ändrad av Gaidin | 02 mars 2010 | 08:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eirisch 1 Postad 2 Mars , 2010 Varför kör inte alla med lösfotat om det nu är möjligt? Vilka är fördelarna med det fastfotade (hittade på ett nytt begrepp) systemet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 Mars , 2010 En period var det viktigare med plant segel längst ner plus tätt mellan segel och bom. Detta antogs minska virvelbildningen pga att luft läcker från tryck- till undertryckssidan, och minskad turbulens ger mindre motstånd och högre fart. Tja, kanske återkommer det synsättet? De sista inläggen i denna tråd argumenterar för och emot... http://www.maringuiden.se/forum/;thread=263418 Edit: fel länk Senast ändrad av Thomas-1 | 02 mars 2010 | 09:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 2 Mars , 2010 Om skillnaden är så liten så att man debatterar för- och nackdelar, går det ens att mäta? Det låter som att man har olika teorier och förespråkar den man tror på men man kan inte se klart och tydligt vad skillanden är, i så fall verkar det ju hugget som stucket. =) Jag skall göra ett helt ovetenskapligt test i sommar. Det jag kan tänka mig är att det blir lättare att få båten mindre lovgirig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stickanh 0 Postad 2 Mars , 2010 Du kommer att bli glatt överraskad hur lätt det är att trimma Storen som en Genua. Sätt in några trimmtrådar i akterliket och en bit in i seglet så ser du hur olika sträckningar av underliket påverkar luftströmmen både på lä och lovartsidan. Ett mycket vanligtigt fel är att man sätter Storen och bara använder Storskotstravaren som trimmöjlighet och glömmer bort att Storen utgör en del av segelplanet och har lika stor betydelse som Genuan Senast ändrad av stickanh | 02 mars 2010 | 10:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser