nattsudd 0 Postad 28 Februari , 2010 Hej Håller på och lär mig för att göra om elsystemet. Just nu funderar jag på hur jag vill ha lanternorna och hur de ska kopplas. Åker runt med en Shipman 28, d.v.s. en seglare med motor där båten är mindre än 12 m. Tänker mig att jag har tre olika färdsätt som kräver olika uppsättningar lanternor: För ankare/på svaj. Runtgående vit i masten. Seglar. Röd och grön i fören samt vit i aktern. Alternativt kombinationslanterna (röd/grön/vit) i toppen av masten. För motor. Röd och grön i fören samt runtgående vit. Eller. Röd och grön i fören, vit i aktern och framåtriktad vit lanterna i masten. Förstår att risk med att förlita sig på lanternor längst upp i masten är att jag syns rätt dåligt på nära håll. Jag känner mig skitkorkad men jag kan inte bestämma mig för bästa kombinationen. Hur har ni lanternorna och hur är de kopplade? Martin Senast ändrad av nattsudd | 28 februari 2010 | 21:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Februari , 2010 Vid segling innomskärs SB och BB och akterlanterna. SB och BB kan föras som sammnsatt i fören. Om jag skulle köpa nya lanternor skulle jag välja lysdiodslanternor. När jag bytte på min storfidra tog jag ett snäpp större bara för att det var ordentliga anlutningssladdar fast monterade på ett par meter. Snålhet bedrar ofta vishet. http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=777&artname= (Dessa har bara fjutiga fk tampar på 5 cm - var katten kopplar man dom på ett bra sätt? http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=776&artname=) Masttoppslanterna - sammansatt röd/grön/vit behöver du bara om du seglar utomskärs. Ankarlanterna behövs nog bara i speciella fall. Även i de två senare fallen skulle jag välja lysdioder. En av våra giganter här på MG - var det Eilean? - annsåg att ev ankarlanternor borde sitta i däckshöjd, eller kanske en aning högre. 10-12 15 meter upp i luften kanske de inte syns i vår svenska skärgård. Jag har aldrig använt ankarlanterna, fast jag svajankrar ofte. Man får välja ankringsplatser. Topplanterna för motorgång behöver inte sitta så förtvivlat långt upp i masten som de gör ibland. Är det minst en meter över sidolanternorna som gäller? Skulle jag montera en topplanterna på min mast skulle jag sätta den så att jag når den från rufftaket. Alltså max 2 meter upp. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 28 Februari , 2010 Så länge du ankrar i vikar eller andra platser där man kan förvänta sig att det kan ligga en båt behövs ingen ankarlanterna i Sverige. Att det sedan är bra om det gör det är en annan sak, men då är den inte styrd av lagen. Vid vanlig skärgårdssegling duger alltstå t ex en fotogenlampa över sittbrunnen bra som ankarlanterna när man ligger på svaj i favoritviken. Sedan skulle jag satsa på en kombination röd/grön och akterlanterna med LED-ljus eftersom dessa kan komma att användas vid segling och då måste ström sparas. Topplanternan som används vid motorgång sätts med fördel på masten och där duger ett vanligt glödljus bra eftersom när du går för motor har du ju laddning till batteriet, detta för att spara några kronor vid inköp, kanske har du redan en? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 28 Februari , 2010 Om man som seglare har en lanterna på 2 meters höjd.. kan inte lanternan bli skymd av masten då? I sådana fall måste man ju ha en i både för och akter.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Mars , 2010 Syftar du på det jag skrev om topplanternans placering? Topplanternan skall ju lysa föröver med en lysvinkel två streck akter m tvärs eller 22,5 grader skall det naturligtvis va trotts att jag från början skrev (ett steck akter om tvärs) (det senare naturligtvis på bägge sidor) och vara tänd endast vid motorgång. Topplanternan placeras ju för om masten, och hur den skulle kunna bli skymmda av masten kan jag inte i så fall förstå. Det som den blir skymd av i viss mån är ju eventuellt inrullat försegel. Jag har haft båtar där topplanternan monterats i höjd med spridarna, dvs ungefär halvvägs upp på masten. Jag nådde den med mycket stor möda från en mastkran, efter att jag med rep tvingat in masten till kranen så nära jag kunde. Ändå var det ett elände att bytan lampa med nästan sträckta armar. Ändå är jag lång och dessutom van att jobba i stolpar efter ett helt yrkesliv på elverk. Skulle jag monterar en ny topplanterna, med lampa som behöver bytas, skulle jag sätta den så att jag relativt enkelt når den från rufftaket. Fast köper man en lysdiodslanterna spelar det kanske ingen roll. tommy Rättat sakfel Senast ändrad av toaen | 01 mars 2010 | 16:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 1 Mars , 2010 Tycker absolut att man ska ha en ankarlanterna några meter upp och inte (bara) i masttoppen. Rätt som det är blir det busväder och man måste söka sig in i en välbesökt ankarvik för att ta skydd. Har varit med om det själv och kommit när det var mörkt och har då väldigt svårt att avgöra avståndet till de båtar som hade topplanterna. Man kan också sätta en solcellslampa - typ trädgårdsbelysning från tex Jula i akterstaget. Har kompisar som löst det på det viset och det fungerar bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Mars , 2010 Cia Jag håller med om det du skriver. Däremot är det det viktigt med vokabulären föratt inte skapa missförstånd. För mig och många andra är topplanterna den vita lanterna som sitter minst en meter över sidolanternorna och som skall va tänd endast under motorgång. Talar man om ankarlanterna så är det ju i så fall en masttoppsplacerade ankarlanterna. Detta inte skrivet i elakhet utan i all välvilja. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 1 Mars , 2010 Mitt val skulle bli kombilanterna i fören röd/grön LED Akterlanterna LED Ankarlantärna LED i masttoppen ELLER frihängane i akterstaget Motorgångslanterna (topp lanterna ) glöd/LED på lämplig höjd på mastens framsida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 1 Mars , 2010 Jag syftar på ankar-lanterna som ska vara runtomlysande.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 1 Mars , 2010 Ja, men för- och akterlanterna får föras som ett runtomlysande ljus i kombination med röd-grön lanterna, så man kan ju bli lite osäker... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 Mars , 2010 Jag fick ett telefonsamtal från Munkedals båtklubb, att jag nog borde titta till mitt båthus som bågnade under snötyngden, men fortfarande stod upp till skillnad från vissa andra. Efter att ha skottat halva taket rasade den andra halvan av helt av sig själv, under min middagsrast. Har man tur behöver man inget vett. Under de fyra milens körning hem slog det mig en tanke; Vad skrev jag om toplanternans lysvinkel. Skrev jag verkligen ett streck akter om tvärs. Denna hemska tanke förföljde mig hela vägen hem. Hur kan man skriva nåt så tokigt. Det är ju helt felaktigt. Dessutom hade ingen reagerat. Topp- sido- och akterlanternansa lysvinklar är naturligtvis 2 streck akter om tvärs eller 22,5 grader inget annat. http://sv.wikipedia.org/wiki/Lanterna Förlåt så hemskt mycket tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 501 Postad 1 Mars , 2010 När man ska skotta av ett tak, är det viktigt att man skottar växelvis båda sidorna. Skottar man rent den ena sidan först, blir det en snedbelastning som gör att det hela kan kollapsa. Hoppas att det trotts allt gick bra för dig Tommy. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nattsudd 0 Postad 1 Mars , 2010 Tack alla! Intressant det ni skriver om ankarlanterna. Jag vill ju ha något när jag ligger på svaj och tycker idén med solcellslampa lät lite intressant. Har surfat runt men hittade ingen som riktigt verkade lämpad att hänga - mest såna som vill stå i en rabatt. Tips på lampa eller montering mottages tacksamt! I övrigt har jag alla lanternor som krävs och jag har fått klart för mig hur jag ska koppla dem. Blev dock sugen på att byta för- och akterlanterna mot LED efter att ha läst inläggen och funderat över strömförbrukningen. Hittade också några som inte var så farligt dyra. Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Mars , 2010 Ankrar man på normala ställen räcker det med lägre intensitet på ljuset. LED-lanterna borde klart vara att föredra. Ankring blir ju många timmar och låg strömförbrukning är ju bra. Det räcker ju att man observerar ljuset på ganska kort håll. Låg placering förstås. Viss risk att det skyms av mast men det ska vara stor otur om det inte syns då både ankarliggaren rör sig något och den som närmar ser ankarliggaren ur olika synvinklar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 1 Mars , 2010 Så sant, så sant.. ibland får man lite hjärnsläpp! Speciellt när man själv är insnöad på att köpa just en runtomlysande variant. Senast ändrad av Daniel_B | 01 mars 2010 | 19:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nattsudd 0 Postad 1 Mars , 2010 Den här verkar ju inte så dum för ankring: http://www.oceandream.se/butik/product.php?cid=22&webid=Ankarljus Martin Senast ändrad av nattsudd | 01 mars 2010 | 19:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 1 Mars , 2010 Ankarlanterna.... Fotogenlampa som man ändå har med sig hängs upp i akterstaget, drar ännu mindre ström än LED-lampa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leleif 10 Postad 2 Mars , 2010 Har alltid ankarlanterna i en bit över ruffhöjd när jag ligger på svaj eller i naturhamn. Den tesen stärktes också när en segelbåt blev rammad av en motorbåt i Stockholms skärgård och kapten på segelbåten blev ansvarig, för att inte ha fört ankarlanterna trots att han låg långt från farled. Fallet diskuterades i nåt nummer av Segling förra året. mvh, Leif, Gbg oceanplurra.blogspot.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Mars , 2010 Solcellsuppladdad LED-lampa drar mindre fotogen än fotegenlampan -eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 2 Mars , 2010 Inte om du kör fotogenlampan på paraffinbaserad lampolja Kunde inte låta bli... Den solcellsladdade lampan är inte dum Man ser dem på fler och fler båtar. Det är inte fel att ha med ett par stycken. De är dessutom lätta att hänga upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 2 Mars , 2010 Hur är det med ljusstyrkan i en solcellsladdad ledlampa jämfört med fotogen? Vad kostar den solcellsladdade ledlampan? Har du tagit hänsyn till kapitalkostnaden när du säger att den blir billigare pga drar mindre fotogen? (Kunde inte heller låta bli) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 2 Mars , 2010 Inte tror jag du är elak heller, är inget vidare på vokabulär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 2 Mars , 2010 Runtomlysande vitt blir väll lite jobbigt om man ska segla? Får man maskera framsidan då???? Solcellsladdadledlampa!!!!!! Spelar vi alfapet eller??? Denna variant är intressant, dock inte solcellsladdad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 2 Mars , 2010 Köp 2st vita LED lanternor och sätt dom på varsin sida av masten (fram och bak) något under spridarna. Vid motorgång tänder du bara den främre, vid ankring tänder du båda två och får runtomstrålande ljus. En fördel med att använda LED är ju strömförbrukningen men en lika stor fördel är livslängden vilket medför att dom inte behöver monterar lättillgängligt samt att man slipper leta efter reservlampor mitt i natten då någon slocknat. /Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 2 Mars , 2010 Är det inte svårt att hissa ett storsegel om man monterat en lampa i likrännan? ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 3 Mars , 2010 Om man av någon anledning måste montera lanternan mitt i likrännan blir det svårt.Narurligtvis får man montera den vid sidan av likrännan. Ett annat alternativ är ju att sätta en liten platt LED armatur på varsin sida av likrännan så slipper man en klumpig lanterna. Vi pratar ju om att uppnå en total effekt som motsvarar en fotogenlampa, så strömförbrukningen blir ju försummlig. /Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 3 Mars , 2010 Nu snackade vi inte lanternor under segling, utan när man ankrat.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 3 Mars , 2010 Låter bra mycket krångligar och därmed osäkrare att få till så du har ett runtomlysande ljus på detta sättet än att hänga en lampa i t ex bomnocken ärligt talat. Risken finns ju också alltid med LED att man missar några ljusvinklar och får en blind fläck där båten inte syns ur en viss vinkel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser