Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
Bergius

Släng trasmattan!

Rekommendera Poster

Hejsan alla träbåtsägare.

Nu har jag fått en idé som jag vill dela med mig av. Tröttnade på att hålla på med nedblötta trasmattor, släpa slangar fram och tillbaka och så vidare, hälla ut hur mycket vatten som helst, etc etc. Hur lösa vattningsritualerna på våren, utan att jobba mer än nödvändigt? Jag menar övrigt träbåtsarbete har ju ändå hållit på från oktober månad, så ju enklare desto bättre, när det drar ihop sig - eller hur?

I år kommer jag fixa en fast installation som går längs hela båten, fyra fem bord upp på styrbord och babords sida, med en färdigperforerad bevattningsslang (grön, finns på Fredells för 270 kr) och med gardenakoppling. På våren så kopplar jag helt sonika in vattenslangen och vattnar, utan att behöva demontera halva båten för att komma ner med mattor. Planen är att de fina hålen skall ge en dimma eller i alla fall strila fint längs insidan skrovet, som jämnt fördelar sig och på så sätt så går det åt mycket lite vatten men på en stor yta.

Jag kanske inte alls hittat på det här själv, men jag har i alla fall inte hört någon som hittat på något liknande. Jag återkommer med en utvärdering. Några tips från kunnigare?

Glada hälsningar från en som förhoppningsvis får köra några meter, det HÄR året.....Börjar kännas nu, efter fyra års renoverande utan åka....

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara det finns möjlighet att vattnet kan rinna ut så det inte blir tryck på borden från insidan på båten så borde detta fungera utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han tog väl ur nolâ när han tog opp båden i höstas. Det broggar en ju jära när en har träbådar. Annars ä väl de gamle bepovade metodena oslagbara. Trasmôtter tex. De har ju fungera ända sen döm börja väve tarsmôtter, å de går ju ente åd så mygge van.

tommy

Mä bohusjôlle i plast - tätt som e potta. Flört

post-945-1394236259,6507_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken tjusig liten hamn. Var ligger denna pärla. Är det en murad mur som syns uppe till vänster?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kommer mer vatten än man tror ur mikroskopiska hål i slangar. Se till att prova först - någon dimma tror jag inte att det blir direkt - det blir nog mer tunn stråle än dimma. Det är i alla fall min erfarenhet. Ett annat problem med bevattningsslangarna är att få dem att spruta åt rätt håll. De har ju en tendens att vrida och vända på sig (av sig själva och av vattentrycket) åt alla håll man inte vill. För att få lika stark stråle i slutet av slangen som i början måste man dessutom vrida på rätt duktigt - annars orkar trycket inte med. Idén är bra, men erfarenheterna från vår trädgård gör att jag är lite tveksam... Prova går ju alltid! Det blir intressant att höra hur det gick.

Malott

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...