jpa164 0 Postad 27 Februari , 2010 Är det bara jag som har erbjudits att få parkera i Björlanda Kile för förmånliga 375 kr för tiden 20100601-20100930? Tydligen vill Grefab höja säkerheten genom att införa bättre belysning och infartsgrind med nyckel. Detta skall finansieras med parkeringsavgifter. Jag har svårt att tro att infartsgrind med nyckel kommer höja säkerheten i en hamn med minst 2400 potentiella nyckelinnehavare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Februari , 2010 Villkoret måste väl i alla fall att man har båt på Björlanda Kile för att få kvitera ut en nyckel. Det finns säkert skithögar bland Björlanda Kiles båtägare, men för det riktiga skubbet blir det ju en aning besvärligare. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 27 Februari , 2010 Nu blir det ingen vanlig nyckel. Det blir en magnetisk nyckelbricka som blir unik, man kan se vem som aktiverar låset att öppna sig. Dessvärre blir inte kameran som monteras bredvid grindarna (för det blir nämligen två separata grindar på olika platser i hamnen), monterad så att man kan se vem som kör in eller ut. Jag fick detta till svar på årsmötet vi hade i tisdags i BKH (Björlanda Kile Hamnförening) av representanter från just GREFAB. Således kan stölder av fordon fortfarande ske om man glömmer kvar sin nyckelbricka i bilen. (jag fick min egen bil stulen i hamnen för 2 år sedan) Sedan är inte frågan om lagligheten i detta med parkeringsavgiften utredd riktigt än. Det finns visst en klausul mellan markägaren (Svenska kyrkan) och GREFAB i kontraktet där det tydligen ska stå något om just parkeringsvagifter. Om det är så är det ett kontraktsbrott som GREFAB gör och kan således bli stämda för det. (Allt enligt de röster som hördes på årsmötet) Senast ändrad av Matrix | 27 februari 2010 | 21:08 Senast ändrad av Matrix | 27 februari 2010 | 21:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 28 Februari , 2010 Det blir väl förmodligen samma upplägg som finns i Torslanda lagun, en grind som öppnas med nyckelbricka, men ändå så mycket trafik så att det bara är att åka bakom en annan bil, Björlanda kiles hamn är ju 10 gånger större så den grinden kan ju kvitta, den kommer att vara öppen mer än den är stängd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 28 Februari , 2010 Som jag tolkade informationen från mötet så skall grinden vara stängd mellan 2200-0700. Andra tider är den öppen. Men vi har andra problem också. Folk har mycket dålig parkeringsmoral. Man ställer sig i en rad, sedan fyller någon på med en rad till, sedan ställer sig någon i en tredje rad och stänger således in bilarna i rad två? Hur fan tänker folk? Vid ett flertal tillfällen i sommar har det varit så här. Jag vill mena att det i grunden är GREFAB:s fel som inte målar upp parkeringsytan med rutor. Sedan används de sopcontainers som finns på området av obehöriga (fastboende grannar?) till allehanda skit. Därför är containrarna oftast överfulla innan söndagen är till ända, och det ligger fullt med sopor på marken runtomkring. Skönt att få skriva av sig lite i ilskan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 28 Februari , 2010 Hej. Jag tycker att en grind med kortläsare alt en magnetbricka till varje brygga vore kanon. Detta är standard i nästan alla hamnar i England. Detta minskar risken för tillgrepp i båtarna när de ligger i vattnet. Båtarna töms ju gissningsvis när de ligger på land. Inbrott i bilar kan inte hindras genom att montera en grind i en hamn med 2400platser där grindenäröppen hela den ljusa tiden på dygnet. En grind på varje brygga kan kallas äkta säkerhet och skulle kunna ge en lägre försäkringspremie ? Detta skulle jag vara beredd att betala en delför... /Zinderella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zinderella 0 Postad 19 April , 2010 Hur blev det med detta???? hade Svenska kyrkan en klausul att avgifter för parkering får inte tas ut? Enligt någon på mötet i Toleredskolan så skulle det finnas en sådan klausul. Någon som har koll ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tiger51 0 Postad 24 April , 2010 Tar dem betalt för att stå i björlanda på sommarn ? , Systemet som finns i lagunen i torslanda dungerar ju as dåligt , Nu har de därimot tagit bort all kontant hantering från Hamnen då det var så minga som satte i båten med lastbil , Så nu måste man åka ner till bra sommarmöbler i göteborg för att sätte i den =( jäv*a skit! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser