Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
nattsudd

Ny generator till Farymann?

Rekommendera Poster

Hej,

Håller på och gör om elsystemet. Har en Farymann 12 hk och generatorn är en Delco DN 460, 35 Ah. Jag har fått rekommendationen att sätta dit en ny generator som ger mer ström. Har inte bestämt mig hur jag ska göra. Men är det någon som har erfarenhet av detta, vilken generator som passar/funkar på en Farymann? Och var jag kan köpa någonstans?

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu så vet jag inte exakt vad som passar en Faryman. Själv så har jag en Yanmar med en en Japansk generator som ofta finns på Mazda bilar så jag åkte ned till den lokala bilskroten och kunde leta fram en kraftigare som hade ungefär samma fästen. Största problemet var att leta reda på en drivrem. Delco sitter ofta i Amerikanska bilar så hittar du en skrot som har Amerikanska bilar så borde du hitta något som passar.

Annars kan jag rekommendera  http://www.startmotor.se/ som verkar kunna ta fram det mesta när det gäller generatorer.

/Micke W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen Micke! Jag har kommit fram till att jag ska börja med att höra av mig till Torulf Dieselservice i Sthlm som har koll på Farymann. Om inte det ger något testar jag företaget du länkade till! Jag får väl återrapportera här sen, om någon annan är intresserad.

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag bytte på min Farymann för ett antal år sen tror jag att det blev ett hopplock av bilgeneratorer som generatorverkstan råkade ha.

Väsentligt är att fästena passar. Se upp så att du inte drar åt fästmuttern för hårt, lätt att spräcka generatorgaveln, jag vet!

För att komma ifrån det problemet har jag nu en mutter på båda sidor om resp. fästöra så jag kan dra åt utan att det blir spänningar. Att spänna remmen är ett eget kapitel, ledsnade totalt på att hålla generatorn i rätt vinkel med en kofot i ena handen och dra åt låsmuttern med den andra. Tog i stället en liten rörstump, en bult och två muttrar och gjorde nåt som liknar en vantskruv och ersatte generatorstaget med.

Nu är det en ren njutning att fixa remspänningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen! Ser framför mig hur jag står där och svär efter att ha dragit sönder saker... Glad

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...