kennan423 0 Postad 27 Februari , 2010 Har köpt mej en ny båt, då varvet skulle ha nästan 8tusen för att botten måla så skall jag göra det själv, dom märker ut vattenlinjen, skall man rubba upp utan lite så att färgen fäster bättre eller skall man grund måla med något innan bottenfärgen, Har aldrig målat en fabriksny båt innan. Tack på förhand. Kenny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Februari , 2010 Jag skulle både mattat ner och lagt på en epoxygrundfärg, typ Gelshieldeller liknande. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 27 Februari , 2010 Jag har också köpt ny båt till nästa sommar. Tänker inte måla själv, det är ett jäkligt jobb och värt ca 8000kr, hur stor båt är det? Glasfiber? Tänker låta min vara i sjön ett par veckor sedan tar dom upp den och målar den med epoxy nån antifouling.. då ser man var vattenlinjen går pga smuts/alger.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kennan423 0 Postad 27 Februari , 2010 båten är en örnvik pilothouse 640 längd ca 6,50 och bredd lite över 2m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 27 Februari , 2010 Håller absolut med! Har du en ny omålad båt så har du chansen att att utan ett allt för stort jobb epoxybehandla skrovet, en chans du inte har en gång till. Jag gjorde ett jättejobb med min Bavaria 31 Cruiser förra våren. Mattade ner 30 kvadratmeter båtbotten, tvättade av med thinner, lade på 4 lager epoxi och 8 lager på järnkölen och till sist bottenmålning. Det tog en vecka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kennan423 0 Postad 27 Februari , 2010 fy fasen det va lång tid, blir till att epoxymåla innan då, hur många lager skall man dra på, e ju lika bra att vräka på några, men man vill ju inte ha för lite och inte onödigt mkt, 4-6 lager eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kennan423 0 Postad 27 Februari , 2010 Grundfärg HEMPEL LIGHT PRIMER Epoxibaserad 2-komp. grundfärg för plast, stål, plywood, aluminium och ferrocement över- och under vattenlinjen. Minskar risken för böldpest. 6-8m²/liter. Borde ju räcka med 5 liter, eller skall man ha 7,5 liter borde ju räcka till ca 55-60 kvadrat, någon som vet vad det skulle kosta att lämna in den för enbart epoxy behandling, bottenfärg har jag nämligen redan , stod ca 10 liter längst en busshållplats till jobbet, stod där i en vecka , så jag tänkte tar jag inte färgen nu tar några ungar den och målar om alla skyltarna längst vägen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 27 Februari , 2010 Här kommer ett seriöst menat svar. Köp epoxygrundfärgen på Biltema. Den är billigast och gör samma jobb som de dyrare. Alltså, håller fukten utanför plastlaminatet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 1 Mars , 2010 Skepp å hoj Varför bottenmåla?? Se er omkring efter en båttvätt istället. Det funkar så bra så och det är ju ingen stor båt så den lär vara ganska lätt att hantera i tvätten. OBS! försök kontrollera resultatet innan ni åker iväg. Det har hänt mig att båten hamna lite snett så att bara ena sidan blev tvättad, det vill man ju inte betala fullt pris för. Vissa tvätt ställen har även en sms funktion som meddelar när blomningarna har kommit igång och när dom rekomenderar tvätt. Funkar kanon. Spar massa jobb, miljö å en gnutta pengar, tvätta i stället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kennan423 0 Postad 1 Mars , 2010 bor på västkusten, så dom där jädrans havstulpanerna sätter sej ju överallt, badar du för länge en varm sommardag så sitter dom nog fasen där man minst vill ha dom andrar att du bor vid en stor sjö eller östersjon, fel? bästa hade ju varit om man låg mellan 2 båtar som använder giftfärg, men man e ju miljövän så det e uteslutet för egen användning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mark77 0 Postad 2 Mars , 2010 En fråga mellan inläggen! Om man har en ny båt och låter den ligga i vattnet nån vecka, och sedan tar upp och behandlar, hur länge bör den torka ? Är det ens rekommenderat att göra så? Börjar bli tveksam.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser