Hybbis 0 Postad 27 Februari , 2010 Tänkte prova ankare av danforthtyp i sommar då jag har två stycken liggandes. Är det någon som vet vilken vikt på dessa ankare man ska ha i förhållande till båten? jag har ett 7,5 och ett ca 5 kg och båten väger ca 2,3 ton. ca 3m kätting tänkte jag använda till ankaret. Är jag helt ute och cyklar om jag ersätter mitt 7,5kg brucekopia från biltema med med något av dessa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 27 Februari , 2010 Ta det tunga. Nej, du är inte ute och cyklar. Jag upplever att Danforth är betydligt bättre än Bruce, och då var det ingen Brucekopia jag jämförde med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 27 Februari , 2010 Kryssarklubben har nyligen uppdaterat.... http://www.sxk.se/tekniska/btf/ankring/index_ankring.htm Ps kolla rörligheten hos danforth-ankarets led, själv fick jag med ett hoprostat vid båtköpet och det tog flera år innan jag ens fattade att det fanns en led. Fiskarna där nere i djupet måste skrattat sig fördärvade över det fåniga ankaret med flyna uppåt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser