Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Terrafobica

Jordfelsbrytare som bara bryter hela tiden

Rekommendera Poster

Hmm...men att framgångsrikt kringå jordfelsbrytaren tyder väl på fel i den, inte specifikt på elmätaren? Riktigt korta avbrott på endera av faserna (givetvis just din, om Murphy är vaken) kan väl orsaka avbrott just i JFB. Den är ju konstruerad för att bryta känsligt och ända tills någon manuellt återställer.

Elmätaren har inte denna egenskap, den känner av magnetfältet runt kablarna och har ingen makt att självständigt bryta strömmen. Hade du kopplat förbi elmätaren - vilket ju iofs är olagligt - och då märkt att avbrotten försvunnit, så hade jag begripit resonemanget. Hur vet du helt säkert att inte korta avbrott förekommer på just din fas? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min jordfelsbrytare (på elverkets 220V utgång) löser inte ut vid strömavbrott (typ när jag stoppar verket eller stänger av på utströmsbrytaren).

Inte heller behöver jag trycka på återställningsknappen på någon av mina andra (portabla) jordfelsbrytare när jag tar bort dom från ett uttag och stoppar tillbaks i uttaget i bostaden ?

post-22127-1394236272,0412_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En jordfelsbrytare slår inte ifrån vid elavbrott.

Slår en jordfelsbrytare ifrån ligger felet efter den, felet kan ALDRIG ligga innan den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Attans, där sprack ju även den teorin. Alla jordfelsbrytare är alltså okänsliga för avbrott, också en bra förklaring till varför min googling misslyckades. Borde jag begripit, men men.

Så antingen fel i jordfelsbrytaren eller nånstans efter den, är det som gäller...
för startströmmar, strömspikar mm hanterar den väl normalt galant? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om strömbildaren är helt ny så kan den ju ha fel, bra i så fall att reklamera när garantin fortfarande finns kvar.

Skulle nog låtit mäta den och resten av anläggningen med en isolationsprovare medans fukten fortfarande dryper. Elektriker har väl såna här...http://www.bevingelektronik.se/upl/files/2757.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om nu felet inte kan ligga innan brytaren, varför fungerade då allt när jag under en period lade mig på en av de andra jordfelsbrytarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan ju vara jordfelsbrytaren som är felaktig. Sånt går att mäta upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske vore värt att mäta upp ändå.

Det är väl strömbildaren som fått nån läcka och isoleringsfel.

Kan du mäta på den? Det är inte alltid man ser det med ett lågspänningsinstrument men troligen kan du se att det inte är oändlig resistans (som det ska vara) mellan nån av faserna och jord mär den ligger i vattnet.

Ställ in instrumentet på motståndsmätning och t.ex 100 kOhm. Sätt ena mätsladden på ena stiftet till strömbildarens stickkontakt. Sätt denandra sladden på jord. Då ska inget värde visas eller oändligt.

Göra samma till andra stiftet på stickkontakten.

Gör samma sak på högre och högre mätområde tills du får ett mätvärde. Detta ska väl vara högre än ung. 100.000 Ohm, 100 kOhm.

Med 100 kOhm blir strömmen bli I=U/R 230/100000 mätt i Ampere (A) 0,0023 A eller 2,3 mA som jordfelsbrytaren kan klara av.

Man ska helst mäta med en megger som mäter med mer realistisk spänning än de få volt som ett universalinstrument mäter med t.ex 9V.

Men det ger en fingervisning och lättare att utesluta apparater som ger oändligt högt motstånd (som det ska vara på en väl isolerad apparat) vid mätningen.

Tycker du det verkar svårt, mät och skriv vad du fick.

Låt alltså strömbildaren ligga i vattnet och mät på sladden på den.

Jordblecket - ena stiftet

Jordblecket - andra stiftet

Vad blev det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina teorier är

a) Som sagt, fel på jordfelsbrytaren. Förmodligen enklast att byta den. Inte speciellt dyr.

B) något mindre jordfel i ansluten utrustning som kommer fram ibland när det blir fuktigt.

Nu verkar ju problemet vara löst med ett extra vanligt jordat uttag. Även om det är B) så är det knappast personfara i ditt fall. Strömbildaren sitter ju nere i sjön, lamphållare och kablar har ingen utifrån åtkomlig metall.

Vet inte riktigt hur man kan mäta upp en alltför nervös jordfelsbrytare. Man kan ju testa vilken felström den löser ut för. Men om problemet är att den löser ut för jordfelsström 0 mA, hur mäter man då? Enklast att byta helt om man misstänker fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast om strömbildaren fått ett läckage så borde det väl ha brutits på någon av de andra jordfelsbrytarna också?  Men det gjorde det inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi får väl kolla upp det någon gång under sommarens lopp Anders, för nu finns det viktigare saker att fundera på, virre t.ex.  Ska vi dricka whisky och heja på Salem i båten på lördag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm...Vad jag begriper så är isolationsprovares höga spänning ett sätt att ev provocera fram gnistor, inte bara att högresistansmäta med precision?? Dessa förmodade interna gnistor kan nog bara uppkomma vid högre spänning än den vanliga multimeterns batterispänning.

Är isolationsavståndet litet så kan ett test, med spänningar som efterliknar verkligheten, nog plötsligt tända gnistor/jonkanaler som förändrar allt, tänker jag mig?

Det kan sas spraka och ledas ström på de mest oväntade ställen.
Särskilt lindade motorer kan nog åstadkomma rejäla kortslutande gnistor, så isolationsavståndet/ testspänningen bör kanske därför vara anpassad till detta?

Jordfelsbrytare har väl viss tolerans vid tillverkningen, så kanske är faktiskt bägge inom toleransen men ändå lite olika. Ifall den ordinarie är en smula känsligare så kan den kanske bryta oftare, ifall felströmmen ligger nära gränsen 30 mA? Bägge JFB kan med andra ord möjligen vara okej, trots krånglet?

Jag skulle därför inte väntat till sommaren med elektrikern, för då har nog allting torkat upp och testerna blir antagligen mindre relevanta.
Ett proffsigt isolationsprov plus JFB-test i den nuvarande fukten verkar vara ett bra och verklighetsnära argument, ifall garantianspråk blir aktuellt på strömbildaren !?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa jordfelsbrytare kan bryta vid 5 mA. Sen är nog gränsen inte alltför exakt. Jag har provat några hundra elkaminer som trasslat och de kan gå bra på ett ställe några dagar medan på ett annat ställe kan det ta några minuter. Felet syntes både på megger och vanlig multimeter. Minst 200 kOhm bör man ha. Helst några MOhm

Det är nog nästan alltid det man ansluter som ger felet av naturliga orsaker. Att en apparat skulle gå bra bara för att den är ny är inte alltid så relevant. Ofta är det i början som felen uppträder. Inträngande vatten i en elektrisk konstruktion är en vanlig orsak till jordfel.

Det är rätt naturligt att en dränkbar pump eller strömvirvlare är en riskapparat.

Liksom en kontakt på bryggan som det regnar i. Eller en elkabel med skärsår.

Det ÄR lätt att mäta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En jordfelsbrytare som klipper kan i bästa fall bero på ett sånt enkelt fel som att du har ny och gammal el till samma brytare. Detta har hänt mig men som sagt det vore nästan för enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

30 mA och 230V betyder ca 8kohm mellan fas och jord . Borde vara mätbart om det är felet.

Är det ett överslag så svårare att mäta för det är mycket större resistans vid lägre spänningar som ohmmetern mäter vid.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg just en intressant tabell:

http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Installation_av_jordfelsbrytare.pdf

Sidan 31; Ungefärliga läckströmmar hos vanliga elektriska produkter.

...

Apparater med högre effekt tillåts avge högre läckström. I standarder
för bruksföremål (SS-EN 60 335-serien) tillåts högst 10 mA läckström
för kommersiella apparater, till exempel apparater för storkök.

Dvs strömbildaren kan mycket väl ha en del läckström som ihop med lite extra fukt i kabelkontakter kan komma över 30mA. 30mA är inte så mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessutom är det så att en jordfelsbrytare nästan alltid löser vid en mindre ström än den angivna. Ofta ned till ca 60-70 % av märkströmmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...