Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
rgsson

Lucka mellan akterkoj och stuv?

Rekommendera Poster

Hallå!

Har planer på att göra hål och sätta en stuvlucka av något slag mellan den bakre väggen i akterkojen och stuven. Den delen av stuven kan man inte komma åt på ett bra sätt varför den är helt outnyttjad. Någon som har idéer eller tips hur man skall kunna göra detta? Bara stoppa in sticksågen och hoppas på det bästa? Luckan måste vara så stor att man kan få igenom större saker samt sticka in ett huvud och en arm för att kunna skruva på saker och ting.

Hur stora färdiga luckor finns det på marknaden? Jag har bara sett typ 20x30 cm vilket är på tok för litet.

/R

post-24349-1394236258,3597_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns visst en inspektionslucka på hjertmans med hål på 390x445. Borde väl fungera, men någon som vet om det finns ännu lite större luckor?

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu känner jag inte till båten alls.
Men det finns inte en risk att skottet har någon bärande funktion? Exempelvis för roderskädda, hjärstock eller back-/akterstagsinfästningar?
Då bör man ju fundera på vad en håltagning innebär för hållfastheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för synpunkterna! Hjärtstock och akterstagsinfästningar sitter längre akter ut. Risken skulle vara skäddan som jag måste kika lite närmare på. Skäddan går ju utmed hela botten akter om kölen, så det bör inte vara något problem där heller, men allt sådant måste kollas upp innan jag sätter sågen i båten.

Det finns lite inspektionsluckor på marknaden efter en lite närmre titt. Dock är nästan alla gjorda för byggsvängen i sexig plåt. Kanke löser sig om man klistrar på lite teakfanér?

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men du - om du sågar ut fint och försiktigt med en bra sticksåg och rundade hörn bör du ju kunna använda den utsågade biten som lucka. Skruva/limma lister på insidan av skottet, montera på eventuella gångjärn och lås efter smak och behov. Och vips har du en billig lucka som smälter in i miljön och dessutom lyxar till det med obruten ådring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där var en bra idé! Tänk vad bra det är med forum ändå ;-)

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Förra året monterade jag en badplattform på min Alpha. För att komma åt att skruva fast den på babordssidan var jag tvungen att såga upp ett hål som beskrivs ovan. Jag satte i sticksågen och sågade ut ett rektangulärt hål. Använde sen den utsågade biten med lister och gångjärn som lucka. Enkelt och snyggt. I år fick vi problem med dieseltanken. Jag såg som enda möjlighet att demontera tanken för att göra ren den för hand. Då fanns redan luckan där vilket hjälpte mig mycket. Har nu ett extra litet stuvutrymme i det annars helt outnyttjade utrymmet akter om akterruffen.

Alpha 125 Aiolos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Perfekt! Det är ju precis så jag vill ha det.

Tack för meddelandet, då vet jag att det är möjligt. Ytterliggare en sak att skriva upp på att-göra-listan mao.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej R!

Den jag sågade upp var cirka 25x25 cm, men man kan nog ta 30x30. Det finns inget bakom som hindrar. I nederkant mot skrovsidan var plasten tjockare p.g.a. förstärkningen av skottet.

Sickar med en dålig men ändå ..... bild.

mvh

Magnus

post-43016-1394236515,95_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utanpå liggande gångjärn stör mig, för övrigt ser det bra ut.

Kallewink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste inte själva luckan vara större än hålet för att gångjärnen skall vara gömda bakom luckan? Det är ju biten man sågar ur som man använder som lucka, så jag ser ingen annan lösning.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gångjärnen kan ju också skruvas på snittytorna. Är inte luckan tillräckligt tjock kan ett par lister limmas fast på andra sidan om det inte stör nån på den sidan, t.ex mot stuvutrymme.

Det är väl det vanligaste sättet att skruva fast ett gångjärn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp Forgus helt riktigt, finns hur många typer som helst av gångjärn, alltid något som passar.

Har kollat på en som byggt en enormt fin båt på nätet, sen förstörs hela intrycket av utapåliggande gångjärn i hela båten.

Kanske lite yrkesskadad

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är klart. När ni nämner det så...

Tack för input!

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hålet är uppsågat och listerna kapade. Det blir lister runt om luckan.

Tänkte på det där med gångjärnen. Visst blir det snyggare om man inte ser dom, men mycket enklare att montera dom utanpåliggande, så så får det bli.

Vilket enormt utrymme som man har gått miste om alla år! Skall bli oerhört skönt när allt är klart och man kan börja stuva undan en massa saker bakom luckan.
Nu har man dessutom chans att montera badbrygga...

Bilder och beskrivning kommer upp på bloggen när allt är klart.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...