Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Shibbydudfe

Köptips Daycruiser

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har bestämt mig för att inskaffa min första båt!, 
Valet har hamnat på en Daycruiser, med övernattnings möjlighet.

Jag har ingen direkt koll på båtar, så jag vänder mig till er!.

Har blippat omkring på Blocket och hittat följande.

Bella 621 DC
Örnvik 620 Sport
Mariah SC19
Askeladden 535 Invader
Campion 535 CD

Finns säkert ännu bättre val smile1.gif


Mina krav är följande:
-Sittplats för 5-6 personer (stort med bord)
-Övernattningsmöjlighet (2pers)
-Hastighet över 30 knop
-Om man vill ska man kunna köra hyfsat bränslesnålt.
-Bra vattenegenskaper
-Båten är helst ej äldre än 10 år.
- om trailern är billig till båten smile1.gif
- Möjlighet för vattenlek, fiske, weekendturer.

- 4takts motor är inget krav, men önskvärt

Prisklass 190 000 - 230 000 (EV mer, om det är en stor fördel)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ev. går det att hitta nån Yamarin 6110 med 115 hk som kan ligga i ditt övre prisläge.

Den båten gör sig bäst med 150 hk.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En flipper 630 Dc eller Bella 620 dc eller ryds 620 Dc.

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang. Askeladden 535 Invader så är det en fin båt men för liten om du skall vara 5-6 vuxna. Jag hade en -05:a men bytte till en 605 Explorer efter 1,5år just p.g.a. storleken. Men visst en jättebra båt att börja på båtlivet med. 

  

Jag skulle tro att de flesta dc-båtar under 6 meter är för små för 6pers. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har själv en Bella 620DC med en 115hk Yamaha som jag är helnöjd med. Med dom kraven du har tycker jag inte att du skall välja en DC under 6 meter. Du får bättre plats och dessutom går båten mycket bättre i sjön. Jag tror dock att du får lägga till ett par 10-tusenlappar.

Lycka till!

ansgot

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips på vägen är att ta största godkända motorn för båten då denna typ av båtar med ganska v-format skrov och vikten ganska långt bak ofta behöver lite extra pulver för att plana lätt/fort speciellt om man lastar i 6pers a 90kg eller likande.

I en styrpulpet där du kanske har 2-3 pers. framför pulpeten är viktfördelningen en helt annan.

Jag köpte min Askeladden med en 90 Optimax men bytte sen in motorn mot en 115 vilket passade båten mycket bättre, så ta den billigare vägen och köp med största motorn direkt.

På 605:an hade jag en 150 Optimax och det var en kanon kombo!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej!

tror ej ett du hittar någon kvalitets båt för dessa slantar!!!

Det låter som du behöver en fjord dolphi 900

bra  i grov sjö. frun i huset  gillar när det känns tryckt att åka båt ??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är kanske som det skrivs är hur mycket mer är du villig att lägga..230 kommer man inte så långt om du vill ha en kvalitets båt som dessutom skall ha en 4-taktare...

Så titta kanske på nått äldre med inombodare:fjord eller Draco?  kan ju bli problem att traila med ett B-kort.

Om du lägger dig runt 250 så hittar du 21 fotare med 4-taktare.

/Jonas



Senast ändrad av 5756 | 27 februari 2010 | 08:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ryds DC-modeller är prisvärda och sjösäkra, bör kunna hittas i denna prisklass. Apropå bränsleförbrukning, så satsa på en fyrtaktsmotor, så får du också enormt mycket mindre oljud från motorn ombord. Moderna fyrtaktare är fantastiskt mycket tystare än gamla 2-taktare.

 

Själv har jag en Ryds 570 DC från 1989 och med ny inredning känns den väldigt fräsch, trots sin ålder. Övernattning för två personer är inga problem, men det är inte optimalt att sitta 5-6 personer i sittbrunnen för fika etc, även om det går. Skulle nog rekommendera dig att titta på en minst 20 fotare. Eller varför inte en Flipper 620?

 

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade satsat på en amerikansk båt. Bayliner eller Sea Ray.

Köper du exempelvis en Bayliner 192 så kan du få en ny för 250 tkr med alla garantier osv.

http://www.blocket.se/orebro/Bayliner_192_Discovery_25750747.htm?ca=11&w=3

Det amerikanska båtar saknar i jämförelse med sina europeiska konkurrenter är mest teakdetaljer interiört, där det är plast i jänkarna. Men med tanke på att priserna är så pass mycket lägre tycker jag ändå att mycket överväger till jänkarnas fördel. Dessutom slipper man ju hålla på att slipa, lacka och fixa för att det ska se snyggt ut. Finns det någonting som är fulare än grådaskiga teakdetaljer? Då väljer jag hellre plast!

Ska man ha en båt i samma prisklass och storlek och köper en nordisk båt, ja då får man nog ofta titta på 10 år gamla båtar. Med allt vad det innebär i form av problem med motor/drev. Är ju inga billiga saker direkt om något behöver bytas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag älskar min amerikanska DC men det finns inte direkt någon teak i den som vi svenskar vill ha. Enligt mig själv så har jag den perfekta båten, 24 fot, snygga morderna linjer, tre som sover i ruffen (2 vuxna ett barn), spritkök, kylbox, porta potti & dusch på badbryggan. Fet motor på 250 hk som jag inbillar mig drar normalt med soppa men säsongen är kort och plånboken står på vid gavel under sommarmånaderna. 7-8 personer sitter bekvämt i sittbrunnen och V8:an gör sitt. Såg att det fanns ett par stycken på blocket för 200-230 tkr, slå till, du lär knappast bli besviken. Ops, glömde nästan, båten gör 40 knop vare sig det är en eller fyra i båten. Trailer kan du säkert få med, oftast en US trailer som funkar i 80 km/h men som inte är godkänd i Sverige, prislapp på denna; 10-20 tusen. Lycka till med båtköpet.

 

Bayliner 2352

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har en Bella 621 DC som jag är väldigt nöjd med, 620 DC är i princip samma båt. Jag har en Optimax 115 hk på den och den räcker till, men om jag skulle köpa en begagnad så skulle jag titta efter en med Verado 135 eller 150 på. Då får man en del extra kraft och kan köra på lite lägre varv, samtidigt som man får de fina elektroniska reglagen. Jag skulle även se till att det sitter digitala instrument på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...