Gå till innehåll
måndag 16 september 2024
pgh73

Masttoppen?

Rekommendera Poster

Jag var ute i mastskjulet idag och kollade lite på masten. Det ser inte helt bra ut då spinfallet löper innanför förstaget. Det måste väl gå utanför förstaget? Är det bara till att byta plats på dem båda eller?

post-27694-1394236257,9613_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På de aluminiummaster jag haft har det funnits en liten bygel som sitter längst fram på masttoppsbeslaget. Dvs över förstaginfästningen. Hoppas blocket till spinackerfallet syns på bilden

Jag funderar på att göra ett beslag på  masten som skall monteras ovanför masttoppsbeslaget och är avsett hissa en genacker rulle i. Till rullen tänkte jag ta min nuvarade Genuarull som är av CU-typ. Dvs om jag kan få den att fungera. Beslaget tänkte jag skulle sträcka sg fram ca 20 cm framför förstaget.

tommy

post-945-1394236258,1495_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som du skriver så är det inte så bra att spinnfallet löper innanför förstaget utan att det borde vara framför förstget. enligt din bild så sitter spinnfallet lite lägre på masten än vad förstaget gör men det borde väl gå att skifta plats på dom om inte förstaget blir för långt då det fästes in lite lägre på masten men det kanske går att justera förstagets längd så att det passar.

på min båt så hade jag samma problem när jag skulle segla spinnaker första gången men jag skiftade bara plats på förstaget och fallet, det skadar inte att prova o se om det går Glad

/peppe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har rulle till förseglet kollas så att förstaget gåt fritt om du byter plats på dem.
Ser ut som någon flyttat om för att få plats med förstagsprofilen.

 Är det en Accent 26 du har så kanske du hittar hjälp på www.accent26.se

 



Senast ändrad av Jimsan | 26 februari 2010 | 15:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, visst är det en Accent 26:a. Ska testa att byta plats helt sonika. Självklart har jag koll på accent26.se :-))

/Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...