Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
nemtrix

En historia om kampen mot snön

Rekommendera Poster

Det finns snö i Göteborg! Nu snackar vi alltså inte om frosten som vi göteborgare brukar kalla snö utan den här vintern är det äkta vara som pryder våra båtar. Ett vitt puder som fullständigt tagit över vår vackra stad. Och kallt har det varit också. Min båt såg lite dyster i -5 grader där hon stod i väntan på det som kallas vår.

Jag sladdade in på den tomma parkeringen vid lunchtid för att skotta av båten efter helgens nederbörd. Stora vita vallar låg mellan mig och båten. I början trippade jag och försökte undvika att få snö i dom väl valda lågskorna som klädde min fötter. Men när snön nådde midjan blev det mer en aggresiv kamp. Med hjälp av svordommar och 2 stelfrusna händer nådde jag till sist Moa. Presenningen såg lite ansträngd ut under 1 meter snö.

Till slut var båten ren och jag ställde mig på akterruffen och blickade ut över marinan. Det är då jag ser årets första vårtecken.

En gubbe med pensel i handen lyssnande på P4.

Blir självklart nyfiken, och pulsar bort till båten han sitter vid. Under båthuset står det säkert 10 värmefläktar. Värmare än afrika är det.

Jag hälsar och undrar om det inte är lite för tidigt för sjösättning, gubben vänder sig om och ler, sen säger han.

- Du grabben, isen släpper om 1 vecka och om 10 dagar ska jag sjösätta.

Återstår att se om gubben har rätt.

Trevlig vår på er, nu ska jag skotta fram grillen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha, penselgubbar tillhör ett släkte som nog borde erbjudas vårdplats nånstans.
Går väl iofs att lacka, men att sjösätta om ca två veckor?

Men optimister har kanske sammantaget mer kul än andra, så hur blir man en äkta penselgubbe egentligen?...:) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Penselgubbe

Penselgubben är lättast att få syn på mellan mars och juni när han utför pysseljobb inför båtsäsongen. Lätet går inte att ta miste på eftersom alla penselgubbar nynnar på lasse dahlqvist. Du finner troligtvis penselgubben under någon träbåt men han går även att finna under mer moderna plastbåtar av långsammare modell.

Vårpälsen består av blåa hängslebyxor och t-shirt. Lägg även märke till den trasa som ofta hänger i bakfickan.

Ska du penselgubbespana är det rekommenderat att hålla ett visst avstånd eftersom penselgubben gärna visar revir genom att gorma.

Penselgubbens hona kaffegumman är dock av snällare sort. Honan gillar till skillnad från hanen att umgås i flock, detta kallas kafferep.

Arten kommer ursprungligen från varven i Göteborg men har nu spridits och återfinns lite överallt i vårt avlånga land. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som en skröna. Isen i Göteborgstrakten släpper inte i vikarna på minst en månad. Vem ställer sig till midjan i snön med lågskor? Visserligen ligger snön hög mellan båtarna men inte midjehög i hamnarna i västra Göteborg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lasse...så mycket känner du väl mig vid det här laget? klart jag ser det som en skröna men vore kul att få ett svar från trådskaparen, ligger själv inomhus på torslanda lagun och blev lite orolig i söndag efter allt som var skrivet om takras runt götet, tog mig en tur dit ut i söndags, men det var inte ens plogat så man kunde komma fram till hallen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Hinsholmen sköts plogningen exemplariskt. Har inte någon gång råkat ut för att det varit oplogat. Är nere till den infrusna båten varje dag. Samt besöker klubbstugan för att intaga dagens kaffetår vid 12-snåret. Kommer förmodligen inte ut förän i början av april.

post-571-1394236258,0766_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var först till mastkranen förra året. Även då låg det is i hamnen. Inte lika tjock, men fick ta ut min isbrytar för att få min segelbåt till mastkranen.

post-571-1394236258,1041_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den tåligaste penselgubbe jag träffat hade målningen bokstavligen i blodet.
Gav sig själv insulin med en sån där fjäderbelastad stilett-injektionsnål, sades det respektfullt på varvet. Alltså rakt igenom hängselbrallornas ungefär 27 lager färgstänk, och rätt in i låret.

Sen mådde han prima igen. Inget dalt där inte... Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Händelsen utspelar sig på en mindre marina strax väster om kornhall, alltså utanför kungälv.

När vinden pinar på från havet bildas det extrmt höga vallar bland båtarna, lågskorna var mina arbetsskor. (kanske skulle ta armekängorna nästa gång)

Och visst finns penselgubben. Ska ut imorrn och se om han är klar. Med tanke på regnet som kom idag så kanske han får rätt, vem vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

P4, huh, ja ryser i hela kroppen när jag tänker på det, läskig historia:)

De va väl inte så att du hittade en sjövattensil i mässing när du ändå var i båten;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan det bli stora drivor mellan båtarna. Jag har båten på Orust och det var inte lätt att ta sig fram till den när jag kollade till den nu i veckan.  De största drivorna var lätt över 1,5 meter höga.

Ingen snö på pressenningen, men ett par dm i båten!  Jag hade lämnat förpiksluckan på glänt för att få så bra luftbyte som möjligt och genom den och den lilla öppningen i presseningen i fören hade det blåst in en massa snö.

Nu är båten urskottad o luckan stängd i väntan på våren.

post-10001265-1394236259,1155_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fan tror att du har humor.

här i sundsvall har vi nog 4 veckor o 3 tag inna vi kan rycka pressen från pjäxen.

lycklig ni som bor i götet!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vist är vi lyckliga som bor i Götet, Själv har jag nu gåt 3 dagar på landvetters tak med snöslungan och köttat ner snö och det tar aldrig slut, men vist det kan nog snart bli platts mellan isflaken i sjön. (Lågskor haha den va smart )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du jag letade faktiskt efter den men utan att finna, ska kolla vidare idag. Eventuellt ligger den i garaget, jag har mer båttillbehör än watski.Flört

I värsta fall ligger den i någon snödriva runt båten och då lär vi få vänta på att det töar mer. Jag hör av mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...