PaulIron 0 Postad 25 Februari , 2010 Hej, sprillans ny här på maringuiden. Jag och en kompis funderar på en segling jorden runt om cirka 1 år och håller på och letar båt. Budgeten för båten är rätt begränsad, maxpris satt till 100 000 kr. Jag undrar om ni proffs har några idéer på vilka båtar som kan fungera på en segling jorden runt och samtidigt vara skonsam mot plånboken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 25 Februari , 2010 Hej och välkomna! Lista på lämpliga båtar som kan fås för under 100k: Allegro 27 Amigo 27 Misil II (HR24) Vad kort den blev... Det finns många fler båtar än så, mend det var vad jag kunde komma på nu. Tänk på att det inte slutar med inköpet av båt utan mer kommer till för att få båten i ett skick för en sådan resa. Räkna med 50-100k till. Man kan också köpa det billigaste man hittar och ge sig iväg som man går och står. Andra har gjort det innan och det är upp till er vilken nivå ni vill lägga er på. Lycka till! Senast ändrad av cerber0s | 25 februari 2010 | 10:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Februari , 2010 cerber0s glömde Storfidra. Jag råkar faktiskt ha en ståendes som jag hade tänkt sälja, när jag när jag avslutat lite påbörjade arbeten. Men när det blir - vete katten. Havsfidra är ju heller ingen dum båt, men mer än en man i en sån är nog lite mycket. Sen har man ju seglat långt i tex Vega. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 25 Februari , 2010 f-låt Tänkte faktikst på storfidran, men var inte säker på att den föll under 100k. Kom på ett par till: Nord 80, lite dyrare och man ska ha tur om man hittaer en under 100k, men det är inte omöjligt. Det är rätt mycket mer plats än i de andra. Compis 28 Ligger runt 100k /- 20k beroende på skick och byggkvalitet, många var halvfabrikat. Av ovanstående båtar har jag bara erfarenhet av Misil II och Compis 28. Compisen är rymlig inuti och har en trevlig inredning. Den är styv och tål mycket vind, går bekvämt i sjön och är väldigt rolig att segla. Nackdelar är att den är lite tung på rodret och sittbrunnen är för stor. Jag är 180 cm lång och har svårt att ta spjärn någonstans när det lutar. Är man kortare än jag så åker man som en smörklick i ett hett stekjärn. Misil II seglar fint, är otroligt välbalanserad och tål, ävcen den, mycket vind. Vi kryssade med våran i drygt 30 m/s tills det började regna och man hade behövt cyklop för att fortsätta (det var en åskby och vi hade ingen motor). Medans Compisen lägger er precis på budget så lämnar Misilen lite utrymme för förbättringar innan ni kommit upp till 100k. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Februari , 2010 Du behöver inte be om förlåtelse. Skulle jag få ut allt jag lagt ner på henne, förutom arbetet, så får man väl nästan dubbla de 100 000kr. Lite om de jobb jag gjort kan man läsa och se bilder på http://thallatha.blogspot.com/2009/12/storfidran-undet-tak-2005-2007_6617.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 25 Februari , 2010 Oh! Fin blogg! Vad lustigt att Fjorden heter Thalatta. Ovan nämnda Compis 28 hette också Thalatta. Se havet om jag inte minns fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 25 Februari , 2010 Ja så har vi vegan som toaen skrev mycket båt för pengarna många har gått långt läs boken ( alla sa vi skulle dö ) eller se hemsidan om deras färd runt jorden http://www.runtjorden.com/ dom var som mest 5st i båten det är sällan båten som avgjör om resan ska bli en njutning utan besättningen och vädret Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Februari , 2010 Lite OT men tack för det. Min Bianca 27 hette faktiskt Kompis dock med K. Namnet hade något med Beppe Wolgerts barnprogram att göra och som på något sätt satte spår så att båten fick det namnet. Fjorden heter faktisk Thallatha. Har också uppfattat det som Se havet. Notera den något annorlunda stavningen. Det är alla mina initialer i dubbel bemärkels, plus en liten extra knorr av efternamnet. Var och tittade på en stålbåt på Kornhalls varv vid nordre älv, där Gunnar_ ligger med sin stålbåt. (Undrar hur det går för honom.) Båten jag tittade på hette Thallata och jag fastnade för namnet, dock inte för båten. (kanske lite) Sen har jag haft ett par båtar efter det, men de har haft namn som antingen vari så bra att jag inte velat byta eller så inmärkt att jag inte ides att byta trotts att jag ville. Fjorden hade inget namn som gick att få fram så då passade Thallatha bra. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 25 Februari , 2010 Slår alltid ett slag för cutlass 27. Finns en på blocket nu, några som avbröt sin långseglar plan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PaulIron 0 Postad 26 Februari , 2010 Tack för alla svar, jag läser på så ögonen blöder Cutlass 27 verkar ju verkligen vara mycket båt för pengarna och det kommer då att finnas utrymme för extra kostnader som kommer när man ska göra en långsegling. Vad är nackdelen med Cutlass 27, varför så billig jämfört med ex. Compis 28 eller Albin Ballad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 26 Februari , 2010 Udda båt i Sverige. Googla litet och du finner att båten har gjort många långa resor och är populär i England. Bra val, skulle nog välja den framför allt annat som nämnts i tråden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hjulben 0 Postad 26 Februari , 2010 Hej Tycker gott du kan titta på en Witus 27 som jag har. Den har allt som en långseglare vill ha, visst en udda båt men med en känd konstruktör(Arvid Laurin) ja har seglat min hårt utan problem hon har lång köl som gör henne lugn och sävlig. roligare en en vega tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 28 Februari , 2010 I dag dök en Cutlass 27 upp på blocket - sprucken långfärdsdröm stod det i annonsen. Kolla på den, ligger i Stockholm. De har kanske en del förberett för långfärd som du kan få med EDIT: du hade redan fått detta tip ser jag nu, men i dag dök den upp överst igen - kanske desperata? Det kan vara så att de köpt mer långfärdsseglingsutrustning som de försöker sälja separat för att få mer betalt men är de riktigt bråttom går det nog att diskutera. Senast ändrad av ciaraud | 28 februari 2010 | 08:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pigvinen 0 Postad 28 Februari , 2010 Vet man inte vadför båt man söker då är det bättre att stanna hemma så spar sjöräddnigen ett uppdrag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Februari , 2010 ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 28 Februari , 2010 Och har man inget vettigt att skriva så kanske man borde låta bli, så spar vi in på sarkastiska inlägg. If då? Lite liten kanske, men många är de som seglat långt med dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 28 Februari , 2010 Bry er inte om honom/henne, bara ett troll till. Kolla hans/hennes andra inlägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redneck 0 Postad 1 Mars , 2010 (Utan att nämna Hurleys)... L28an perfekt långseglare... går att hitta för 100' ibland tom under! Cutlass 27. nice långseglare har sett för 45' ngn. gång ngn.stans = leta Allegro27an koster & rejäl. tycker personligen inte om den utanpåliggande järnkölen, vatten tränga upp bakvägen?= rost!? Storfidra. Känns rejäl!? Såg ett renov. Van de stadt obj. på Blocket för 30' stålseglare/ långkölad & perfekt! Såg en Andevourer?! Ferrobetong på PBO's sida 20'(?!) renoveringsobj. men oj vilken båt! Ett till: Köp ingen fenkölad lättdeplc. båt (vad ngn. än säger) det är INTE ngr. lämlpliga långfärdsbåtar= tröttar ut vem som i grov sjö, inga vindroder funkar fullgott mm.mm Sen kan man kika i England/ tyslkand/ Holland tex. Lite udda märken för oss här hemma. men riktiga sjöbåtar! Ett annat tips: köp Practical boat owner Eng. båt mag. som ofta tar upp Bluewaterboats egenskaper, båttester osv. Fantastiskt bra mag för oss med långfärddsdrömmar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PaulIron 0 Postad 1 Mars , 2010 Vi var och kikade på Cutlassen, men blev lite tveksamma av olika anledningar. Exempelvis hur bra är det med en mast som inte är genomgående? Låter som det kan bli lite klent om det friskar i eller? Sedan saknades rullsegel m.m. och en hel del andra jobb vilket gjorde att den inte blev så billig som vi först trodde. Men det största frågetecknet vad som sagt den icke genomgående masten, vad säger ni om det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eirisch 1 Postad 1 Mars , 2010 I den storleksklassen som båtarna nämnda ovan är det väl rätt så ovanligt med genomgående mast? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 1 Mars , 2010 Finns för och nackdelar med både genomgående mast och mast som står på däcket. Med rätt dimensionerad mastsötta eller mastskott så har du samma hållfasthet i en mast som står på däck. om båten har genomgående mast eller inte tycker jag inte spelar någon roll och det ska inte vara avgörande. Den förra båten jag hade, en Amigo 40, en 31 fots koster, mycket kraftigt byggd med ett elakt mastskott hade masten på däck. Våran nuvarande båt på 41 fot har båda masterna på däck med två rejäla rostfria stöttor under. Ska man långsegla så tycker jag att det är frågan om man ska ha rullsegel, om man bara har ett förstag. En rullgenua är i princip värdelös när det böåser mycket och man måste minska segel. Det är inte bra att inte kunna sätta en stormfock. Stormfocken kan givetvis sättas på rullen om man vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eustace 0 Postad 1 Mars , 2010 Nä, det är väl få i den storleken som har genomgående mast. Cutlassen är rejält förstärkt under mastfoten (och på de flesta andra ställen också) och riggen är ju med väl dimensionerade dubbla undervant m.m.. Så den tål att seglas med. Dock bra att ni tänker på utustning m.m. Det kan ju dra iväg kostnaderna rejält. Men rata inte cutlassen med tanke på kvalitet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redneck 0 Postad 2 Mars , 2010 PAul Iron. Ni bör kanske läsa på lite mer om för & nackdelar. Lite mer gedigt kunnande när det gäller båtar, lämpliga för långsegling. Annrs bör ni nog fråga ngn. som har bättre koll på detta!? Risken är att ni går på en mina är överhängande! I all välmening! Köp Culassen om ni vill ha en mkt. bra sjöbåt, dessutom Lloyd klassad = borgar för säkerhet & styrka! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 292 Postad 2 Mars , 2010 Annrs bör ni nog fråga ngn. som har bättre koll på detta!? Det är ju det de gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redneck 0 Postad 2 Mars , 2010 absolut Paul. Men åka & titta på en båt, & sen ifrågasätta varför masten står på däck. låter konstigt i mina öron! Oavsätt detta Läs lite böcker i ämnet, det är nyttigt. Dessutom vad jag menade med ev. Mina är ju att tex: Kalle har en maxi 68a som han tycke rär VÄRLDENS bästa långseglare, & ngn. har ju faktiskt seglat denna över the great pond är ju inte nödvändigtvis ett bra val för det, menar jag! & varsegod föresten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
redneck 0 Postad 2 Mars , 2010 Såg att det var Gaidin aningen försent...sorry Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser