Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Gilcraft

Större motor?

Rekommendera Poster

Hoppas någon kan hjälpa mej med mina funderingar. Jag har en DC, sex meter lång, 1300kg. Den har en OMC 4,3 V6 med 170 hk. Den gör 35 knop, marchar 25. Är lite småseg med fler ombord och när man ska dra skidor. Nu till saken, jag skulle gärna vilja att den gjorde 40-45 knop, bättre marchfart och kvickare i starten. Jag har tittat lite på Blocket efter större beg. motorer och det är ju hiskeliga summor det handlar om, särskilt om man ska ha drev och propp. oxå. Nu har jag sett en OMC 5.0 V8 med 225 hk med drev och allt till vettiga pengar. Inte så värst mycket mer effekt så nu undrar jag om det är någon med erfarenhet av sånt här, är det lönt att byta till ett dylikt paket eller är det att slänga pengarna i sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnader är enbart 55 hk, V8 har något bättre vrid så det kommer att märkas när du har last i båten.

Farten kommer inte att öka extremt, formeln går vell ungefär så: 100% motorökning ger ca 25-30% högre toppfart i praktiken på denna båttypen, vilket skulle betyda i ditt fall 3-4 knop högre toppfart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid planande farter grovt räknat får du roten ur 225HKr/170HKr gånger 35knop vilket  blir ca  40 knop maxfart med 225Hkr motorn

OBS teoretiskt värde!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då når jag bara nästan upp till mitt mål med en sån motor, inte riktigt värt 35000 bara för skoj skull, men skulle min motor ha råkat frysa sönder i vinter så ska jag slå till. Tack så mycket för hjälpen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...